Dansk - English

Kort version - Fuld version


Projektenhed 5 - prøve 3 (Efterår 2004)

Kursuskode : XPE5-3-U2
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 03/01 2005 Oprettet : 27/01 2004
Placering : 5. semester Timer pr. uge : 20
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : At sætte de studerende i stand til at arbejde tværfagligt med en selvvalgt problemstilling indenfor fagområdet Computer System Engineering . Herunder at kunne anvende teoretiske modeller, metoder og principper fra merkantile, sproglige, elektrotekniske og informationsteknologiske fagområder ved løsning af den selvvalgte problemstilling.
Indenfor det tekniske område kommer de studerende til at arbejde med datakommunikation, objekt orienteret programmering og design, Computer System Engineering samt programmering på Internettet.
På det merkantile område fokuseres der på udenrigshandel, international økonomi og international markedsføring.

Objekt orienteret programmering og design:
At give de studerende basal forståelse for et objektorienteret programs opbygning, som sætter dem i stand til bedre at vurdere ressourcebehov, omkostninger og planlægningsmæssige forhold i forbindelse med nyudvikling eller tilpasninger på eksisterende systemer. At give de studerende et indblik i Software Engineering, så de får et overblik over hvordan software udvikler sig fra kundekrav til færdigt softwareprodukt. At bibringe de studerende systematiske metoder til at formalisere kundens formulerede systemkrav på en måde så en software udviklingsafdeling kan bære projektet videre.

At give de studerende en grundlæggende færdighed og forståelse for at programmere server side baseret på Internettet ved hjælp af Active Server Pages (ASP). At give de studerende indsigt i mulighederne for opdatering af og kommunikation med datastores via Internettet.

International markedsføring af elektroniske produkter:
Datakommunikation:
De studerende skal bibringes både en teoretisk og en praktisk forståelse for udveksling af information ved hjælp af forskellige netværksteknologier og medier. Ligeledes skal denne del give forståelse for begreber i relation til åbne standarder under ISO/OSI samt kommunikations-protokoller.
Internet programmering:

Udenrigshandel, international økonomi og international markedsføring:
At give de studerende grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg til udlandet. Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det internationale marked. Der fokuseres på internationaliseringsstrategi, der skal gøre den studerende i stand til at træffe valg omkring marked, distribution og styring, produktpolitik, samt mulige beskyttelsespolitikker. Endvidere er e-business og virksomhedens internationale konkurrenceevne emner, der skal gøre den studerende i stand til at vurdere muligheder/begrænsninger på det internationale marked.
Hovedindhold : Projektenhed 5 er opdelt i:
Objekt orienteret programmering og design, samt internet programmering, International markedsføring af elektroniske produkter – teori (datakommunikation, Internet programmering, udenrigshandel, international økonomi og international markedsføring) og International markedsføring af elektroniske produkter – projektarbejde (hvor markedet for den enkelte projektgruppe er bestemt af 2. fremmedsprog).
Det er vigtigt at ovennævnte fag, udover at have en selvstændig eksistens, støtter hinanden, så vidt det er muligt. Dette vil få særlig betydning for projektet, hvor der skal være en helhed med en rød, gennemgående tråd fra problemformulering til konklusion.

Objekt orienteret programmering og design, samt internet programmering:
De studerende får en indføring i objektorienteret programmering i Java med fokus på den basale programopbygning, objektorienteret tankegang og brugergrænsefladeprogrammering. Der arbejdes videre med JDBC – dvs. kommunikation mellem et Java program og en relationsdatabase vha. SQL. De studerende kommer til beskæftige sig med Software Engineering, hvor der benyttes metoder inden for objektorienteret analyse og design, OOA&D, og i denne forbindelse vil de studerende stifte bekendtskab med de mest generelle UML-diagrammer.

At designe en HTML side, der viser data fra en Access database på en web side. Værktøjerne er SQL (Structured Query Language), ASP (Active Server Pages), VBScript og ADO (ActiveX Data Objects).

International markedsføring af elektroniske produkter(datakommunikation, Internet programmering, udenrigshandel, international økonomi og international markedsføring):
Datakommunikation:
Emnet bearbejdes ud fra fagets metoder, teorier og principper. Der fokuseres både på teknologier indenfor fastnet og trådløs, ligesom kommunikationsprotokoller og de enkelte protokollag i relation til OSI og TCP/IP gennemarbejdes. Der lægges særlig vægt på de nederste lag i protokolstakken. Den praktiske indfaldsvinkel gennemføres i form af forsøg med datalogging, interfacing og seriel kommunikation. Internet programmering.

Udenrigshandel, international økonomi og international markedsføring:
Undervisning i brug af makro- og mikroværktøjer i forbindelse med international markedsanalyse. Valg af distributionskanal, produktpolitik samt e-business. Risikovurdering.
Undervisningsform : Der er teori/lab.øvelser de første 2/3 af semesteret, hvorefter den skemalagte tid er til rådighed for projektarbejdet samt projektrelateret teori. Projektet laves i grupper på 4-6 studerende med en projektrapport som produkt.
Krævede forudsætninger : -
Anbefalede forudsætninger : Kendskab til de basale strukturer og programkonstruktioner i Java. Praktisk erfaring med at skrive, oversætte og køre et Java-program. Kendskab til Internettet og programmering i HTML. Grundlæggende kendskab til digitallogik, herunder talsystemer, koder, kombinatorisk logik, etc.
Relationer : -
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 13-skala
Bemærkninger : PE5 afsluttes med tre prøver, hvor der i alle tilfælde anvendes 13-skala og ekstern censur.

Prøve 1 (objektorienteret programmering og design, samt internet programmering, vægtning: 7,5 ECTS-point): De studerende arbejder sammen i grupper på 2 studerende. Hver gruppe trækker en opgave i løbet af den 9. uge af semestret. Gruppens løsning på opgaven i form af et program og en database afleveres nogle dage før eksamen og installeres sammen med underviser på den computer, som skal benyttes ved eksamen. Der laves samtidig passende backup foranstaltninger.
Hver studerende møder i eksamenslokalet alene i 20 minutter hvor emnet vil være præsentation og samtale om gruppens løsning. På baggrund af gruppens opgaveløsning, den studerendes præsentation og den efterfølgende samtale gives en individuel karakter efter 13-skalaen.

Prøve 2 (international markedsføring af elektroniske produkter - teori,vægtning: 7,5 ECTS-point): En mundtlig prøve. De studerende får udleveret (cirka) 10 kombinationsspørgsmål (ved aflevering af IMES projektrapporten). Ved eksamen trækker den studerende ét af disse kombinationsspørgsmål. Der gives én samlet karakter.

Prøve 3 (international markedsføring af elektroniske produkter – projektarbejde, vægtning: 10 ECTS-point): Denne prøve er projekteksamen. Rapporten afleveres på et nærmere fastsat tidspunkt. Inden eksamen er rapporten blevet bedømt af eksaminatorer og censor og der er også sket en sproglig bedømmelse. Eksamen begynder med gruppens fremlæggelse af projektet, hvorefter der stilles spørgsmål i projektet til de enkelte studerende. Efter fastsættelse af karakterer (rapport, mundtlig præstation samt sproglig bedømmelse) gives karaktererne og projektet evalueres.
Undervisningsmateriale : James F. Kurose & Keith W. Ross: ”Computer Networking”, 2nd edition, Addison Wesley, ISBN 0-321-17644-8.
IDG hæftet med Access 2000.
(Java: Her benyttes en begrænset udgave af Jacob Norfalks bog: ”Objektorienteret Programmering i Java”, som findes gratis på internettet - http://javabog.dk.).
Global marketing management, Svend Hollensen ISBN 0-273-64644-3.
Kvalitativ værdiprofilering, Orla Nielsen ISBN 87-16-13299-8.
Grundlæggende Programmering i ASP, Ole K. Mose ISBN 87-7900-129-7.
Ansvarlig underviser : Knud Schmidt Vemming , ksve@dtu.dk