Dansk - English
Kort version - Fuld version
Digital signalbehandling og matematik 2 (Efterår 2005) |
|||
Kursuskode : | EDSM2-U01 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 31/01 2005 | Oprettet : | 11/12 2000 |
Placering : | 2. semester | Timer pr. uge : | 8 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk og engelsk |
Målsætning : | Den studerende skal efter kurset: Forstå hvorledes aliasering kan optræde i forbindelse med konvertering af kontinuert-tid signaler til diskret-tid signaler. Kunne analysere digitale filtre (FIR og IIR) under anvendelse af begreberne: Foldning, differensligning, impulsrespons, frekvensrespons, overføringsfunktion i z-domæne og poler/nulpunkter. Kunne lave syntese af digitale filtre under anvendelse af MATLAB"s designværktøjer. Have kendskab til implementering af digitale filtre vha. et DSP-udviklingskit. Ud over disse faglige mål, skal den studerende efter kurset: Gennem kursus- og gruppearbejde have styrket evnen til at samarbejde, planlægge eget arbejde, selvstændigt tilegne sig nyt stof samt at kommunikere klart i skrift og tale. |
||
Hovedindhold : | - Analyse af diskret-tid systemer i tidsdomæne, frekvensdomæne og z-domæne. - Design og implementering af digitale filtre. - Praktisk signalprocessor system med A/D og D/A convertere. Som værktøjer til støtte for indlæringen anvendes MATLAB. |
||
Undervisningsform : | Kombination af klasseundervisning, problemløsning i grupper samt kursusarbejde. Der arbejdes i grupper med kursusopgaver løbende under kurset. | ||
Krævede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til DSM1 | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | Kurset efterfølges af DSM3 (studerende på Informations- og kommunikationsteknologi) eller DSM4 (studerende på Elektronik og Datateknik). | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | I løbet af semestret arbejdes med en række kursusopgaver. Deltagelse i arbejdet er en betingelse for indstilling til eksamen. Løsning af kursusopgaverne dokumenteres i rapporter, som danner udgangspunkt for en gruppeeksamen (se nedenfor). I en rapport skal det fremgå hvem der er hovedansvarlig for de enkelte afsnit. Til bedømmelse af den enkelte studerende, gives en karakter efter 13-skalaen. Karaktergivningen er baseret på 2 evalueringer: Præsentation og forsvar af kursusopgaver (gruppeeksamen) samt løsning og præsentation af en CASE opgave (individuel eksamen). Gruppeeksamen med udgangspunkt i kursusopgaver: For hver studerende afsættes ca. 20 minutter. Ved gruppeeksamen gives en individuel karakter efter 13-skalaen. Karakteren er baseret på en vurdering af kursusopgaver samt forsvaret af disse. Gruppen starter med at præsentere løsningen af kursusopgaverne, idet hver studerende laver en velforberedt præsentation af ca. 7½ minuts varighed. Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne således at opgavernes væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde. Efter fremlæggelsen stiller vejledere og censor spørgsmål inspireret af præsentationerne og dokumentationen. Spørgsmålene er som udgangspunkt individuelle, men kan hvis vejledere eller censor finder det relevant være udgangspunkt for en bredere diskussion i gruppen. Under vejledere/censors bedømmelse forlader gruppen lokalet. Gruppen indkaldes herefter og der redegøres for den individuelle bedømmelse. Individuel eksamen med udgangspunkt i CASE-opgave: Forudsat at karakteren givet under gruppeeksamen er vurderet til mindst 5, modtager den studerende en CASE opgave som koncentrerer sig om et eller flere faglige områder i kurset. Den studerende har herefter 24 timer til at løse opgaven. Løsningen præsenteres ved en individuel mundtlig eksamen, hvor der afsættes ca. 15 minutter pr. studerende. Der gives en karakter efter 13-skalaen. Begge karakterer skal være mindst 5 og gennemsnittet uden oprunding skal være mindst 6.0. Hvis kurset ikke bestås, gives en individuel vejledning til den studerende med henblik på at forbedre den studerendes mulighed for at bestå kurset ved næste eksamen. |
||
Undervisningsmateriale : | Signal Processing First, 1st edition, Pearson Prentice Hall 2003, ISBN: 0-13-120265-0 | ||
Ansvarlig underviser : | Bent Overgaard Jørgensen
, bej@ihk.dk |