Dansk - English
Kort version - Fuld version
Digital signalbehandling og matematik 4 (Efterår 2005) |
|||
Kursuskode : | EDSM4-U01 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 01/07 2005 | Oprettet : | 06/12 2001 |
Placering : | 4. semester | Timer pr. uge : | 8 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Engelsk hvis der er engelsksprogede tilstede |
Målsætning : | Den studerende skal efter kurset: Kunne analysere digitale filtre af IIR typen under anvendelse af differensligning, impulsrespons, frekvensrespons, overføringsfunktion i z-domæne og poler/nulpunkter. Kunne designe (lave syntese af) og simulere et frekvensselektivt digitalt IIR filter under anvendelse af MATLAB samt et DSP udviklingskit. Forstå elementære definitioner, begreber og beregningsmetoder vedr. sandsynlighed og statistik og kunne anvende disse til beskrivelse af stokastiske signaler. Vurdere muligheden for datakompression af en signalkilde på basis af kildens statistiske egenskaber. Forstå grundlæggende principper for talekodning, og vurdere forskellige konkrete standarder. Ud over disse faglige mål, skal den studerende efter kurset: Gennem kursus- og gruppearbejde have styrket evnen til at samarbejde, planlægge eget arbejde, selvstændigt tilegne sig nyt stof samt at kommunikere klart i skrift og tale. | ||
Hovedindhold : | Hovedindholdet er struktureret i 3 områder: A, B og C A. Digitale filtre med uendelig impulsrespons (IIR filtre): Z-transformation. Analyse af IIR filtre i tids- og frekvensdomæne. Designmetoder for IIR filtre (anvendelse af MATLAB) Filterstrukturer Implementering på signalprocessor B. Sandsynlighed og signaler: Sandsynlighedsregning og fordelinger Stokastiske signalmodeller Elementær informationsteori og kildekodning C. Talekodning i telekommunikation. Kvantiseringsstøj og companding. DPCM og prædiktion, ADPCM Pitch-exciteret LPC Andre talekodningsstandarder - principper. (GSM m.fl.) | ||
Undervisningsform : | Klasseundervisning bestående af oversigtsforelæsninger blandet med delvist MATLAB-baserede opgaver. Dette udgør samlet 50%-75% af den skemalagte undervisningstid, fordelt med 100% i starten og 0% i slutningen af semesteret. I relation til hovedindholdets punkt A og B udføres to større kursusopgaver, der dokumenteres skriftligt. Der udføres en større, afsluttende kursusopgave relateret til hovedindholdets punkt C. Denne dokumenteres med en rapport. | ||
Krævede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til DSM2 | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | Eksamen er en gruppeeksamen. Godkendelse af kursusopgaverne er en betingelse for indstilling til eksamen. Eksamen afvikles i 2 faser: I fase 1 præsenterer hver studerende i gruppen en naturlig afgrænset del af den afsluttende kursusopgave. Eksaminator/censor stiller uddybbende spørgsmål. I fase 2 besvarer hver studerende et "spørgsmål" udtrukket blandt et antal spørgsmål, formuleret på basis af kursusopgaverne. Karakteren gives på grundlag af 1) rapport over den afsluttende kursusopgave, 2) præsentation/forsvar af emne fra rapporten samt 3) spørgsmål i emne fra kursusopgaverne. | ||
Undervisningsmateriale : | James McClellan, Ronald Schafer, Mark Yoder: DSP First - a multimedia approach, 1/e (Prentice Hall 1997) eller Signal Processing First. James McClellan, Ronald Schafer, Mark Yoder. Croft, Davison, Hargreaves: Engineering Mathematics (Addisson Wesley) |
||
Ansvarlig underviser : | Anne Marie Hinke
, amh@ihk.dk |