Dansk - English
Kort version - Fuld version
Kredsløbsteori og analog elektronik (Efterår 2005) |
|||
Kursuskode : | EKRA3A-U1 | ||
ECTS Point : | 20 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 29/08 2005 | Oprettet : | 27/07 2004 |
Placering : | 3. semester | Timer pr. uge : | 16 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk og engelsk |
Målsætning : | At lære nogle grundlæggende begreber, teorier, komponenter og metoder inden for analog elektronik og matematisk modellering, herunder analogier mellem elektriske og andre tekniske systemer. Gennem projekt arbejde at sikre øvelse og fordybelse i flest mulige af emnerne nævnt under ”hovedindhold”. Gennem projekt arbejde at styrke generelle ingeniørmæssige kvalifikationer og procedurer: Samarbejde, tidsplanlægning, specifikation, analyse og design, matematisk modellering, simulering, verifikation af modeller, konstruktion, test, dokumentation. | ||
Hovedindhold : | Begreber og teori: Uafhængige og afhængige generatorer, resistans, kapacitet, induktans. Ohms lov Spændingsdeling Kirchhoff"s strøm- og spændingslov ; Knudepunkts- og maskeligning. Thevenin og Norton ækvivalent. Effekt og energi. Kompleks frekvens (”s”): Overføringsfunktion, poler, nulpunkter, frekvensrespons, Bodeplot, egensvingning, tidskonstant, resonansfrekvens, godhed. Impedans. Komponenter og metoder: Modstand, kondensator, spole, operationsforstærker. Computer baserede matematik værktøjer. Tids- og frekvens-domæne kredsløbs- og system-simulering. Tids- og frekvens-domæne måling. Systemer: Formulering af modeller for tekniske systemer, så som elektriske systemer og blandende systemer. Analogier. Eksperimentel modellering vha. frekvenskarakteristikker. løsningsmetoder til matematiske modeller, herunder Laplace transformation. Simulering og verifikation af modeller. |
||
Undervisningsform : | Klasseundervisning bestående af oversigtsforelæsninger blandet med delvist PC-baserede opgaver. Klasseundervisningen udgør samlet ca.60% af den skemalagte undervisningstid, fordelt med 75% I starten, 50% fra 10.-14.semester-uge og 0% i slutningen af semesteret. Der ydes vejledning indenfor skemalagt tid. Ud fra en given projekt definition kræves gennemløb af den ingeniørmæssige (delvist iterative) proces: Specifikation*, analyse og design, modellering, simulering, verifikation, konstruktion, test og dokumentation. Projektet dokumenteres med en rapport og en fremlæggelse ved eksamen (se "Prøveform") * For at sikre passende dækning af fagets hovedindhold vil "specifikation" i nogen grad være givet i en projekt definition udarbejdet af læreren . |
||
Krævede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til VKET, DSM1 og DSM2 | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | KRA3A er forudsætningsfag for alle efterfølgende fag inden for analog og power elektronik, og TVP4E reguleringsteknik. ELF3 følges parallelt. | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af kursusopgaver | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | De studerende vil få et mindre antal opgaver, som skal godkendes for at blive indstillet til eksamen. De studerende danner selv projektgrupper fra kursets start. Gruppestørrelsen bør være 3-5 personer. Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan læreren tillade mindre gruppestørrelser. Hver gruppe får tilknyttet en vejleder som følger gruppen og varetager eksaminationen. Hvis flere lærere er involveret i undervisningen fordeles grupperne mellem lærerne, af lærerne. Hvis et gruppemedlem gentagne gange ikke overholder fælles aftaler, vedtaget af gruppen, kan gruppen indstille at vedkommende ekskluderes. Hvis en studerende ikke bidrager til projektarbejdet kan vejlederen nægte vedkommende indstilling til eksamen. Eksamen: Der afsættes 40 minutter pr. studerende (alt incl.). Eksamen er en gruppeeksamen, men bedømmelsen er individuel. Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af hvor højt et niveau den studerende har nået i relation til kursets "målsætning". Dette vurderes ud fra projektrapporterne, den mundtlige præstation og projektets funktionalitet. Gruppen starter med at fremlægge projektet idet hver studerende laver en velforberedt præsentation af ca. 20 minutters varighed. Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne således at projektets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde. Efter fremlæggelsen stiller vejledere og censor spørgsmål inspireret af præsentationerne og projektrapporten. Spørgsmålene er som udgangspunkt individuelle, men kan hvis vejleder eller censor finder det relevant være udgangspunkt for en bredere diskussion i gruppen. Under vejleder/censors bedømmelse forlader gruppen lokalet. Gruppen indkaldes herefter og der redegøres for den individuelle bedømmelse. Ved eksamen er der kun kort tid til denne redegørelse - Derfor kan studerende/grupper, som ønsker det, efter eksamen kontakte vejlederen (via email) og aftale en konsultation hvor eksamen og projekt rapport kan diskuteres nærmere. Studerende som ikke er bestået, vejledes ved denne konsultation i hvordan der kan arbejdes målrettet hen mod at bestå et ny eksamensforsøg. Konsultationen vil normalt ligge i starten af det følgende semester. |
||
Undervisningsmateriale : | Electric Circuits 7th ed. James W. Nilsson, Susan A Riedel. Prentice-Hall. ISBN 0131292609. Control Systems Engineering. Norman S. Nise. 4th ed. (or newest edition). Wiley. Noter Supplerende litteratur: Close/Frederick: “Modeling and Analysis of Dynamic Systems”, Wiley&Sons. 3rd edition, August 10, 2001. ISBN 0471394424. |
||
Ansvarlig underviser : | Anna Friesel
, anfri@dtu.dk Lars Maack , lmaa@dtu.dk |