Dansk - English
Kort version - Fuld version
Digital signalbehandling og matematik 3 (Efterår 2005) |
|||
Kursuskode : | IDSM3A-U01 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 25/02 2005 | Oprettet : | 06/12 2001 |
Placering : | 3. semester | Timer pr. uge : | 8 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Den studerende skal efter kurset:Kunne analysere diskret-tid systemer og signaler i frekvensdomænet. Herunder forstå og kunne vurdere problemer/begrænsninger vedrørende computerbaseret frekvensanalyse af analoge signaler. Forstå elementære definitioner, begreber og beregningsmetoder vedr. sandsynlighed og statistik og kunne anvende disse til beskrivelse af stokastiske signaler. Vurdere muligheden for datakompression af en signalkilde på basis af kildens statistiske egenskaber. Forstå grundlæggende principper for talekodning og kunne vurdere forskellige konkrete standarder. Ud over disse faglige mål, skal den studerende efter kurset: Gennem kursus- og gruppearbejde have styrket evnen til at samarbejde, planlægge eget arbejde, selvstændigt tilegne sig nyt stof samt at kommunikere klart i skrift og tale. |
||
Hovedindhold : | Hovedindholdet er struktureret i 3 områder: A, B og C A. Fourieranalyse i diskret tid: Diskret tid fourier transform (DTFT) og invers (IDTFT).Diskret fourier transform (DFT/FFT) og invers (IDFT/IFFT). Praktisk spektralanalyse: Spektrumanalysatorer, frekvensopløsning og præcision. Zero-padding og lækage. Brug af vinduesfunktioner. B. Sandsynlighed og signaler: Sandsynlighedsregning og fordelinger Stokastiske signalmodeller Elementær informationsteori og kildekodning C. Talekodning i telekommunikation. Kvantiseringsstøj og companding. DPCM og prædiktion, ADPCM Pitch-exciteret LPC Andre talekodningsstandarder - principper. (GSM m.fl.) |
||
Undervisningsform : | Klasseundervisning bestående af oversigtsforelæsninger blandet med delvist MATLAB-baserede opgaver. Dette udgør samlet 50%-75% af den skemalagte undervisningstid, fordelt med 100% i starten og 0% i slutningen af semesteret. I relation til hovedindholdets punkt A og B udføres to større kursusopgaver, der dokumenteres skriftligt. Der udføres en større, afsluttende kursus/design opgave relateret til hovedindholdets punkt C. Denne dokumenteres med en rapport. |
||
Krævede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til DSM2 | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af kursusopgaver | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | Eksamen er en gruppeeksamen med individuel vurdering/karaktergivning af de studerende. Godkendelse af kursusopgaverne er en betingelse for indstilling til eksamen. Eksamen afvikles i 2 faser: I fase 1 præsenterer hver studerende i gruppen en naturlig afgrænset del af den afsluttende kursusopgave. Eksaminator/censor stiller uddybbende spørgsmål. I fase 2 besvarer hver studerende et "spørgsmål" udtrukket blandt et antal spørgsmål, formuleret på basis af kursusopgaverne. Karakteren gives på grundlag af 1) rapport over den afsluttende kursusopgave, 2) præsentation/forsvar af emne fra rapporten samt 3) spørgsmål i emne fra kursusopgaverne. |
||
Undervisningsmateriale : | James McClellan, Ronald Schafer, Mark Yoder: Signal Processing First. (Prentice Hall 2003). ISBN 0-13120265-0. Croft, Davison, Hargreaves: Engineering Mathematics (Addisson Wesley) [ Ingle, V & Proakis, J.G.:Digital Signal Processing using MATLABBrooks/Cole 2000 ] Diverse noter (se Campusnet fildeling) |
||
Ansvarlig underviser : | Keld Baden-Kristensen
, keba@dtu.dk |