Dansk - English
Kort version - Fuld version
Tværfagligt projektarbejde 4 (Efterår 2005) |
|||
Kursuskode : | ITVP4I-U01 | ||
ECTS Point : | 20 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 14/02 2005 | Oprettet : | 06/12 2001 |
Placering : | 4. semester | Timer pr. uge : | 16 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Gennem projektarbejde at øge den studerendes evne til at: - planlægge eget arbejde.-selvstændigt at tilegne sig nyt stof - holde indgåede aftaler - udføre ting i praksis og at gøre dem færdige - administrere løst formulerede opgaver - kommunikere klart i skrift og tale - samarbejde - udarbejde en tidsplan, kravspecifikation, dokumenterer det færdigeprodukt (Rapport) samt arbejdsprocessen(Rapport/Logbog) samt at give de studerende: - anledning til og mulighed for fordybelse - forståelse for at problemer kan have flere løsninger. Gennem undervisning i parallelprogrammering at give den studerende viden om og praktisk erfaring i teknikker og principper brugt i udvikling af multi- og realtidsprogrammer for indlejrede systemer. | ||
Hovedindhold : | Det praktiske grundlag for TVP4I er et integreret projekt. Projektet består I at opstille krav, designe og implementere et system hvori der indgår en eller flere mobile robotter. Til støtte for projektets faglige arbejde gives undervisning/vejledning I emnerne: Parallelprogrammering og software processen. Samtidig kan kursus ”Computer Networking (NET4)” tages sideløbende for at supplere de tekniske aspekter I projektet. Hovedindhold I Parallelprogrammering: - Processer og tråde - Kritiske sektioner og gensidig udelukkelse - Principper for synkronisering - Kommunikation mellem processer - Proces-schedulering - Realtidsoperativsystemer Hovedindhold I Software processen: - Processsen gennem et stort software projekt. - Udarbejdelse af krav og design dokumentation, herunder: - Use cases - Domænemodel - Sekvensdiagrammer - Test af software moduler - Integration af programmoduler - Sensorer og aktuatorer. - Interfacing - Udviklingsværktøjer - Test | ||
Undervisningsform : | Kursets pædagogiske arbejdsenhed er projektgruppen, som består af 4-5 studerende.De studerende finder selv sammen I grupper ved semestrets start. Til hver projektgruppe knyttes to projektvejledere. Undervisning I parallelprogrammering og software processen foregår løbende gennem semestret for at hjælpe de studerende gennem projektfasen. | ||
Krævede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til OOP3 og DSM3 Computer Networking (NET4) eller tilsvarende skal følges senest samtidig med TVP4I | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | Computer Networking (NET4) kan med fordel følges sideløbende med TVP4I | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | Studerende kan normalt ikke udføre TVP4I som solist. Det vil kræve, at man er omgænger, og/eller der foreligger ganske særlige forhold. Begrundet ansøgning om tilladelse indsendes til sektorrådet. Projektopgaven skal løses ved hjælp af de udleverede robotsæt. Eksamen: Såfremt aftaler i forbindelse med samarbejdet med vejlederne under projektforløbet ikke overholdes, kan vejlederne nægte, at gruppen indstilles til eksamen. Hvis Computer Networking (NET4) følges sideløbende med TVP4I evalueres det ved samme eksamen – men der gives selvstændige karakterer I TVP4I og NET4. For hver studerende afsættes 40 minutter alt inklusiv. Eksamen er en gruppeeksamen, men bedømmelsen er individuel. Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af hvor højt et niveau den studerende har nået I relation til kursets målsætning. Vurderingen baseres på projektrapporten, den mundtlige præstation og projektets funktionalitet. Desuden inddrages projektgruppens logbog og arbejdsproces. Gruppen starter med at demonstrere deres produkt. Herefter fremlægges projektet, idet hver studerende laver en velforberedt mundtlig præsentation af 10-15 minutters varighed. Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne, således at projektets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde. Efter fremlæggelsen stiller vejledere og censor spørgsmål inspireret af præsentationerne og projektrapporten. Spørgsmålene er som udgangspunkt individuelle, men kan hvis vejledere eller censor finder det relevant være udgangspunkt for en bredere diskussion I gruppen. Under vejlederes/censors bedømmelse forlader gruppen lokalet.Gruppen indkaldes herefter og der redegøres for den individuelle bedømmelse. I tilfælde af at kurset ikke bestås, gives der vejledning I hvordan den studerende kan forbedre sine chancer for at bestå. | ||
Undervisningsmateriale : | Netreferencer og noter. Supplerende litteratur: "Robotic Explorations: A Hands -on Introduction to Engineering", Fred Martin, ISBN: 0-13-08956-87, Prentice Hall eller "The Unofficial Guide to Lego Mindstorms Robots" by Jonathan B. KnudsenISBN: 1-56592-692-7 O’ REILLY "Projektarbejde" by Erling S. Andersen & Eva SchwenckeI ISBN: 91-44-001323-X Studentlitteratur |
||
Ansvarlig underviser : | Henning Haugaard
, henhu@dtu.dk |