Dansk - English

Kort version - Fuld version


Digital signalbehandling og matematik 3 (Efterår 2007)

Kursuskode : IDSM3A-U01
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 27/03 2006 Oprettet : 06/12 2001
Placering : 3. semester Timer pr. uge : 8
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Den studerende skal efter kurset:Kunne analysere diskret-tid systemer og signaler i frekvensdomænet. Herunder forstå og kunne vurdere problemer/begrænsninger vedrørende computerbaseret frekvensanalyse af analoge signaler.

Forstå elementære definitioner, begreber og beregningsmetoder vedr. sandsynlighed og statistik og kunne anvende disse til beskrivelse af stokastiske signaler.

Vurdere muligheden for datakompression af en signalkilde på basis af kildens statistiske egenskaber.

Forstå grundlæggende principper for talekodning og kunne vurdere forskellige konkrete standarder.

Ud over disse faglige mål, skal den studerende efter kurset:
Gennem kursus- og gruppearbejde have styrket evnen til at samarbejde, planlægge eget arbejde, selvstændigt tilegne sig nyt stof samt at kommunikere klart i skrift og tale.
Hovedindhold : Hovedindholdet er struktureret i 3 områder: A, B og C

A. Fourieranalyse i diskret tid:
Diskret tid fourier transform (DTFT) og invers (IDTFT).Diskret fourier transform (DFT/FFT) og invers (IDFT/IFFT).
Praktisk spektralanalyse: Spektrumanalysatorer, frekvensopløsning og præcision. Zero-padding og lækage. Brug af vinduesfunktioner.

B. Sandsynlighed og signaler:
Sandsynlighedsregning og fordelinger
Stokastiske signalmodeller
Elementær informationsteori og kildekodning

C. Talekodning i telekommunikation.
Kvantiseringsstøj og companding.
DPCM og prædiktion, ADPCM
Pitch-exciteret LPC
Andre talekodningsstandarder - principper. (GSM m.fl.)
Undervisningsform : Klasseundervisning bestående af oversigtsforelæsninger blandet med delvist MATLAB-baserede opgaver. Dette udgør samlet 50%-75% af den skemalagte undervisningstid, fordelt med 100% i starten og 0% i slutningen af semesteret.

I relation til hovedindholdets punkt A og B udføres to større kursusopgaver, der dokumenteres skriftligt.

Der udføres en større, afsluttende kursus/design opgave relateret til hovedindholdets punkt C. Denne dokumenteres med en rapport.
Krævede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til DSM2
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : -
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af kursusopgaver
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Før eksamen:
Hvert gruppemedlem præsenterer et selvvalgt emne fra slutrapporten i nærvær af gruppen som helhed. Emnerne skal koordineres i gruppen, så der ikke er væsentligt overlap, og skal dække væsentlige delemner af slutrapporten med professionel bredde og dybde indenfor en tidsramme på ca. 5 minutter pr. studerende.

Eksamen:
Eksaminator og censor stiller uddybende spørgsmål til slutrapporten ved en individuel eksamination. Herefter eksamineres den studerende i et spørgsmål trukket ved lodtrækning blandt en række spørgsmål. Disse er formuleret på grundlag af de første to kursusopgaver og undervisningen i sin helhed vedrørende disse emner. Der afsættes ca. 15 minutter til eksaminationen.

Karakteren er individuel og gives på grundlag af slutrapportens kvalitet og præsentationen af det selvvalgte emne (50%) og besvarelsen af det trukne spørgsmål (50%).
Undervisningsmateriale : James McClellan, Ronald Schafer, Mark Yoder: Signal Processing First. (Prentice Hall 2003). ISBN 0-7trinsskala120265-0.


Croft, Davison, Hargreaves: Engineering Mathematics (Addisson Wesley)

[ Ingle, V & Proakis, J.G.:Digital Signal Processing using MATLABBrooks/Cole 2000 ]

Diverse noter (se Campusnet fildeling)
Ansvarlig underviser : Keld Baden-Kristensen , keba@dtu.dk