Dansk - English
Short version - Full version
Interdisciplinary project work 4 (Fall 2007) |
|||
Course code : | ITVP4I-U01 | ||
ECTS Credits : | 20 | Status : | Compulsory |
Revised : | 01/10 2007 | Written : | 06/12 2001 |
Placement : | 4. semester | Hours per week : | 16 |
Length : | 1 semester | Teaching Language : | Danish and English |
Objective : | Den studerende skal kunne: I Produkt 1. Udvikle, dokumentere og demonstrere et produkt, der opfylder alle stillede krav i kravspecifikationen. 2. Identificere relevante tests af det samlede produkt samt systematisk gennemføre og dokumentere disse. 3. Demonstrere og dokumentere en systematisk reduktion til veldefinerede delproblemområder. 4. Identificere og tilrettelægge målinger/eksperimenter/tests til nødvendig afklaring indenfor problemområderne. 5. Opstille alternative løsningsmodeller og på et dokumenteret grundlag vælge mellem disse. 6. Designe et system med veldefinerede roller for tråde/processer og med benyttelse af relevante teknikker til gensidig udelukkelse/synkronisering II Proces 1. Demonstrere færdighed i at arbejde i et udviklingsteam i form af overholdelse af aftaler, koordination samt kommunikation. 2. Demonstrere færdighed i at anvende en samlet systemudviklingsmetode. 3. Demonstrere en målrettet anvendelse af systemudviklingsmetodens værktøjer 4. Vurdere og vælge hvilke værktøjer i systemudviklingsmetoden, der bringes i anvendelse. 5. Planlægge, styre og regulere et projektforløb med et veldefineret mål for produktet/det kundespecificerede system III Parallelprogrammering 1. Beskrive begreber som processer og tråde herunder processchedulering med tilhørende tilstande og tilstandsskift. 2. Beskrive kritiske sektioner og gensidig udelukkelse samt principper for synkronisering 3. Beskrive forudsætninger for baglås og udsultning 4. Beskrive kommunikationsmuligheder mellem processor 5. Anvende processor og tråde i et forekommende programmeringssprog. 6. Identificere og anvende kritiske sektioner og/eller behov for gensidig udelukkelse. |
||
Principal Content : | Det praktiske grundlag for TVP4I er et integreret projekt bestående i at realisere et spil, som involverer et antal Lego Mindstorm robotter.Til støtte for projektets faglige arbejde undervises/vejledes i emnerne: Parallelprogrammering og Software Engineering. Kurset “Computer Networking (NET4)” tages normalt sideløbende for at supplere en række tekniske aspekter i projektet. |
||
Teaching method : | Kursets pædagogiske arbejdsenhed er projektgruppen, som normalt består af 4 studerende. De studerende finder selv sammen i grupper ved semestrets start. Grupperne modtager vejledning efter behov. Projektarbejdet i TVP4I evalueres under projektforløbet i overensstemmelse med den enkelte gruppes projektplan (milepæle) og aftaler med vejledere. Såfremt aftaler i forbindelse med samarbejdet med vejlederne under projektforløbet ikke overholdes |
||
Required prequisites : | Dokumenteret viden svarende til OOP1, DIG1A, OOD2A og CSP3. | ||
Recommended prerequisites : | - | ||
Relations : | Computer Networking (NET4) følges normalt sideløbende med TVP4I | ||
Type of examination : | Look under remarks | ||
External examiner : | External | ||
Marking : | 7 step scale | ||
Remarks : | - Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt 1) Hvis Computer Networking (NET4) følges sideløbende med TVP4I evalueres det ved samme eksamen – men der gives selvstændige karakterer i TVP4I og NET4. på den studerendes præstation under den individuelle eksamination. 2) Før eksamen præsenterer gruppen projektet gennem en demonstration af produktet og en velforberedt præsentation af en samlet varighed på 15 til 30 minutter. 3) Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne, således at projektets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde. 4) Efter fremlæggelsen eksamineres gruppemedlemmerne individuelt. Studerende, som ikke består, gives en vejledning i, hvordan han / hun kan forbedre sine chancer for at bestå. - 7 trins skala Karaktergivning: 2 Produktet har væsentlige mangler på punkterne I: 1-6, og fremtræder ikke som et færdigt produkt, men som de væsentligste delelementer, der med mere tid vil kunne bringes til at udgøre en løsning overholdene de stillede krav. Derudover kan der være mangler vedrørende punkterne II 4 og 5. Punkterne III 1,2 og 5 skal være opfyldt 7 Produktet fremtræder som en løsning, der i det væsentlig opfylder de stillede krav Punkterne I: 4,5,6 kan have væsentlige mangler og der kan være mindre mangler alene mht II 3,4,5. Der kan alene tillades mindre mangler mht III 3,6 12 Produktet fremstæder færdigt robust og alle målene er opfyldt. - 1) TVP4I-projektet kan ikke gennemføres som enkeltmandsprojekt. Dispensation fra denne regel kan evt. gives til omgængere eller, hvis der foreligger ganske særlige forhold, som kan berettige undtagelse. Begrundet ansøgning om tilladelse til at gennemføre projektet som enkeltmandsprojekt indsendes Studienævnet. 2) Projektopgaven skal løses ved hjælp af de udleverede Lego Mindstorm robotsæt. |
||
Teaching material : | Diverse noter. Supplerende litteratur: "Robotic Explorations: A Hands-on Introduction to Engineering" by Fred Martin ISBN: 0-7trinsskala-08956-87, Prentice Hall og / eller "The Unofficial Guide to Lego Mindstorms Robots" by Jonathan B. Knudsen ISBN: 1-56592-692-7 O’ Reilly For danske studerende anbefales yderligere "Projektarbejde" by Erling S. Andersen & Eva Schwencke ISBN: 91-44-007trinsskala23-X Studentlitteratur som supplerende litteratur. |
||
Responsible teacher : |