Dansk - English
Kort version - Fuld version
Anvendt Mekanik 2 (Efterår 2007) |
|||
Kursuskode : | M2MEK2-U5 | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 29/11 2007 | Oprettet : | 29/11 2007 |
Placering : | 2. semester | Timer pr. uge : | 4 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | At forstå grundlæggende dynamiske fænomener ved mekaniske systemer, og hvorledes disse kan beregnes, analyseres, udnyttes og kontrolleres. At være trænet i at opstille og analysere simplificerede fysiske og matematiske modeller til beskrivelse af dynamiske forhold for mekaniske strukturer i praksis. En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold: • Anvende vektorbeskrivelsen af plan bevægelse af stive legemer. • Tegne fritlegeme diagram for plan bevægelse af stive legemer. • Forklare massemidtpunktssætningen og impulsmomentsætningn for stive legemers bevægelse og bestemme den lineære acceleration og vinkel-accelerationen. • Bestemme massemidtpunktet og masseinertimomentet for simple legemer. • Beregne arbejde og effekt af ydre kræfter og momenter. • Anvende princippet om impulsbevarelse for stive legemer og partikelsystemer. • Anvende princippet om impulsmomentbevarelse for stive legemer og partikelsystemer. • Anvende arbejdssætningen for plan bevægelse af stive legemer. • Udforme skriftlige rapporter i forbindelse med projekterne/kursuopgaver. Dokumentere det udførte arbejde i en rapport hvor der fagligt forsvarligt argumenteres for løsningsforslag, iøvrigt i overenstemmelse med god skik for skriftlig fremstilling indenfor fagområdet. |
||
Hovedindhold : | Plan kinematik og kinetik for partikler, partikelsystemer og stive legemer, herunder arbejde og energi, impuls og bevægelsesmængde, impulsmoment og bevægelsesmængdemoment, bevarelsessætninger, fritlegemediagrammer, stød, relativ bevægelse og fiktive kræfter. Tilretlæggelse De grundlæggende dynamiske fænomener, begreber og værktøjer får betydning og indlæres under arbejdet med mindre designprojekter. Herunder fokuseres der på hvorledes virkelige og komplicerede objekter og fænomener kan beskrives og analyseres i idealiseret og abstrakt form Der arbejdes med fysisk og matematisk modellering, matematisk analyse, fysiske eksperimenter samt computersimulering og animation. Som værktøj til støtte for indlæringen anvendes MathCad. |
||
Undervisningsform : | Problemorienteret, med udgangspunkt i konkrete og realistiske systemer og problemer. Klasseundervisning, gruppearbejde, opgaveregning, fysiske eksperimenter og demonstrationer, computersimulering og animation. | ||
Krævede forudsætninger : | Ingen. | ||
Anbefalede forudsætninger : | M1MAT1, M1MEK1. | ||
Relationer : | M6SVL. | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Kurset evalueres gennem mindre designprojekter og en afsluttende mundtlig prøve. Bedømmelser sker på grundlag af designprojekter, udført i kurset og en samtale om disse i relation til fagets faglige indhold. |
||
Undervisningsmateriale : | - R. C. Hibbeler, Engineering Mechanics Dynamics (SI), 11. udgave, 2007. - Materialer på CampusNet. |
||
Ansvarlig underviser : | Imad Abou-Hayt
, iabo@dtu.dk |