Dansk - English

Kort version - Fuld version


Intl. markedsføring af elektroniske produkter (projekt) (Efterår 2007)

Kursuskode : XPE5-3-U2
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 12/10 2007 Oprettet : 27/01 2004
Placering : 5. semester Timer pr. uge : 30
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Fælles for PE-5-1, PE-5-2 og PE-5-3:
At sætte de studerende i stand til at arbejde tværfagligt med en selvvalgt problemstilling indenfor fagområdet Computer System Engineering . Herunder at kunne anvende teoretiske modeller, metoder og principper fra merkantile, sproglige, elektrotekniske og informationsteknologiske fagområder ved løsning af den selvvalgte problemstilling.

At give de studerende basal forståelse for et objektorienteret programs opbygning, som sætter dem i stand til bedre at vurdere ressourcebehov, omkostninger og planlægningsmæssige forhold i forbindelse med nyudvikling eller tilpasninger på eksisterende systemer. At give de studerende et indblik i Software Engineering, så de får et overblik over hvordan software udvikler sig fra kundekrav til færdigt softwareprodukt. At bibringe de studerende systematiske metoder til at formalisere kundens systemkrav på en måde så en software udviklingsafdeling kan bære projektet videre.

At give de studerende en grundlæggende færdighed og forståelse for at programmere server side baseret på Internettet ved hjælp af Active Server Pages (ASP). At give de studerende indsigt i mulighederne for opdatering af og kommunikation med datastores via Internettet.

At give de studerende viden, som sætter dem i stand til at agere på et ikke-praktisk niveau inden for netkoblede IT systemer. Her tænkes på viden i form af såvel kablede som trådløse datakommunikationsprincipper og de grundlæggende principper bag internettets TCP/IP protokol.

At give de studerende grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg til udlandet. Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det internationale marked. Der fokuseres på internationaliseringsstrategi, der skal gøre den studerende i stand til at træffe valg omkring marked, distribution og styring, konkurrenceevne, brug af relationsmarkedsføring samt mulige beskyttelsespolitikker. Endvidere er e-business/m-commerce og virksomhedens internationale konkurrenceevne emner, der skal gøre den studerende i stand til at vurdere muligheder/begrænsninger på det internationale marked.

Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold:

• Identificere og analysere et behov på et udenlandsk marked
• Udarbejde og argumentere for et forslag til en teknisk løsning og markedsføringsplan og opstille et budget på baggrund af disse forslag
• Perspektivere resultaterne i forhold til alternative løsninger
• Strukturere og skrive en tværfaglig teknisk/merkantil rapport på engelsk inkl. kildehenvisninger
• Præsentere metoder og resultater mundtligt
• Formulere relevante og fagligt velbegrundede problemstillinger
• Vælge og anvende hensigtsmæssige metoder
• Vurdere og sammenfatte resultater
• Indsamle relevant information til anvendelse i projektet

Ikke faglige læringsmål:
• Tilrettelægge og gennemføre et projektforløb med andre
• Kommunikere og samarbejde i tværfaglig kontekst
Hovedindhold : Projektarbejde under titlen "International Markedsføring af Elektroniske Systemer" eller kort IMES, som de studerende gennemfører i projektgrupper bestemt af 2. fremmedsporg.
Undervisningsform : Fælles for PE-5-1, PE-5-2 og PE-5-3:
Der er teori/lab.øvelser de første 2/3 af semesteret, hvorefter den skemalagte tid er til rådighed for projektarbejdet samt projektrelateret teori. Projektet laves i grupper på 4-6 studerende med en projektrapport som produkt.
Krævede forudsætninger : -
Anbefalede forudsætninger : Kendskab til Internettet og programmering i HTML. Grundlæggende kendskab til digitallogik, herunder talsystemer, koder, kombinatorisk logik, etc.
Relationer : -
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Denne prøve er en projekteksamen, som gennemføres i grupper bestemt af 2. fremmedsprog. Rapporten afleveres på et nærmere fastsat tidspunkt og læses af eksaminatorer og censor inden eksamen, som foregår individuelt. Efter en meget kort præsentation af projektets hovedindhold stiller eksaminatorer spørgsmål til opgaven, og den studerende modtager en individuel karakter efter 7trinsskala-skalaen.
Undervisningsmateriale : Se PE-5-1 og PE-5-2
Ansvarlig underviser : Søren Raagaard , sraa@dtu.dk