Dansk - English
Kort version - Fuld version
Digital signalbehandling og matematik 2 (Efterår 2008) |
|||
Kursuskode : | EDSM2-U01 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 26/08 2008 | Oprettet : | 29/05 2008 |
Placering : | 2. semester | Timer pr. uge : | 8 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk og engelsk |
Målsætning : | Formål: Udvikling af centrale matematiske kompetencer i forbindelse med analyse, design og implementering af digitale filtre samt analyse og filtrering af digitale signaler. Undervisningen balancerer et teoretisk og et anvendelsesorienteret sigte, og formen er projektorienteret med vægt på brug af computer. Mål: I forbindelse med løsning af problemer inden for grundlæggende digital signalbehandling i en praktisk sammenhæng skal den studerende kunne • definere og beskrive signaler og systemer med baggrund i fagets hovedområder ved brug af korrekt matematisk notation, • definere og beskrive design- og analysemetoder med baggrund i fagets hovedområder ved brug af korrekt matematisk notation • definere og beskrive realiserbare løsningsalgoritmer og designmetoder med udgangspunkt i digital signalbehandling og henblik på efterfølgende implementering i MATLAB, • beskrive og motivere en strategi til verificering og test af implementerede løsningsmetoder og design, • anvende MATLAB’s prædefinerede datastrukturer, funktioner og logiske strukturer ved udvikling af eget programmel, • anvende den foreslåede strategi til verificering og test af implementerede løsningsmetoder og design, • analysere og vurdere sammenhæng mellem problem, løsningsmetode, design og beregnede resultater, • dokumentere analysen af en matematisk model. |
||
Hovedindhold : | Digitale signaler, sampling og aliasering. LTI-systemer. FIR-filtre. Foldning. Fourier Transformation i Diskret Tid (DTFT). DFT og FFT. Frekvensrespons. Spektralanalyse. Ideelle filtre. Design af FIR-filtre ud fra en kravsspecifikation. Brug af DSP-kit. Implementering af et filter på en DSP-processor |
||
Undervisningsform : | Classroom teaching, problem solving in groups and exercises. Throughout the course students work in groups on course assignments. | ||
Krævede forudsætninger : | MAT1 | ||
Anbefalede forudsætninger : | Solidt kendskab til komplekse tal og god erfaring i brugen af MATLAB. | ||
Relationer : | MAT2 er obligatorisk på Elektronik-retningen og tilvalgsfag på IT-retningen. | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Individuel, mundtlig eksamen på grundlag af en projektopgave, evt. suppleret med skriftlige opgaver. Projektarbejde og opgaveløsning sker i grupper. Resultatet af arbejdet fremlægges ved eksamen og danner basis for eksaminationen. Karakter efter 7-trinskarakterskalaen. Karaktergivning: 2 for fuldstændig opfyldelse af beskrivelses- og definitionsmålene, samt delvis opfyldelse af anvendelses- og forklaringsmålene 7 når yderligere anvendelses- og forklaringsmålene er fuldstændigt opfyldt, og analyse- og vurderingsmålene er delvist opfyldt. 12 når yderligere analyse- og vurderings- målene er fuldstændigt opfyldt. I løbet af semesteret vil der blive stillet to kursusopgaver. Indstilling til eksamen kræver, at opgaverne er løst og besvarelserne godkendt. Projektarbejdet sker i grupper og kræver udvikling af MATLAB-programmel til løsning og analyse af et problem inden for digital signalbehandling. Projektemner kunne f.eks. være: z-transformation og IIR-filtre. Kvantisering og stabilitet. DSP-processor og Gain-Phase analyzer. Sensornetværk. Besvarelsen har form af en rapport, som skal dokumentere følgende arbejdsproces: • Forstudium af relevant teori • Problemformulering og –afgrænsning • Beskrivelse og analyse af løsningsmetode og design • Implementeringsplan og udvikling af algoritmer, dvs logikken bag • Kodning af MATLAB-programmel til løsning af problemet • Verifikation, test og eksperimentel analyse af implementerede metoder og design. |
||
Undervisningsmateriale : | Sanjit K.Mitra: Digital Signal Processing (A Computer-Based Approach), Third Edition, McGraw-Hill International Edition, ISBN 007-124467-0 | ||
Ansvarlig underviser : |