Dansk - English

Kort version - Fuld version


Tværfagligt projektarbejde 4 (Efterår 2008)

Kursuskode : ITVP4I-U01
ECTS Point : 20 Status : Obligatorisk
Revideret : 25/08 2008 Oprettet : 06/12 2001
Placering : 4. semester Timer pr. uge : 16
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk og engelsk

Målsætning : Den studerende skal kunne:

I Produkt

1. Udvikle, dokumentere og demonstrere et
produkt, der opfylder alle stillede krav i
kravspecifikationen.

2. Identificere relevante tests af det samlede
produkt samt systematisk gennemføre og
dokumentere disse.

3. Demonstrere og dokumentere en systematisk
reduktion til veldefinerede delproblemområder.

4. Identificere og tilrettelægge
målinger/eksperimenter/tests til nødvendig
afklaring indenfor problemområderne.

5. Opstille alternative løsningsmodeller og på et
dokumenteret grundlag vælge mellem disse.

6. Designe et system med veldefinerede roller for
tråde/processer og med benyttelse af relevante
teknikker til gensidig udelukkelse/synkronisering

II Proces

1. Demonstrere færdighed i at arbejde i et
udviklingsteam i form af overholdelse af aftaler,
koordination samt kommunikation.

2. Demonstrere færdighed i at anvende en samlet
systemudviklingsmetode.

3. Demonstrere en målrettet anvendelse af
systemudviklingsmetodens værktøjer

4. Vurdere og vælge hvilke værktøjer i
systemudviklingsmetoden, der bringes i
anvendelse.

5. Planlægge, styre og regulere et projektforløb
med et veldefineret mål for produktet/det
kundespecificerede system

III Parallelprogrammering

1. Beskrive begreber som processer og tråde
herunder processchedulering med tilhørende
tilstande og tilstandsskift.

2. Beskrive kritiske sektioner og gensidig
udelukkelse samt principper for synkronisering

3. Beskrive forudsætninger for baglås og udsultning

4. Beskrive kommunikationsmuligheder mellem
processor

5. Anvende processor og tråde i et forekommende
programmeringssprog.

6. Identificere og anvende kritiske sektioner
og/eller behov for gensidig udelukkelse.

Hovedindhold : Det praktiske grundlag for TVP4I er et integreret projekt bestående i at realisere et spil, som involverer et antal Lego Mindstorm robotter.Til støtte for projektets faglige arbejde undervises/vejledes i emnerne: Parallelprogrammering og Software Engineering.

Kurset “Computer Networking (NET4)” tages normalt sideløbende for at supplere en række tekniske aspekter i projektet.

Undervisningsform : Kursets pædagogiske arbejdsenhed er projektgruppen, som normalt består af 4 studerende. De studerende finder selv sammen i grupper ved semestrets start. Grupperne modtager vejledning efter behov.

Projektarbejdet i TVP4I evalueres under projektforløbet i overensstemmelse med den enkelte gruppes projektplan (milepæle) og aftaler med vejledere. Såfremt aftaler i forbindelse med samarbejdet med vejlederne under projektforløbet ikke overholdes
Krævede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til OOP1, DIG1A, OOD2A og CSP3.
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : Computer Networking (NET4) følges normalt sideløbende med TVP4I
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
1) Hvis Computer Networking (NET4) følges sideløbende med TVP4I evalueres det ved samme eksamen – men der gives selvstændige karakterer i TVP4I og NET4.
på den studerendes præstation under den individuelle eksamination.
2) Før eksamen præsenterer gruppen projektet gennem en demonstration af produktet og en velforberedt præsentation af en samlet varighed på 15 til 30 minutter.
3) Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne, således at projektets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde.
4) Efter fremlæggelsen eksamineres gruppemedlemmerne individuelt. Studerende, som ikke består, gives en vejledning i, hvordan han / hun kan forbedre sine chancer for at bestå.

7 trins skala
Karaktergivning:
2
Produktet har væsentlige mangler på punkterne I: 1-6, og fremtræder ikke som et færdigt produkt, men som de væsentligste delelementer, der med mere tid vil kunne bringes til at udgøre en løsning overholdene de stillede krav. Derudover kan der være mangler vedrørende punkterne II 4 og 5. Punkterne III 1,2 og 5 skal være opfyldt

7
Produktet fremtræder som en løsning, der i det
væsentlig opfylder de stillede krav Punkterne I: 4,5,6 kan have væsentlige mangler og der kan være mindre mangler alene mht II 3,4,5. Der kan alene tillades mindre mangler mht III 3,6

12
Produktet fremstæder færdigt robust og alle målene er opfyldt.
1) TVP4I-projektet kan ikke gennemføres som enkeltmandsprojekt. Dispensation fra denne regel kan evt. gives til omgængere eller, hvis der foreligger ganske særlige forhold, som kan berettige undtagelse. Begrundet ansøgning om tilladelse til at gennemføre projektet som enkeltmandsprojekt indsendes Studienævnet.
2) Projektopgaven skal løses ved hjælp af de udleverede Lego Mindstorm robotsæt.
Undervisningsmateriale : Diverse noter.

Supplerende litteratur: "Robotic Explorations: A Hands-on Introduction to Engineering" by Fred Martin
ISBN: 0-7trinsskala-08956-87, Prentice Hall og / eller
"The Unofficial Guide to Lego Mindstorms Robots" by Jonathan B. Knudsen
ISBN: 1-56592-692-7 O’ Reilly

For danske studerende anbefales yderligere "Projektarbejde" by Erling S. Andersen & Eva Schwencke ISBN: 91-44-007trinsskala23-X Studentlitteratur som supplerende litteratur.
Ansvarlig underviser : Henning Haugaard , henhu@dtu.dk