Dansk - English
Kort version - Fuld version
Naturvidenskab Basis (Efterår 2008) |
|||
Kursuskode : | XFY0-U1 | ||
ECTS Point : | 7,5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 07/01 2008 | Oprettet : | 31/08 2006 |
Placering : | Basis semester | Timer pr. uge : | 6 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | De overordnede mål for undervisningen er, at den studerende skal - opnå et grundlag for en ingeniøruddannelse eller anden teknisk-naturvidenskabelig uddannelse - få indsigt i nogle centrale områder inden for den klassiske og moderne fysik (og kemi), jf. nedenstående hovedindhold - få indsigt i naturvidenskabelig tankegang og metode. Læringsmål: En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold - definere samtlige fysiske og kemiske størrelser i relation til hovedindholdet - beskrive grundlæggende fysiske og kemiske principper - anvende fysiske og kemiske enheder med stor sikkerhed og en rimelig præcision - gennemføre beregninger af enkle fysiske og kemiske problemstillinger - udarbejde skriftlige besvarelser/løsninger af enkle fysiske og kemiske opgaver på en sammenhængende form og under rimelig hensyntagen til naturvidenskabelige tankegang og metode - gennemføre simple laboratorieøvelser og udarbejde passende rapporter over øvelserne |
||
Hovedindhold : | a. Stoffernes opbygning Atomers, ioners, molekylers og saltes opbygning Grundstoffernes periodiske system Kemiske bindinger (ion-, kovalent- og metalbinding) Simple reaktionsskemaer Tilstandsformer Atom- og kernefysik b. Mængdeberegninger, hvori indgår masse, molar masse, stofmængde, volumen, masse- og volumenprocent, ppm og molær koncentration. c. Varmelære Temperaturbegrebet Energiforhold ved temperatur- og faseændringer Indre energi Termodynamikkens første hovedsætning Tilstandsligningen for en ideal gas d. Introduktion til elektriske kredsløb Ladning, strømstyrke, spændingskilder, spændingsfald, resistans, elektrisk energi og effekt. Simple kredsløb, herunder Ohms lov. Måleapparater e. Introduktion til mekanik Lineær bevægelse med konstant hastighed henholdsvis konstant acceleration Kraftbegrebet og Newtons love Eksempler på kræfter, herunder tyngdekraft, gnidnings- og normalkraft, snor- og fjederkraft samt opdrift Tryk Arbejde og energi, herunder potentiel, kinetisk og mekanisk energi Mekanikkens energisætning Effekt |
||
Undervisningsform : | Klasseundervisning med opgaveregning. 5 sæt hjemmeopgaver. Laboratorieøvelser med journaler. |
||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | Forudsætningskursus for bl.a. - Matematik og naturvidenskab 1 - Projekt 1 - Bæredygtige Produkter - Matematik og naturvidenskab 2 | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Kurset evalueres gennem op til 5 sæt hjemmeopgaver og en afsluttende mundtlig prøve. Rettidigt afleverede og bedømte hjemmeopgaver tæller ca. 10 % pr. sæt. Den mundtlige prøve tæller resten op til 100 %. Der er tale om én samlet helhedsbedømmelse og der gives ikke karakterer for de enkelte dele. Vejledende oplysninger om karkatergivningen: Karakteren 12 – Fremragende Den studerende - udtrykker sig både skriftligt og mundtligt med stor sikkerhed og præcission i et flydende sprog - anvender fysiske og kemiske størrelser og principper helt korrekt og med stor nøjagtighed - præsenterer selvstændigt og velstruktureret - demonstrerer stor indsigt i undervisningsmaterialet og inddrager alle væsentlige aspekter i relation til emnet Karakteren 7 – God Den studerende - udtrykker sig både skriftligt og mundtligt med en rimelig sikkerhed og præcission, men i et noget mindre flydende sprog - anvender fysiske og kemiske størrelser og principper korrekt, men med nogen unøjagtighed - præsenterer på en sammenhængede måde - demonstrerer god indsigt i undervisningsmaterialet og inddrager flere relevante aspekter i relation til emnet, men ikke alle Karakteren 02 - Tilstrækkelig Den studerende - udtrykker sig både skriftligt og mundtligt gennemgående forståeligt, men med en mangel på præcission, der i nogen grad går ud over kommunikationen - anvender overvejende de fysiske og kemiske størrelser og principper på den rigtige måde, men med en del alvorlige fejl og mangler - præsenterer stoffet noget usammenhængende - demonstrerer at undervisningsmaterialet i det væsentlige er forstået og inddrager i et tilstrækkeligt omfang væsentlige aspekter |
||
Undervisningsmateriale : | University Physics, 12th edition, Young and Freedman Materiale på http://www.natlex.dk (Eventuelt supplerende litteratur: Grundlæggende Fysik 1 samt Opgaver, Erik Øhlenschlæger, Gyldendal) |
||
Ansvarlig underviser : | Knud Holm Hansen
, Knud.Holm.Hansen@fysik.dtu.dk |