Dansk - English

Kort version - Fuld version


Afgangsprojekt (DJØF) (Efterår 2010)

Kursuskode : CVAFP-DJU
ECTS Point : 15 Status : Ikke valgt
Revideret : 07/01 2010 Oprettet : 26/08 2009
Placering : - Timer pr. uge : 1
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Målsætning:
Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere, analysere en tvær-faglig praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder.
Mål:
Viden og forståelse
• Skal kunne anvende viden om ledelsesteorier og metoder på en reflekteret måde, og skal i forhold til den valgte problemstilling kunne anlægge et helhedsperspektiv på relevansen af de forudgående modu-lers indhold.
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder i forhold til en given/egen ledelsesmæssig praksis og den valgte problemstilling.
• Skal kunne reflektere over for deres forskellige betydninger i forhold til egen praksis og den valgte pro-blemstilling, herunder identificere egne perspektiver og reflektere over deres betydning for etiske valg, ledelsesmæssige beslutninger og handlinger.

Færdigheder
• Skal kunne iagttage, indsamle, bearbejde og analysere empiri i forhold til den valgte problemstilling, til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og beslutninger på en relevant måde.
• Skal kunne perspektivere og vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder, samt begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil, f.eks. ved at forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis.
• Skal kunne skabe og formidle forståelse for komplekse problemstillinger i forhold til organisationen, til dens samspil med omverdenen og til ledelsesmæssige valg, tiltag og udfordringer.
• Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil.

Kompetencer
• Skal kunne udvikle strategier for, realisere og håndtere ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer i forhold til den valgte problemstilling.
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder i forhold til den valgte problemstilling inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssig etik f.eks. ved at indgå i et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at håndtere og skabe deltagelse i og refleksion over organi-satoriske udviklingsperspektiver.
• Skal tage ansvar for komplekse ledelses - og organisatoriske problemstillinger og kunne komme med be-grundede forslag til valg af løsninger, styringsmetoder og handlinger.
• Skal kunne identificere behov for og strategisk tilrettelægge kompetenceudvikling i forhold til den valgte problemstilling.
Hovedindhold : Arbejdet med afgangsprojektet skal relateres til studiets øvrige moduler og uddybe arbejdet i disse moduler med
• videnskabsteoretiske, strategiske og metodiske perspektiver
• projektopgaveskrivning
• den studerendes professionelle kompetenceudvikling
Afgangsprojektet gennemføres som en vekselvirkning mellem vejledning og selvstudium.
Undervisningsform : Individuel vejledning
Anbefalede forudsætninger : Uddannelsens obligatoriske moduler skal være bestået
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Modulansvarlig: Isa Keller-Andreasen isa@ihk.dk

Evaluering: Til eksaminationen er der afsat i alt 60 minutter pr. studerende (oplæg samt eksamination og votering).
Der gives karakterer efter 7-trins-skalaen. I bedømmelsesgrundlaget indgår såvel den skriftlige afhandling, præ-sentation som det mundtlige forsvar. Bedømmelsens resultat skal være udtryk for en helhedsvurdering af af-handlingen og det mundtlige forsvar.
Undervisningsmateriale : -
Ansvarlig underviser : Isa Keller-Andreasen , iske@dtu.dk