Dansk - English
Kort version - Fuld version
Afgangsprojekt EBA (Efterår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVAFPEBA-U | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 07/01 2010 | Oprettet : | 13/05 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 0 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere, analysere en tværfaglig praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder. Mål: Viden og forståelse • Skal kunne anvende viden om ledelsesteorier og metoder på en reflekteret måde, og skal i forhold til den valgte problemstilling kunne anlægge et helhedsperspektiv på relevansen af de forudgående modulers indhold. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder i forhold til en given/egen ledelsesmæssig praksis og den valgte problemstilling. • Skal kunne reflektere over for deres forskellige betydninger i forhold til egen praksis og den valgte problemstilling, herunder identificere egne perspektiver og reflektere over deres betydning for etiske valg, ledelsesmæssige beslutninger og handlinger. Færdigheder • Skal kunne iagttage, indsamle, bearbejde og analysere empiri i forhold til den valgte problemstilling, til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og beslutninger på en relevant måde. • Skal kunne perspektivere og vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder, samt begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil, f.eks. ved at forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis. • Skal kunne skabe og formidle forståelse for komplekse problemstillinger i forhold til organisationen, til dens samspil med omverdenen og til ledelsesmæssige valg, tiltag og udfordringer. • Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil. Kompetencer • Skal kunne udvikle strategier for, realisere og håndtere ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer i forhold til den valgte problemstilling. • Skal kunne omsætte viden og færdigheder i forhold til den valgte problemstilling inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssig etik f.eks. ved at indgå i et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at håndtere og skabe deltagelse i og refleksion over organisatoriske udviklingsperspektiver. • Skal tage ansvar for komplekse ledelses - og organisatoriske problemstillinger og kunne komme med begrundede forslag til valg af løsninger, styringsmetoder og handlinger. • Skal kunne identificere behov for og strategisk tilrettelægge kompetenceudvikling i forhold til den valgte problemstilling. |
||
Hovedindhold : | Arbejdet med afgangsprojektet skal relateres til studiets øvrige moduler og uddybe arbejdet i disse moduler med • videnskabsteoretiske, strategiske og metodiske perspektiver • projektopgaveskrivning • den studerendes professionelle kompetenceudvikling Afgangsprojektet gennemføres som en vekselvirkning mellem vejledning og selvstudium. |
||
Undervisningsform : | Individuel vejledning | ||
Krævede forudsætninger : | Uddannelsens obligatoriske moduler skal være bestået. | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlig: Isa Keller-Andreasen Evaluering: Til eksaminationen er der afsat i alt 60 minutter pr. studerende (oplæg samt eksamination og votering). Der gives karakterer efter 7-trins-skalaen. I bedømmelsesgrundlaget indgår såvel den skriftlige afhandling, præsentation som det mundtlige forsvar. Bedømmelsens resultat skal være udtryk for en helhedsvurdering af afhandlingen og det mundtlige forsvar. Eksaminationen er individuel med ekstern censur, og med individuel bedømmelse. Afgangsprojektet må have et omfang på max. 60 sider ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag, men kan udvides progressivt med max. 20 sider pr. studerende. |
||
Undervisningsmateriale : | Projektafhængigt | ||
Ansvarlig underviser : | Isa Keller-Andreasen
, iske@dtu.dk |