Dansk - English
Kort version - Fuld version
Forandringsledelse (Efterår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVFOL-DJ-U | ||
ECTS Point : | 9 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 27/04 2010 | Oprettet : | 26/08 2009 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 6 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | At give de studerende såvel teoretisk som praktisk viden til at kunne iagttage, analysere og reflektere med hen-blik på at forstå og lede forandringsprocesser i organisationer. Mål: • Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af samfundsmæssige og organi-satoriske forandrings- og udviklingsprocesser. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af samfundsmæssige og organisatoriske forandrings- og udviklingsproces-ser. • Skal kunne reflektere over deres forskellige betydninger for såvel en samfundsmæssig som egen lokal praksis. Færdigheder • Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelsesroller, ledelsesopgaver, ledelsesdilemmaer i foran-drings- og udviklingsprocesser, samt om virksomhedskulturens og værdiers betydning, og kunne relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige muligheder på en relevant måde. • Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer i forhold til egen organisation, til den helhed, som organisationen er en del af, og til egne ledel-sesmæssige tiltag og udfordringer. Skal kunne vurdere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis og inter-ventioner i forhold hertil. • Skal kunne formidle forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer samt kunne formidle egen ledelsesmæssig praksis og interventioner i egen organisation og i den helhed, som organisationen er en del af. Kompetencer • Skal kunne håndtere komplekse problemstillinger og udfordringer i forhold til ledelse og styring af foran-drings- og udviklingsprocesser i egen organisatorisk kontekst. • Skal kunne omsætte viden og færdigheder ift. ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser in-den for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssige professionelle etik-ker. • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse og sty-ring af forandrings- og udviklingsprocesser. |
||
Hovedindhold : | • Teorier om samfunds-, og organisationsudvikling samt forandringsprocesser • Virksomhedskultur og værdiers betydning for udviklingsprocesser og interventionsmuligheder • Ledelsesroller, ledelsesopgaver og ledelsesdilemmaer og ledelsesmuligheder i forandringsprocesser |
||
Undervisningsform : | Holdundervisning, øvelser/cases, eksamensprojekt | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Fagansvarlig: Mette Yde | ||
Undervisningsmateriale : | - | ||
Ansvarlig underviser : |