Dansk - English

Kort version - Fuld version


Forandringsledelse (Efterår 2010)

Kursuskode : CVFOL-DJ-U
ECTS Point : 9 Status : Tilvalg
Revideret : 27/04 2010 Oprettet : 26/08 2009
Placering : - Timer pr. uge : 6
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : At give de studerende såvel teoretisk som praktisk viden til at kunne iagttage, analysere og reflektere med hen-blik på at forstå og lede forandringsprocesser i organisationer.
Mål:
• Viden og forståelse
• Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af samfundsmæssige og organi-satoriske forandrings- og udviklingsprocesser.
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af samfundsmæssige og organisatoriske forandrings- og udviklingsproces-ser.
• Skal kunne reflektere over deres forskellige betydninger for såvel en samfundsmæssig som egen lokal praksis.
Færdigheder
• Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelsesroller, ledelsesopgaver, ledelsesdilemmaer i foran-drings- og udviklingsprocesser, samt om virksomhedskulturens og værdiers betydning, og kunne relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige muligheder på en relevant måde.
• Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer i forhold til egen organisation, til den helhed, som organisationen er en del af, og til egne ledel-sesmæssige tiltag og udfordringer. Skal kunne vurdere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis og inter-ventioner i forhold hertil.
• Skal kunne formidle forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer samt kunne formidle egen ledelsesmæssig praksis og interventioner i egen organisation og i den helhed, som organisationen er en del af.
Kompetencer
• Skal kunne håndtere komplekse problemstillinger og udfordringer i forhold til ledelse og styring af foran-drings- og udviklingsprocesser i egen organisatorisk kontekst.
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder ift. ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser in-den for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssige professionelle etik-ker.
• Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse og sty-ring af forandrings- og udviklingsprocesser.
Hovedindhold : • Teorier om samfunds-, og organisationsudvikling samt forandringsprocesser
• Virksomhedskultur og værdiers betydning for udviklingsprocesser og interventionsmuligheder
• Ledelsesroller, ledelsesopgaver og ledelsesdilemmaer og ledelsesmuligheder i forandringsprocesser
Undervisningsform : Holdundervisning, øvelser/cases, eksamensprojekt
Krævede forudsætninger : -
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Fagansvarlig: Mette Yde
Undervisningsmateriale : -
Ansvarlig underviser :