Dansk - English

Kort version - Fuld version


Ledelse og Kompetenceudvikling (Efterår 2010)

Kursuskode : CVLEK-DJ-U
ECTS Point : 9 Status : Tilvalg
Revideret : 27/04 2010 Oprettet : 26/08 2009
Placering : - Timer pr. uge : 6
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Modulet henvender sig særligt til dynamiske og udviklingsorienterede ledere og HR-medarbejdere i såvel den offentlige som den private sektor – samt til alle, der ser kompetenceudvikling som en strategisk nødvendighed i morgendagens virksomheder og organisationer samt på fremtidens arbejdsmarked.

Målsætning:
At give de studerende teoretisk og praktisk viden og forudsætninger for at kunne beskrive, analysere og vurdere organisatoriske kompetencer samt færdigheder til at arbejde systematisk med ledelses-, kompetence-, og per-sonaleudvikling og uddannelsesplanlægning.
At opnå indsigt i og forståelse for hvordan konflikter mellem forskellige aktørers forestillinger om kompetence-udviklinger, og organisationens visioner og strategier udgør et udviklingspotentiale.

Viden og forståelse
• Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til ledelse af et systematisk arbejde med kompe-tenceudvikling i organisationen
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen.
• Skal kunne forstå og reflektere over deres forskellige perspektiver på funktionen af personalepolitik, kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning, herunder på de strategiske betydninger heraf i såvel et samfundsmæssigt som et organisatorisk og individuelt perspektiv

Færdigheder
• Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen, samt kunne relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og tiltag på en relevant måde.
• Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til ledelse af et systematisk arbejde med kompe-tenceudvikling i organisationen.
• Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil.
• Skal kunne formidle forståelsen af forskellige teorier om og metoder til ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen, såvel internt i organisationen som i den helhed, organisatio-nen indgår i.

Kompetencer
• Skal kunne håndtere komplekse ledelsesmæssige, organisatoriske og styringsmæssige konflikter, pro-blemstillinger og dilemmaer i krydspresset mellem organisation/omverden, decentral/central ledelse, ledelse/medarbejdere med henblik på at identificere personlige og organisatoriske ressourcer og udvik-lingsmuligheder i forhold til det systematiske arbejde med strategisk kompetenceudvikling i organisatio-nen.
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder mht. ledelse af et systematisk arbejde med kompetence-, personaleudvikling og uddannelsesplanlægning (i organisationen), i et samarbejde med alle organisatio-nens aktører om at styrke og udvikle såvel det systematiske arbejde med kompetenceudvikling som for-ståelsen af dets strategiske betydning inden for rammerne af egne ledelsesmæssige og organisatoriske professionelle etikker.
• Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse af et systematisk arbejde med kompetenceudvikling i organisationen
Hovedindhold : Modulet tager udgangspunkt i forskellige tilgange til læring og uddannelsesplanlægningsrationaler. Modulet be-skæftiger sig med den strategiske såvel den operationelle rolle som de menneskelige ressourcer spiller i private og offentlige virksomheder. Fokus er rettet imod at udforske og analysere, hvordan medarbejdere, ledere, job og sociale relationer og fællesskaber udvikler sig i en individuel, organisatorisk og samfundsmæssig sammen-hæng.
Vigtige temaer inden for kompetenceudvikling er: Den strategiske forankring, kompetenceudviklingens operatio-nelle indsats, job-design, performance, kompetencemåling, karriere- og ledelsesudvikling, talentudvikling, sam-talesystemer, lærings- og evalueringsmodeller, samt incitamenter.
Fagområdet hviler især på organisationsteori, men også på sociologi, økonomi, psykologi, pædagogik, arbejds-markedsforhold mv.
Undervisningsform : Klasseundervisning, øvelser/cases, deltagerpræsentationer og eksamensprojekt
Krævede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Prøveform : Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Fagansvarlig: Mette Yde
Undervisningsmateriale : -
Ansvarlig underviser : Mette Yde , myd@ihk.dk