Dansk - English
Kort version - Fuld version
Ledelse og organisation: Organisation og processer (Efterår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVLEO1-U | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 05/11 2010 | Oprettet : | 05/11 2010 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og forståelse af interne og eksterne organisatori-ske relationers betydning for og sammenhæng med ledelsesmæssige og organisatoriske tiltag i egen organisation. De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med forskellige organisationsfor-ståelser og –teorier. Hensigten er at de studerende tilegner sig kompetencer til at forstå og forholde sig reflekte-rende til hvordan centrale organisatoriske udfordringer i egen organisation kan tilføres mening på forskellig vis. Gennem iagttagelser og refleksioner af forskellige organisationsforståelser, -teorier,-former,-strategier og –koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser udvikles de studerendes forståelse af hvordan organisationer, og i særdeleshed deres egen, kan/ville kunne ordne sit forhold til sig selv og sin omverden i forskellige struktu-relle, kulturelle og processuelle perspektiver. De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre egen læring og udvikling i egen organisation. Læringsmål: Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige teorier om organisationer og ledelsen af dem, herunder i særdeleshed vi-den om forskellige tænkninger, teorier og metoder relateret til ledelse af komplekse organisationer i et konstant foranderligt samfund. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teoriers og metoders betydning for forståelse og håndtering af kompleksiteten i organisationers forhold til sig selv og til deres omverden. • Skal kunne identificere og reflektere over eget perspektiv og forstå dets betydning for ledelsesmæssige og organisatoriske beslutninger, processer og tiltag i egen organisation. • Skal have indsigt i, hvordan organisatoriske fortællinger og fortolkninger tilfører ledelsen, medarbejder-ne og organisationen betydning og identitet indadtil i organisationen og udadtil i forhold til omverdenen. Færdigheder • Skal kunne iagttage og indsamle empiri i forhold til udvalgte organisatoriske problemstillinger på en re-levant måde. • Skal kunne analysere rammer og identificere mulighederne for ledelsesrummet i egen organisation • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere empiriske organisatoriske problemstillinger i egen organisation, og skal kunne reflektere og vurdere ledelsesbeslutninger i forhold hertil og begrunde organisatoriske konsekvenser heraf. • Skal over for organisationens forskellige interne og eksterne aktører kunne skabe og formidle forståelse for ledelsesmæssige beslutninger og organisatoriske tiltag i egen organisation • Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil. Kompetencer • Skal kunne udvikle strategier for og initiere udvikling, realisering og håndtering af innovative organisato-riske forandrings- og udviklingsprocesser under hensyntagen til organisationens komplekse interne og eksterne relationer. • Skal kunne indgå i et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at håndtere og skabe or-ganisatorisk deltagelse i og refleksion over organisatoriske udfordringer, forandrings- og udviklingstiltag. • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse af or-ganisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser |
||
Hovedindhold : | • Der fokuseres på, hvordan egen organisation og dens omverdensrelationer kan iagttages og forstås i for-hold til forskellige organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og –koncepter og dermed for-bundne ledelsesdiskurser, herunder i særdeleshed i forhold til et komplekst organisationsbegreb, som er konsistent med et samfund i konstant forandring. • Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at skelne mellem og reflektere betydningen af forskelligt historisk forankrede organisationsteorier, analysestrategier og praksisser, herunder på be-tydningen af valg/fravalg af forskellige perspektiver på egen organisation i forhold til dens omverden. • Der fokuseres på, hvordan ledelse af udviklings- og forandringsprocesser foregår i en kompleks organisa-torisk kontekst, hvor betydningen af beslutninger, fortællinger og fortolkninger om offentlige og private virksomheders identitet konstant er til forhandling og genforhandling • Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå, reflektere, forhandle og handle strategisk i forhold til det organisatoriske krydspres af fortællinger, fortolkninger og værdier med hen-blik på at forstå og anvende kompleksiteten som en mulig ressource. |
||
Undervisningsform : | Oplæg med efterfølgende diskussion, øvelser og diskussion i grupper, rollespil mv. Der anlægges både induktiv og deduktiv tilgang til fagets elementer. | ||
Anbefalede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Grundlag: Der udarbejdes en skriftlig opgave der bedømmes ud fra studieordningens mål. Form: Skriftlig eksamensopgave Censur: Intern Resultat: 7-trinsskalaen Modulansvarlig: Sverri Hammer sha@ihk.dk |
||
Undervisningsmateriale : | Se litteraturlist på vores hjemmeside http://www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : |