Dansk - English

Kort version - Fuld version


Ledelse og organisation 2: Organisation, styring og strategi (Efterår 2010)

Kursuskode : CVLEO2-U
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 05/11 2010 Oprettet : 05/11 2010
Placering : - Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Målsætning:
Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og forståelse af de interne og eksterne organisa-toriske relationers betydning for og sammenhæng med vilkår for strategisk ledelse og styring i egen organisation. De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med hvordan forskellige organi-sationsteorier og –forståelser konstituerer forskellige betydninger af selve organisationsbegrebet og skaber for-skellige vilkår for strategisk ledelse og styring. Hensigten er at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå og reflektere forholdet mellem en række aktuelle centrale forståelser af og begreber om strategisk ledelse og styring. De studerende tilegner sig derved kompetencer til at forstå og forholde sig reflekterende til, hvordan konkrete strategiske og styringsmæssige udfordringer form af f.eks. strategiske beslutninger, strategiprocesser, styringskoncepter og –værktøjer kan/ville kunne tilføres mening i den organisatoriske kompleksitet og i særde-leshed i egen organisation.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre egen læring og udvikling i egen organisation.
Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal have viden om forskellige tænkninger og teorier om strategisk ledelse og styring af organisationer, herunder i særdeleshed viden om forskellige tænkninger, teorier og metoder relateret til strategisk le-delse og styring af komplekse organisationer i et foranderligt samfund.
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder, der retter sig mod strategisk ledelse og styring i organisationer.
• Skal kunne identificere og reflektere over eget perspektiv og forstå dets betydning for strategiske valg og styringstiltag i egen organisation.
• Skal have indsigt i hvordan strategiske fortællinger, styringskoncepter, -værktøjer og –tiltag tilfører le-delsen, medarbejderne og organisationen betydning og identitet indadtil i organisationen og udadtil i forhold til omverdenen.
Færdigheder
• Skal kunne iagttage og indsamle empiri i forhold til udvalgte strategiske og styringsmæssige problemstil-linger på en relevant måde.
• Skal kunne analysere vilkår og identificere muligheder for strategiske og styringsmæssige tænkninger og tiltag i egen organisation
• Skal kunne vurdere forskellige teorier, metoder, koncepter og værktøjer, der retter sig mod styring og ledelse af organisationer og kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil.
• Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere empiriske strategiske og styringsmæssige problemstillinger, og skal kunne reflektere og begrunde de organisatoriske konsekvenser heraf.
• Skal over for organisationens forskellige interne og eksterne aktører kunne skabe og formidle forståelse for forskellige tænkninger, teorier og metoder, vedrørende strategisk ledelse og styring.
• Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil.
Kompetencer
• Skal kunne praktisere strategisk ledelse og implementere styringsmæssige tiltag under hensyntagen til organisationens komplekse interne og eksterne relationer.
• Skal kunne indgå i et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at håndtere og skabe or-ganisatorisk deltagelse i og refleksion over strategiske og styringsmæssige udfordringer og processer.
• Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til strategisk le-delse og styring
Hovedindhold : • Der fokuseres på, hvordan strategisk ledelse og styring af organisationer kan iagttages og forstås i for-hold til forskellige organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og –koncepter og dermed for-bundne ledelsesdiskurser, herunder i særdeleshed i forhold til et komplekst organisationsbegreb, som er konsistent med et samfund i konstant forandring, kendetegnet ved nye former for selvstyring og styring på afstand.
• Der fokuseres på forskelligt historisk forankrede tænkninger, teorier, koncepter og værktøjer analyse-strategier og praksisser vedrørende strategiske ledelse og styring, herunder på betydningen af valg/fravalg af forskellige strategiske og styringsmæssige perspektiver på egen organisation.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå og håndtere strategisk ledelse og styring af organisationer i en kompleks organisatorisk kontekst, hvor betydningen af strategiske beslut-ninger og styringsparadigmer, fortællinger og fortolkninger konstant er til forhandling og genforhandling
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå, reflektere, forhandle og handle strategisk i forhold til det organisatoriske krydspres af styringsparadigmers betydningstilskrivninger med henblik på at forstå og anvende kompleksiteten som en mulig ressource.
Undervisningsform : Oplæg med efterfølgende diskussion, øvelser og diskussion i grupper, rollespil mv. Der anlægges både induktiv og deduktiv tilgang til fagets elementer.
Anbefalede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Grundlag: Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en synopsis, der bedømmes ud fra studieordningens mål.
Form: Mundtlig eksamen med udgangspunkt i synopsis
Censur: Ekstern
Resultat: 7-trinsskalaen

Modulansvarlig: Sverri Hammer sha@ihk.dk
Undervisningsmateriale : Se litteraturliste på vores hjemmeside http://www.cv.ihk.dk
Ansvarlig underviser :