Dansk - English
Kort version - Fuld version
Det personlige lederskab 2: Professionelt lederskab (Efterår 2010) |
|||
Kursuskode : | CVPLE2-U | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 29/04 2010 | Oprettet : | 21/12 2009 |
Placering : | 1. semester | Timer pr. uge : | 3.5 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: Fælles for både modul 1 og 2, som hører under det personlige lederskab er, at de studerende skal skærpe deres opmærksomhed og forståelse af lederskabets forskellige kommunikative kompetencer. De skal kunne kende, vælge, anvende og udvikle forskellige ledelseskompetencer og ledelsesidentiteter i relation til deres egne ledel-sesmæssige udfordringer. Undervisningen foregår på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med afsæt i forskellige ledelsesteorier, strategier og metoder. Hensigten hermed er at forstå, hvordan forskellige kommuni-kative og ledelsesteoretiske tilgange har betydning for iagttagelsen og skabelsen af forskellige ledelsesidentite-ter i relation til den helhed, som lederen er en del af. Som et vigtigt element i både modul 1 og 2 skal de inddrage problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen praksis. De studeren-de vil lære at forstå udvikling af lederskabet ved at sætte fokus på både organisatoriske og menneskelige meta-kompetencer. De vil komme til at arbejde med teorier og modeller for at kunne identificere og analysere sam-menhængen mellem den personlige kommunikation og virksomhedens ledelsespraksis. Mål Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige perspektiver på, teorier om og metoder til at fokusere på betydning og udøvelse af det professionelle lederskab. • Skal have viden om, hvordan valg af forskellige perspektiver, teorier og metoder får betydning for ska-belsen og betydningen af forskellige ledelsesidentiteter og professionelle etikker. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne forstå, hvordan forskellige ledelsesperspektiver og ledel-sesteoretiske tilgange til det professionelle lederskab har betydning for iagttagelse og konstituering af forskellige ledelsesidentiteter og ledelsesetikker i relation til den konkrete helhed, som lederen er en del af. • Skal kunne identificere og reflektere over egne perspektiver på det professionelle lederskab og forstå deres forskellige betydninger for sammenhængen mellem ledelsesidentitet, ledelsesetik og egen ledel-sesmæssig praksis. Færdigheder • Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen ledelsemæssig praksis. • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til udvalgte problemstillinger rela-teret til egne ledelsesmæssige udfordringer. • Skal kunne vurdere forskellige teorier og metoder, der retter sig mod udvikling af eget professionelt le-derskab og reflektere over deres betydning. • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere egen ledelsesmæssige praksis og kunne begrunde konsekvenserne heraf. • Skal over for organisationens forskellige aktører kunne skabe og formidle en forståelse for sammenhæn-ge mellem eget professionelt lederskab, etiske valg og organisationens overordnede værdier, mål og per-sonalepolitikker samt at kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil. Kompetencer • Skal kunne udvikle strategier for og håndtere udvikling af eget professionelt lederskab. • Skal kunne indgå i samarbejde internt og eksternt og herigennem medvirke til en hensigtsmæssig organi-satorisk udvikling. • Skal kunne identificere og formulere behov for udvikling af egne professionelle ledelseskompetencer i forhold til egne ledelsesmæssige udfordringer. |
||
Hovedindhold : | Hovedindhold: • Det professionelle lederskabs forskellige betydninger i forhold til et komplekst organisations- og sam-fundsbegreb, som er konsistent med et samfund i konstant forandring. • Egen ledelsespraksis i forhold til forskellige historisk forankrede ledelsesteorier, herunder på betydnin-gen af valg/fravalg af forskellige teoretiske perspektiver til iagttagelses af egen ledelsespraksis. • Forskelle mellem forestillinger om et kompetent professionelt lederskab og deres nuværende praksis for at kunne identificere behov for kompetenceudvikling af eget professionelt lederskab. • Strategier og teorier om kvalifikations- og kompetenceudvikling i forhold til egen praksis og egen læring. |
||
Undervisningsform : | Under modulet sker der med formidling af viden på hold, diskussion og praktiske opgaver i studiegrupper, dialog og øvelser i små grupper, for at den studerende i en flerhed af pædagogiske og didaktiske metoder kan opnå større bevidsthed om og blive trænet i anvendelsen af ledelsesmæssig kommunikation. | ||
Krævede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Evaluering: Grundlag: Studieordningens mål og en skriftlig eksamensopgave Form: Individuel mundtlig eksamen uden forberedelse Censur: Ekstern Resultat: 7-trinsskalaen |
||
Undervisningsmateriale : | Se litteraturliste på http://www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : |