Dansk - English
Kort version - Fuld version
Motormodellering (Efterår 2010) |
|||
Kursuskode : | SMODM-U1 | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 30/08 2010 | Oprettet : | 04/02 2009 |
Placering : | 4. - 7. semester | Timer pr. uge : | 4 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | I Elektriske Maskiner var det en forudsætning, at beregningerne blev foretaget for Steady-State eller for langsomt skiftende arbejdsbetingelser, hvor dynamiske forløb er ikke eksisterende eller meget begrænsede. Der er derfor mange af elementer, der er indeholdt i en dynamisk model ikke nødvendige og hensyn til det dynamiske forløb kan medtages via simple tommelfingerregler. For design af de fleste beskyttelsessystemer for elektriske systemer og ved valg at motortyper er dette fuldt tilstrækkeligt. I midlertid hvis man ønsker at kunne styre f.eks. hastighed og/eller position nøjagtigt, så er Steady-State modeller langt fra tilstrækkelige. Ved opbygning af dynamiske modeller for elektriske maskiner (og andre elektromekaniske indretninger) er det bl.a. nødvendigt at medtage hvorledes det mekaniske system har indflydelse på det elektromagnetiske system (og vice versa). Dette gøres ved, at der udvikles dynamiske modeller for begge og at disse sammenkobles. Disse sammenkoblede modeller kan derved kobles sammen med forstærkere og regulatorer, hvorved det bliver muligt at styre på ønskede parametre, såsom position, hastighed, moment, maksimale strømme osv. Modulet vil indeholde tre dele: Den teoretiske del, hvor modellerne opbygges. Beregningsværktøjet vil være Simulink. Laboratorie del, hvor der foretages målinger på motorer til bestemmelse af de nødvendige parametre for modellerne. Verifikations del, hvor målte kurver for f.eks. strømme sammenholdes med simulerede kurver og hvor modellerned gyldighed verificeres. Læringsmål: Den studerende skal kunne: - Beskrive, forklare og anvende begreber introduceret i kurset. - Opstille og anvende relevante modeller inden for fagets hovedområder. - Løse diverse problemstillinger omkring belastningsforhold. - Diskutere/vurdere forudsætninger og gyldigheden af de introducerede modeller. |
||
Hovedindhold : | Ved opbygning af dynamiske modeller for elektriske maskiner (og andre elektromekaniske indretninger) er det bl.a. nødvendigt at medtage hvorledes det mekaniske system har indflydelse på det elektromagnetiske system (og vice versa). Dette gøres ved, at der udvikles dynamiske modeller for begge og at disse sammenkobles. Disse sammenkoblede modeller kan derved kobles sammen med forstærkere og regulatorer, hvorved det bliver muligt at styre på ønskede parametre, såsom position, hastighed, moment, maksimale strømme osv |
||
Undervisningsform : | Klasseundervisning . Projektopgaver, laboratoriearbejde og selvstudium | ||
Krævede forudsætninger : | Forudsætning for faget er Elektriske Maskiner (SMAS2) eller tilsvarende | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Indstilling til eksamen forudsætter godkendelse af projektopgaven og laboratorieøvelserne. Godkendelse af projektopgaven baseres på rapportens generelle niveau samt en samtale med de studerende, hvorunder det konstateres om alle har bidraget aktivt. Godkendelse af laboratorieøvelserne baseres på, at disse er gennemført og journalerne godkendt. | ||
Undervisningsmateriale : | Aftales | ||
Ansvarlig underviser : | Rasmus Post
, rapo@dtu.dk |