Dansk - English
Kort version - Fuld version
Innovation af forretningskoncepter - teori (Efterår 2010) |
|||
Kursuskode : | XIFT-U1 | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 28/01 2010 | Oprettet : | 12/01 2010 |
Placering : | 7. semester | Timer pr. uge : | 23 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk og kontinuerligt med produktudvikling, innovation og forretningsudvikling. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling af forretningskoncepter (der her skal forstås som samlebegreb for produktudvikling, innovation, konsekvenser af globaliseringen, m.v.). Læringsmål: En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, skal ved den afsluttende prøve kunne: - forklare, hvordan man arbejder effektivt med udvikling af forretningskoncepter bl.a. gennem brug af relevante systemer og værktøjer - diskutere forskellige forfatteres teorier inden for området samt kunne drage paralleller - vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer og det internationale markedsføringsmiljø - diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre og interkulturelle forhold samt forhandling i interkulturelle sammenhænge. |
||
Hovedindhold : | Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” undervises der inden for følgende fire områder: 1. Kulturelt (CHP) 2. Merkantilt-teknologisk (LK) 3. Organisatorisk-teknologisk (CAN) 4. Ekstern undervisning (CAN) ad 1. Kulturelt (CHP) Kultur, kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og nationalitet, kulturanalyse Dimensionerne: ”Time & space” Kulturelle dimensioner (fx Hofsteder, Trompenaar, Triandis) Sprog, kultur, interkulturel kommunikation og markedskommunikation Interkulturelle forhandlinger, forhandlingsstrategier og -taktik, herunder bl.a. mål, midler samt tilgang til modparten ad 2. Merkantilt-teknologisk (LK) Globalization: opportunities and challenges Innovation with respect to growth and business development: Search: Learning from markets. Customers as a source of innovation. Implementation: Strategies and risk management R&D’s role: technology acquisition, management and exploitation. When to outsource and innovation diffusion Selected sources: Anderson & Narus, von Hippel, Usunier, Chesborough, Tidd & Bessant ad 3. Organisatorisk-teknologisk (CAN) (a) Forskellige forfatteres bud på hvordan man udvikler innovative miljøer (Nonaka, Argyris, Kolb, Senge, Goldratt, Hamel, Barton, Schumpeter, Christensen) (b) Eksempler på hvordan man i virksomheder arbejder systematisk med teknologistyring samt teorier inden for området (”Pejling af teknologi og teknologer”) Sammensætning af teams i forbindelse med produktudvikling (”Teams & Technology”) (c) Forskellige innovationstyper (”Fast Second”) Innovationsdiscipliner (Innovationsrådets publikationer) Nedenstående emner er reserver: PDM (Product Data Management) GT (klassifikation, taksonomi) Projektstyring (specielt Goldratt’s teorier) Lean og Six Sigma (grundlæggende teori) ad 4. Ekstern undervisning (CAN) Varierer meget Der arbejdes på egen hånd med følgende emner: Teknologierhvervelse, teknologiudnyttelse og teknologiledelse (technology acquisition, technology exploitation og technology management). Følgende bøger er fx relevante: Ford og Saren: Managing and Marketing Technology, Thomson Learning og Bessant, Pavitt og Tidd: Managing Innovation, John Wiley & Sons. Anden litteratur kan bruges samt internettet. |
||
Undervisningsform : | De studerende skal arbejde meget selvstændigt med stoffet, der er udpeget af underviseren. Enten individuelt eller i teams. Underviserne vil komme med oplæg, gennemgå basal teori inden for udvalgte områder samt vejlede de studerende i det videre arbejde med dette udgangspunkt. Det videre arbejde vil individuelt og i teams være at vælge stof i forlængelse af udgangspunktet. Her kan litteraturlisten bruges samt i høj grad internettet. Styrende for dette arbejde vil – ud over interesse – også være eksamenspensum. Teoriundervisning og øvelser afvikles i semesterets første 9-10 uger. Torsdag og fredag er der ”eksterne undervisning”. Torsdag eftermiddag kommer en ekstern underviser, der dels fortæller om sin virksomhed og dels giver oplæg til de opgaver, der efterfølgende stilles. Disse opgaver arbejdes der med i teams senere samme dag samt fredag formiddag. Fredag eftermiddag kommer den eksterne underviser igen, hvorefter løsningerne præsenteres og diskuteres. Man kan pege på 3 formål med ”ekstern undervisning”. De studerende får et kendskab til (meget) forskellige virksomheder, et indtryk af typiske udviklingsopgaver i virksomheden og mulighed for at koble lært teori med praksis. Forløbet beskrives detaljeret ved begyndelsen af hvert semester. Undervisningen er pensum til eksamen og derfor vil de enkelte teams på skift udarbejde referater. Disse vil sammen med underviserens oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger i den efterfølgende uge blive lagt på CampusNet. Efter 9-10 ugers undervisning (sprogundervisningen fortsætter) er der projektarbejde (se kursusbeskrivelse for PE-8-2). |
||
Krævede forudsætninger : | Ingeniørpraktikken skal være gennemført og/eller 1.-5. semester bestået. | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Mundtlig prøve, hvor der typisk vil være 10 kombinationsspørgsmål (2 delspørgsmål). Den studerende trækker ved eksamen et af disse kombinationsspørgsmål. Eksamen foregår på dansk. | ||
Undervisningsmateriale : | Summarisk angivet fx uden årstal (ikke færdig): (1) Usunier: “Marketing Across Cultures” (2-3) Jashapara: “Knowledge Management” (2-3) Davila et al.: “Making Innovation Work” (a) (3) Hamel: “Leading the Revolution” (3) Gibson (red): “Rethinking the Future” (3) Leonard: “Wellsprings of Knowledge” (3) Strakey (red) et al.: “How Organizations Learn” (1st and 2nd ed.) (3) Markides, Geronski: ”Fast Second” (3) Senge: ”The Fifth Disciplin” (3) Senge et al.: ”The Fifth Disciplin - fieldbook” (3) Noreen et al.: “The Theory of Contraints” (3) Dettmer: “Goldratt’s Theory of Contraints” (b) (3) Martiny, Ankjær: “Pejling af teknologi og teknologer” (3) Nonaka, Takeuchi: “The knowledge-creating company” (3) Moore: “Dealing with Darwin” (c) (3) Christensen: “The Innovator’s Dilemma” (3) Christensen: “The Innovator’s Solution” (1-2-3) Tidd et al.: “Managing innovation” (1-2-3) Ford, Saren: “Managing and Marketing Technology” |
||
Ansvarlig underviser : | Lynn Kahle
, lyka@dtu.dk |