Dansk - English

Kort version - Fuld version


Afgangsprojekt DL (DJØF) (Efterår 2011)

Kursuskode : CVADLDJ-U
ECTS Point : 15 Status : Obligatorisk
Revideret : 13/09 2011 Oprettet : 30/08 2011
Placering : Timer pr. uge : 0
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere og analysere en tværfaglig, praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder.
Hovedindhold : Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal kunne anvende viden om ledelsesteorier og metoder på en reflekteret måde, og skal i forhold til den valgte problemstilling kunne anlægge et helhedsperspektiv på relevansen af de forudgående modulers indhold.
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder i forhold til en given/egen ledelsesmæssig praksis og den valgte problemstilling.
• Skal kunne reflektere over for deres forskellige betydninger i forhold til egen praksis og den valgte pro-blemstilling, herunder identificere egne perspektiver og reflektere over deres betydning for etiske valg, ledelsesmæssige beslutninger og handlinger.
Færdigheder
• Skal kunne iagttage, indsamle, bearbejde og analysere empiri i forhold til den valgte problemstilling, til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og beslutninger på en relevant måde.
• Skal kunne perspektivere og vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder, samt begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil, f.eks. ved at forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis.
• Skal kunne skabe og formidle forståelse for komplekse problemstillinger i forhold til organisationen, til dens samspil med omverdenen og til ledelsesmæssige valg, tiltag og udfordringer.
• Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil.
Kompetencer
• Skal kunne udvikle strategier for, realisere og håndtere ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer i forhold til den valgte problemstilling.
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder i forhold til den valgte problemstilling inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssig etik f.eks. ved at indgå i et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at håndtere og skabe deltagelse i, og refleksion over, organisatorisk udvikling.
• Skal tage ansvar for komplekse ledelses - og organisatoriske problemstillinger og kunne komme med be-grundede forslag til valg af løsninger, styringsmetoder og handlinger.
• Skal kunne identificere behov for og strategisk tilrettelægge kompetenceudvikling i forhold til den valgte problemstilling.

Indhold:
• Arbejdet med afgangsprojektet skal relateres til studiets øvrige moduler og uddybe arbejdet i disse moduler med
• videnskabsteoretiske, strategiske og metodiske perspektiver
• projektopgaveskrivning
• den studerendes professionelle kompetenceudvikling
Krævede forudsætninger : Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået.

Generelle krav til optagelse på Diplomuddannelse i Ledelse. Optagelse forudsætter:
- At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse.
- At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Eksamen:
Eksamensform: Mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave.
Eksaminationen vil være med individuel bedømmelse.

Opgavens omfang: min. 40 – max. 60 normalsider (max. 144.000 anslag) eksl. forside, indholdsfortegnelse og
bilag.

Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen. I bedømmelsesgrundlaget indgår såvel det skriftlige produkt, præsentation, som det mundtlige forsvar. Bedømmelsens resultat skal være udtryk for en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og det mundtlige forsvar.
Afgangsprojektet kan udarbejdes individuelt eller i grupper. Ansvarsfordelingen af de individuelle bidrag i en gruppebaseret opgave skal tydeligt fremgå i rapporten.
Til eksaminationen er der afsat i alt 60 minutter pr. studerende (oplæg samt eksamination og votering).

Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet.

Fagansvarlig: Isa Keller-Andreasen isa@ihk.dk
Undervisningsmateriale :
Ansvarlig underviser :