Dansk - English
Kort version - Fuld version
Forandringsledelse (Efterår 2011) |
|||
Kursuskode : | CVFL-DJ-U | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Ikke valgt |
Revideret : | 13/09 2011 | Oprettet : | 22/12 2010 |
Placering : | - | Timer pr. uge : | 7 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Målsætning: At skabe rammerne for de studerendes læring af forandringsteorier og -praksis, således at de bliver i stand til at iagttage, analysere og reflektere med henblik på at forstå og lede forandringsprocesser i organisationer. Læringsmål: Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af organisatoriske foran-drings- og udviklingsprocesser. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af organisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser. Færdigheder • Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelsesroller, ledelsesopgaver, ledelsesdilemmaer i foran-drings- og udviklingsprocesser, samt om virksomhedskulturens og værdiers betydning, og kunne relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige muligheder på en relevant måde. • Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer i forhold til egen organisation, til den helhed, som organisationen er en del af, og til egne le-delsesmæssige tiltag og udfordringer. Skal kunne vurdere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis og interventioner i forhold hertil. • Skal kunne formidle forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer samt kunne formidle egen ledelsesmæssig praksis og interventioner i egen organisation og i den helhed, som organisationen er en del af. Kompetencer • Skal kunne håndtere komplekse problemstillinger og udfordringer i forhold til ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i egen organisatorisk kontekst. • Skal kunne omsætte viden og færdigheder ift. ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssige professionelle etikker. • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse og sty-ring af forandrings- og udviklingsprocesser. |
||
Hovedindhold : | Hovedindhold: Indhold: • Teorier om samfunds-, og organisationsudvikling samt forandringsprocesser • Virksomhedskultur og værdiers betydning for udviklingsprocesser og interventionsmuligheder • Ledelsesroller, ledelsesopgaver og ledelsesdilemmaer og ledelsesmuligheder i forandringsprocesser |
||
Undervisningsform : | Holdundervisning, reflektion, plenum diskussioner, gruppeøvelser, cases, eksamensprojekt | ||
Krævede forudsætninger : | Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Bemærk: Ifølge Lov om Åben Uddannelse kan man ikke optages, hvis man samtidig er indskrevet på en SU-berettiget uddannelse. |
||
Anbefalede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Evaluering: Grundlag: Projekt og mål Form: Individuel mundtlig eksamen uden forberedelse Censur: Ekstern Resultat: 7-trinsskalaen Efter gennemført eksamen udstedes eksamensbevis med karakter |
||
Undervisningsmateriale : | - | ||
Ansvarlig underviser : | Sverri Hammer
, sham@dtu.dk |