Dansk - English

Kort version - Fuld version


Forandringsledelse (Efterår 2011)

Kursuskode : CVFL-DJ-U
ECTS Point : 5 Status : Ikke valgt
Revideret : 13/09 2011 Oprettet : 22/12 2010
Placering : - Timer pr. uge : 7
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Målsætning:
At skabe rammerne for de studerendes læring af forandringsteorier og -praksis, således at de bliver i stand til at iagttage, analysere og reflektere med henblik på at forstå og lede forandringsprocesser i organisationer.

Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af organisatoriske foran-drings- og udviklingsprocesser.
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af organisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser.
Færdigheder
• Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelsesroller, ledelsesopgaver, ledelsesdilemmaer i foran-drings- og udviklingsprocesser, samt om virksomhedskulturens og værdiers betydning, og kunne relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige muligheder på en relevant måde.
• Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer i forhold til egen organisation, til den helhed, som organisationen er en del af, og til egne le-delsesmæssige tiltag og udfordringer. Skal kunne vurdere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis og interventioner i forhold hertil.
• Skal kunne formidle forskellige teorier om og metoder til ledelse og styring af forandrings- og udviklings-processer samt kunne formidle egen ledelsesmæssig praksis og interventioner i egen organisation og i den helhed, som organisationen er en del af.
Kompetencer
• Skal kunne håndtere komplekse problemstillinger og udfordringer i forhold til ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i egen organisatorisk kontekst.
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder ift. ledelse og styring af forandrings- og udviklingsprocesser inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og ledelsesmæssige professionelle etikker.
• Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse og sty-ring af forandrings- og udviklingsprocesser.
Hovedindhold : Hovedindhold:
Indhold:
• Teorier om samfunds-, og organisationsudvikling samt forandringsprocesser
• Virksomhedskultur og værdiers betydning for udviklingsprocesser og interventionsmuligheder
• Ledelsesroller, ledelsesopgaver og ledelsesdilemmaer og ledelsesmuligheder i forandringsprocesser
Undervisningsform : Holdundervisning, reflektion, plenum diskussioner, gruppeøvelser, cases, eksamensprojekt
Krævede forudsætninger : Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter:
- At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse.
- At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Bemærk: Ifølge Lov om Åben Uddannelse kan man ikke optages, hvis man samtidig er indskrevet på en SU-berettiget uddannelse.
Anbefalede forudsætninger : Formelle krav til diplomuddannelserne
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Evaluering:
Grundlag: Projekt og mål
Form: Individuel mundtlig eksamen uden forberedelse
Censur: Ekstern
Resultat: 7-trinsskalaen

Efter gennemført eksamen udstedes eksamensbevis med karakter
Undervisningsmateriale : -
Ansvarlig underviser : Sverri Hammer , sham@dtu.dk