Dansk - English
Kort version - Fuld version
Ledelse i dynamiske relationer (Efterår 2011) |
|||
Kursuskode : | CVLD-DJ-U | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 13/09 2011 | Oprettet : | 14/03 2011 |
Placering : | Timer pr. uge : | 4 | |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Formålet med de to moduler inden for Ledelse og Medarbejdere er overordnet, at du skærper opmærksomheden på og forståelsen af det dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejderne indbyrdes. Hensigten hermed er at udvikle din indsigt i, hvordan teorier om og iagttagelser af organisatoriske værdier, processer og identiteter skaber vilkår og muligheder for udvikling. Målsætning: • at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og forståelse af det dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes som skabt af og som medskabende for organisatoriske processer og udviklingsmuligheder i egen organisation. • at udvikle de studerendes forståelse og refleksioner af, hvordan teorier om og iagttagelser og refleksioner af organisatoriske værdier, processer og identiteter skaber vilkår og muligheder for udvikling af såvel den enkelte medarbejder som den samlede organisation i egen organisation. Mål: Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til fokusering og forståelse af forholdet mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes, samt viden om forskellige metoder til håndtering heraf. • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder, der fokuserer på de dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes. • Skal kunne identificere og reflektere eget perspektiv og forstå dets betydning for ledelsesmæssige etiske valg og beslutninger i de dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes. • Skal have indsigt i og forståelse for ledelsens ret, pligt og ansvar for at træffe beslutninger og handle i relationerne mellem ledelse og medarbejdere • Skal have indsigt i den sammenhæng, der er mellem organisatoriske udviklingsstrategier og medarbejdernes kompetenceudvikling. Færdigheder • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til en udvalgt problemstilling relateret til samspillet mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere indbyrdes. • Skal kunne vurdere forskellige teorier og metoder, der retter sig mod samspillet mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes, og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil. • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere empiriske problemstillinger i forholdet mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes i egen organisation, og skal kunne reflektere ledelsesbeslutninger i forhold hertil og begrunde konsekvenser for samspillet mellem ledere og medarbejdere og mellem medarbejderne indbyrdes. • Skal over for organisationens forskellige aktører kunne skabe og formidle forståelse for de dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes, i forhold til organisationens overordnede mission, visioner, strategiske mål og værdier. • Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil. Kompetencer • Skal kunne identificere og udvikle strategier for, kommunikere om og håndtere dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes i egen organisation. • Skal kunne forholde sig til og anvende forskelle og konflikter som en mulig ressource i disse relationer. • Skal kunne identificere og formidle forståelsen af behov for egen og medarbejdernes kompetenceudvikling i samspillet mellem ledere og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes på en hensigtsmæssig måde i forhold til organisationens overordnede mission, visioner, strategiske mål og værdier. |
||
Hovedindhold : | • Ledelse, selvledelse og medledelse og deres betydning i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere • Forskellige ledelses- og organisationsteoretiske perspektiver på begreber om ansvarlighed, tillid, loyalitet, kvalitet, deltagelse, involvering og motivation og på deres betydning i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere indbyrdes. • Fortællinger og fortolkninger om personalepolitikker, personaleledelse, personaleudvikling i de studerendes egen organisation, og på hvordan begreberne kan anvendes som ledelses- og styringsredskaber. • Magt, konflikter og forhandling. |
||
Undervisningsform : | Forelæsning, dialog og diskussioner | ||
Krævede forudsætninger : | Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Bemærk: Ifølge Lov om Åben Uddannelse kan man ikke optages, hvis man samtidig er indskrevet på en SU-berettiget uddannelse. |
||
Anbefalede forudsætninger : | Formelle krav til diplomuddannelserne | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Skriftlig opgave og læringsmål. Efter gennemført eksamen udstedes eksamensbevis med karakter. |
||
Ansvarlig underviser : |