Dansk - English
Kort version - Fuld version
Byudvikling (Efterår 2011) |
|||
Kursuskode : | PRBU-U1 | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 01/05 2012 | Oprettet : | 12/07 2010 |
Placering : | 3. semester | Timer pr. uge : | 4 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Kurset byudvikling har to centrale målsætninger: 1. at give de studerende en grundlæggende indføring i dansk byudvikling med lige dele vægt på teori, analyse, praksis og konkrete værktøjer. De studerende får kendskab til centrale emner som styring og planlægning, erhvervsudvikling, bæredygtig byudvikling, borgerdeltagelse, organisationsudvikling i kommunerne, omdannelse af udsatte boligområder mm. For hvert emne lægges der vægt på at give de studerende konkrete værktøjer og redskaber. 2. at de studerende via konkrete eksempler inden for byudvikling lærer at arbejde med et bredt innovationsbegreb med fokus på hvordan aktiviteter og processer udvikler ny viden og nye muligheder som skaber merværdi når de udnyttes. De studerende vil blive indført i de forskellige byudviklingstiltag, der alle søger at skabe merværdi (øge kvaliteten af boliger og by) igennem nye måder at organisere samarbejdsprocesser på, og ved udnytte borgere og virksomheders input og ressourcer. Læringsmål: Den studerende skal efter kurset: • have en analytisk indsigt i styring og planlægning af byudvikling • kunne redegøre for centrale emner inden for styrings- og planlægningsteori • kunne anvende de teoretiske emner på konkrete eksempler inden for byudvikling • have kendskab til kommunernes arbejde med byudvikling • være i stand til at arbejde med konkrete projektforslag (cykelstier, vand i byen, omdannelse af udsat boligområde) • kunne redegøre for organisatoriske innovationsprocesser i forbindelse med byudvikling. |
||
Hovedindhold : | Kurset er planlagt at rumme følgende i emner: • Introduktion til byudvikling med København som eksempel • Danske byer og udviklingsstrategier • Teori om netværksstyring og innovation • Netværksstyring i praksis, eksempel kvarterløft • Planlægningsteori • Regulering af vand i byen • Borgerdeltagelse • Omdannelse af udsatte boligområder • Innovationsteori og byudvikling • Innovation i kommunerne • Bæredygtig byudvikling |
||
Undervisningsform : | Undervisningen vil dels bestå af forelæsninger, studenteroplæg, gruppearbejde, plenumarbejde, projektarbejde og studieture. De fleste undervisningsgange rummer mindre opgaver der løses enkeltvis eller i grupper. | ||
Krævede forudsætninger : | Kurset forudsætter 2. semester-kurset byplanlægning. | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | Kurset er for alle på PI, der har valgt sporet "By & Byg" , og er en del af i alt tre kurser om bygning, by og infrastruktur. | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Se kursusplan ang. undervisningslektioner, undervisere og kursuslitteratur. Prøveform: Mundtlig prøve med udgangspunkt i projektarbejdet. Projektarbejdet vil indgå i bedømmelsen. |
||
Undervisningsmateriale : | Der vil til de enkelte sessioner blive angivet litteratur. | ||
Ansvarlig underviser : | Lars Engberg
, lae@ihk.dk |