Dansk - English

Kort version - Fuld version


(Efterår 2011)

Kursuskode : SU-MF1-U1
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 24/08 2010 Oprettet : 20/08 2010
Placering : 3. semester Timer pr. uge : 8
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : • Redegøre for samspillet mellem menneske, omgivelser og samfund og reflektere over menneskers socialisering, inklusion og eksklusion muligheder, kulturelle forskelle, og levevilkårs betydning for menneskers brug af sundhedsteknologier.
• Redegøre for grundlæggende og udvalgte dele af det psykologiske felt, der kan bidrage til en forståelse af sundhedsteknologiingeniørens arbejdsområde
• Redegøre for relevante pædagogiske teorier og deres videnskabsteoretiske baggrund
• Redegøre for grundlæggende begreber i kommunikationsteori
Hovedindhold : • Redegøre for samspillet mellem menneske, omgivelser og samfund og reflektere over menneskers socialisering, inklusion og eksklusion muligheder, kulturelle forskelle, og levevilkårs betydning for menneskers brug af sundhedsteknologier.
• Redegøre for grundlæggende og udvalgte dele af det psykologiske felt, der kan bidrage til en forståelse af sundhedsteknologiingeniørens arbejdsområde
• Redegøre for relevante pædagogiske teorier og deres videnskabsteoretiske baggrund
• Redegøre for grundlæggende begreber i kommunikationsteori


• Diskutere og vurdere samspillet mellem bruger og ingeniøren i sundhedsteknologi, som eksperten i forbindelse med udviklingen og implementeringen af sundhedsteknologier.
• Kan reflektere over menneskets sociale og kulturelle baggrund i forhold til udvikling af og brug af sundhedsteknologier
• Reflektere over organisationers muligheder og begrænsninger for implementering af sundhedsteknologier i forbindelse med organisationssociologi.
• Redegøre for interaktionen mellem menneske og teknologi
• Redegøre for menneskets psykologiske udvikling og identitetsdannelse gennem forskellige livsfaser
• Redegøre for forskelle i personlighed, samt viden om hvordan man kan afdække disse forskelle og anvende dem som afsæt for personlig udvikling
• Grundlæggende forståelse for menneskets reaktioner på belastninger og sygdom: stress og krisetilstande, copingstategier
• Redegøre for sundhedspsykologi
• Medvirke til at identificere, løse og forebygge konflikter
• Anvende viden og reflektere over menneskets psykologiske udvikling i forhold til den ingeniørfaglige indsats.
• Kan indgå i og vurdere forskellige gruppestrukturer og -processer samt kunne anvende og udvikle etiske og værdimæssige måder at forholde sig på i samarbejdssituationer.
• Konsulentrolle, psykologisk kontrakt, formel kontrakt
• Forstå hvad det kræver at indgå i forskellige organisatoriske kontekster
• Tilpasse egen adfærd i forhold til forskellige brugergruppers livssituation og psykiske tilstand
• Etablere gode samarbejdsrelationer til både andre fagpersoner og forskellige brugergrupper med forskellige forudsætninger
• Indgå i forskellige organisatoriske kontekster
• Etablere kontakt, indgå kontrakt, interviewe, få andres ressourcer og viden frem
• Analysere og vurdere problemstillinger i relation til mundtlig kommunikation, herunder kan reflektere over fremmende og hæmmende faktorer for kommunikation i relationer og grupper
• Målrette kommunikation i relation til formål, borgere/patienter og sundhedsprofessionelle

• Strukturere en præsentation og formidling af viden
• Reflektere og analysere egen og andres kommunikation
• Anvende principperne i den anerkendende samtale
• Anvende og reflektere over kommunikationsstrategier og - metoder i formidling til og dialog med såvel professionelle som til ikke-professionelle samarbejdspartnere
• Udarbejde skriftligt formidlingsmateriale til brugere og samarbejdspartnere
• Tilrettelægge og styre en diskussion
• Tilrettelægge og afholde et møde
• Udarbejde og vurdere informationsmateriale
• Indgå i formidlings-, kommunikations- og samarbejdsprocesser på individ-, gruppe- og organisationsniveau
• Reflektere over læringens kompleksitet, forskellige læringstyper og barrierer og motivation hos målgruppen
• Reflektere over og anvende udvalgt didaktisk teori
• Anvende og reflektere over pædagogiske strategier og - metoder i forhold til såvel professionelle som til ikke-professionelle samarbejdspartnere
• Analysere og vurdere lære- og undervisningsprocesser i tilknytning til udvikling, evaluering og implementering af konkrete sundhedsteknologier
• Planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til enkelt individer og grupper af brugere i anvendelsen af konkrete sundhedsteknologier



Undervisningsform : Klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser, studiebesøg og formidling
Krævede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til uddannelsens optagelses krav
Anbefalede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til uddannelsens optagelses krav
Relationer : Semesterprojektet på 3. semester vil indeholde besvarelse af problemstilling indenfor menneske og formidling 1.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger :
Projekteksamen samt afsluttende prøve.
Undervisningsmateriale : Kommunikation for sundhedsprofessionelle.
Jørgensen, Kim, Gads Forlag 2010

Introduktion til psykologi
Teori- Anvendelse - Praksis
Koester, Thomas og Kim Frandsen (red.)
2. udgave, 2. oplag,
Forlag Frydenlund, 2005

Supplerende materiale såsom artikler osv. vil blive gjort tilgængelige i løbet af semesteret.
Ansvarlig underviser : John Aasted Sørensen , jaas@dtu.dk