Dansk - English
Kort version - Fuld version
(Efterår 2011) |
|||
Kursuskode : | SU-MF1-U1 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 24/08 2010 | Oprettet : | 20/08 2010 |
Placering : | 3. semester | Timer pr. uge : | 8 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | • Redegøre for samspillet mellem menneske, omgivelser og samfund og reflektere over menneskers socialisering, inklusion og eksklusion muligheder, kulturelle forskelle, og levevilkårs betydning for menneskers brug af sundhedsteknologier. • Redegøre for grundlæggende og udvalgte dele af det psykologiske felt, der kan bidrage til en forståelse af sundhedsteknologiingeniørens arbejdsområde • Redegøre for relevante pædagogiske teorier og deres videnskabsteoretiske baggrund • Redegøre for grundlæggende begreber i kommunikationsteori |
||
Hovedindhold : | • Redegøre for samspillet mellem menneske, omgivelser og samfund og reflektere over menneskers socialisering, inklusion og eksklusion muligheder, kulturelle forskelle, og levevilkårs betydning for menneskers brug af sundhedsteknologier. • Redegøre for grundlæggende og udvalgte dele af det psykologiske felt, der kan bidrage til en forståelse af sundhedsteknologiingeniørens arbejdsområde • Redegøre for relevante pædagogiske teorier og deres videnskabsteoretiske baggrund • Redegøre for grundlæggende begreber i kommunikationsteori • Diskutere og vurdere samspillet mellem bruger og ingeniøren i sundhedsteknologi, som eksperten i forbindelse med udviklingen og implementeringen af sundhedsteknologier. • Kan reflektere over menneskets sociale og kulturelle baggrund i forhold til udvikling af og brug af sundhedsteknologier • Reflektere over organisationers muligheder og begrænsninger for implementering af sundhedsteknologier i forbindelse med organisationssociologi. • Redegøre for interaktionen mellem menneske og teknologi • Redegøre for menneskets psykologiske udvikling og identitetsdannelse gennem forskellige livsfaser • Redegøre for forskelle i personlighed, samt viden om hvordan man kan afdække disse forskelle og anvende dem som afsæt for personlig udvikling • Grundlæggende forståelse for menneskets reaktioner på belastninger og sygdom: stress og krisetilstande, copingstategier • Redegøre for sundhedspsykologi • Medvirke til at identificere, løse og forebygge konflikter • Anvende viden og reflektere over menneskets psykologiske udvikling i forhold til den ingeniørfaglige indsats. • Kan indgå i og vurdere forskellige gruppestrukturer og -processer samt kunne anvende og udvikle etiske og værdimæssige måder at forholde sig på i samarbejdssituationer. • Konsulentrolle, psykologisk kontrakt, formel kontrakt • Forstå hvad det kræver at indgå i forskellige organisatoriske kontekster • Tilpasse egen adfærd i forhold til forskellige brugergruppers livssituation og psykiske tilstand • Etablere gode samarbejdsrelationer til både andre fagpersoner og forskellige brugergrupper med forskellige forudsætninger • Indgå i forskellige organisatoriske kontekster • Etablere kontakt, indgå kontrakt, interviewe, få andres ressourcer og viden frem • Analysere og vurdere problemstillinger i relation til mundtlig kommunikation, herunder kan reflektere over fremmende og hæmmende faktorer for kommunikation i relationer og grupper • Målrette kommunikation i relation til formål, borgere/patienter og sundhedsprofessionelle • Strukturere en præsentation og formidling af viden • Reflektere og analysere egen og andres kommunikation • Anvende principperne i den anerkendende samtale • Anvende og reflektere over kommunikationsstrategier og - metoder i formidling til og dialog med såvel professionelle som til ikke-professionelle samarbejdspartnere • Udarbejde skriftligt formidlingsmateriale til brugere og samarbejdspartnere • Tilrettelægge og styre en diskussion • Tilrettelægge og afholde et møde • Udarbejde og vurdere informationsmateriale • Indgå i formidlings-, kommunikations- og samarbejdsprocesser på individ-, gruppe- og organisationsniveau • Reflektere over læringens kompleksitet, forskellige læringstyper og barrierer og motivation hos målgruppen • Reflektere over og anvende udvalgt didaktisk teori • Anvende og reflektere over pædagogiske strategier og - metoder i forhold til såvel professionelle som til ikke-professionelle samarbejdspartnere • Analysere og vurdere lære- og undervisningsprocesser i tilknytning til udvikling, evaluering og implementering af konkrete sundhedsteknologier • Planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til enkelt individer og grupper af brugere i anvendelsen af konkrete sundhedsteknologier |
||
Undervisningsform : | Klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser, studiebesøg og formidling | ||
Krævede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til uddannelsens optagelses krav | ||
Anbefalede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til uddannelsens optagelses krav | ||
Relationer : | Semesterprojektet på 3. semester vil indeholde besvarelse af problemstilling indenfor menneske og formidling 1. | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Projekteksamen samt afsluttende prøve. |
||
Undervisningsmateriale : | Kommunikation for sundhedsprofessionelle. Jørgensen, Kim, Gads Forlag 2010 Introduktion til psykologi Teori- Anvendelse - Praksis Koester, Thomas og Kim Frandsen (red.) 2. udgave, 2. oplag, Forlag Frydenlund, 2005 Supplerende materiale såsom artikler osv. vil blive gjort tilgængelige i løbet af semesteret. |
||
Ansvarlig underviser : | John Aasted Sørensen
, jaas@dtu.dk |