Dansk - English

Kort version - Fuld version


Innovation af forretningskoncepter - teori (Efterår 2011)

Kursuskode : XIFT-U1
ECTS Point : 15 Status : Obligatorisk
Revideret : 18/10 2011 Oprettet : 12/01 2010
Placering : 7. semester Timer pr. uge : 23
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk og engelsk

Målsætning : Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk og kontinuerligt med produktudvikling, innovation og forretningsudvikling i en international sammenhæng. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af forretningskoncepter (der her skal forstås som samlebegreb for produktudvikling, innovation, konsekvenser af globaliseringen, m.v.).

Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, skal ved den afsluttende prøve kunne:
- forklare, hvordan man arbejder effektivt med udvikling af forretningskoncepter bl.a. gennem brug af relevante systemer og værktøjer
- diskutere forskellige forfatteres teorier inden for området samt kunne drage paralleller
- vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer og det internationale markedsføringsmiljø
- diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre og interkulturelle forhold samt forhandling i interkulturelle sammenhænge.
Hovedindhold : Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” undervises der inden for følgende fire områder:
1. Kulturelt (CHJ)
2. Merkantilt (LK)
3. Entrepreneurship (NMC)
4. Ekstern undervisning (NMC,LK,CHJ)

ad 1. Kulturelt (CHJ)
Kultur, kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og nationalitet, kulturanalyse
Dimensionerne: ”Time & space”
Kulturelle dimensioner (fx Hofsteder, Trompenaar, Triandis)
Sprog, kultur, interkulturel kommunikation og markedskommunikation

ad 2. Merkantilt (LK)
Globalization: opportunities and challenges
Innovation with respect to growth and business development:
Search: Learning from markets. Customers as a source of innovation.
Implementation: Strategies and risk management
R&D’s role: technology acquisition, management and exploitation. When to outsource and innovation diffusion
Selected sources: Anderson & Narus, von Hippel, Usunier, Chesborough, Tidd & Bessant

ad 3. Entrepreneurship (NMC)
(a) Forskellige forfatteres bud på hvordan man udvikler innovative miljøer (Nonaka, Argyris, Kolb, Senge, Goldratt, Hamel, Barton, Schumpeter, Christensen)
(b) Eksempler på hvordan man i virksomheder arbejder systematisk med teknologistyring samt teorier inden for området (”Pejling af teknologi og teknologer”)
Sammensætning af teams i forbindelse med produktudvikling (”Teams & Technology”)
(c) Forskellige innovationstyper (”Fast Second”)
Innovationsdiscipliner (Innovationsrådets publikationer)

ad 4. Ekstern undervisning (CMN, LK, CHJ)
De studerende trænes i at benytte teorien fra de tre undergrupper i praksis gennem præsentation og opgaveløsning af aktuelle udfordringer, som gæsteforelæserne fra erhvervslivet præsenterer.

Der er 3 formål med ekstern undervisning. De studerende får et kendskab til (meget) forskellige virksomheder, et indtryk af typiske udviklingsopgaver i virksomheden og mulighed for at koble lært teori med praksis.
Undervisningsform : De studerende arbejder meget selvstændigt med stoffet, der er udpeget af underviserene, både individuelt og i teams. Ugentlige studenterpræsentationer er en bærende del af undervisningen.

Teoriundervisning og øvelser afvikles i semesterets første 10 uger.

Torsdag og fredag er der ”eksterne undervisning”. Torsdag eftermiddag kommer en ekstern underviser, der dels fortæller om sin virksomhed og dels giver oplæg til de opgaver, der efterfølgende stilles. Disse opgaver arbejdes der med i teams senere samme dag samt fredag morgen. Fredag formiddag kommer den eksterne underviser igen, hvorefter løsningerne præsenteres og diskuteres.
Undervisningen er pensum til eksamen og derfor vil de enkelte teams på skift udarbejde referater. Disse vil sammen med underviserens oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger i den efterfølgende uge blive lagt på CampusNet.

Efter 10 ugers undervisning (sprogundervisningen fortsætter) er der projektarbejde (se kursusbeskrivelse for XIFP).
Krævede forudsætninger : Ingeniørpraktikken skal være gennemført og/eller 1.-5. semester bestået.
Anbefalede forudsætninger : gennemført praktik
Relationer : -
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Mundtlig prøve, hvor der typisk vil være 10 kombinationsspørgsmål (2 delspørgsmål). Den studerende trækker ved eksamen et af disse kombinationsspørgsmål. Eksamen foregår på dansk eller engelsk (den studerende vælger selv).
Undervisningsmateriale : Usunier, Jean-Claude & Lee, Julie Anne (2009). Marketing Across Cultures, 5th edition.
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. John Wiley & Sons.
Wickham, Philip A (2006). Strategic Entrepreneurship 4th edition. Prentice Hall.
Mondahl, Margrethe Smedegaard, Svendsen, Lisbet Pals & Rasmussen, Jonas (2010). Professional Oral Communication in English. Handelshøjskolens Forlag.

Supplerende materiale efter aftale med underviserne
Ansvarlig underviser : Lynn Kahle , lyka@dtu.dk