Dansk - English
Kort version - Fuld version
Trafik, transportplanlægning og jernbanebygning (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | BVTR-T3-U1 | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 14/05 2013 | Oprettet : | 09/01 2013 |
Placering : | 6.-7. semester | Timer pr. uge : | 27 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Engelsk hvis der er engelsksprogede tilstede |
Målsætning : | Den studerende får viden og indsigt i metoder og færdigheder i praktiske løsninger indenfor trafik- og transportplanlægning. Den studerende kender og forstår projektering, udførelse, drift og vedligeholdelse af jernbaneanlæg. Den studerende der fuldt ud opfylder kursets mål, kan ved den afsluttende prøve • identificere og analysere trafikale problemer • afgrænse og planlægge trafikale forbedringsprojekter • anvende fagets metoder og værktøjer til at løse problemerne • vurdere konsekvenserne af egne og andres løsningsmodeller • udforme, projektere samt planlægge drift og vedligehold for jernbaneanlæg • analysere og vurdere eksisterende jernbaneanlæg i forhold til vedligehold og fornyelse • redegøre for kursets faglige emner indenfor jernbaneprojektering, drift og vedligehold • reflektere over og begrunde valg af løsninger • redegøre for gruppens samarbejde med særlig fokus på interaktion mellem internationale og danske studerende |
||
Hovedindhold : | - Metoder og værktøjer. - Trafiksikkerhed. - Hastighed. - Planlægning og udformning af veje og stier. - Bustrafik. - Gang- og cykeltrafik. - Konsekvensvurderinger med hensyn til trafik, miljø og trafiksikkerhed. - Jernbanens infrastrukturelementer og deres funktion. - Sporkonstruktion, spor og sporskifter. - Trace: horisontal og vertikal linjeføring, samt tværprofil og afvanding. - Vedligehold og vedligeholdelsesmaskiner. - Tilrettelæggelse og udførelse af sporfornyelse. |
||
Undervisningsform : | Forelæsninger af nationale og internationale fagfolk. Øvelser. Ekskursioner. Gennemgående kursusopgave, som løses i grupper på to-tre studerende, hvor udvalgte problemstillinger afgrænses og gennemarbejdes, og hvor løsningerne konsekvensvurderes. Kursusopgaver. Underviserne bidrager til gruppedannelse der integrerer udenlandske og danske studerende. |
||
Krævede forudsætninger : | Den studerende skal have bestået alle temakurser. | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af kursusopgaver | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder og kursusprojekt, der er udført i kurset, og en samtale om disse, i relation til kursets faglige indhold. For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund, samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle. |
||
Ansvarlig underviser : |