Dansk - English
Kort version - Fuld version
Afgangsprojekt EBA (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | CV8433-U | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 11/05 2012 | Oprettet : | 11/05 2012 |
Placering : | Timer pr. uge : | 0 | |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : |
Målsætning : | Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere og analysere en tværfaglig, praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder. | ||
Hovedindhold : | Læringsmål: Viden og forståelse • Skal kunne forstå det videnskabsteoretiske erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet. • Skal kunne forstå at flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i undersøgelser • Skal kunne anvende viden om økonomiske, markedsføringsmæssige, ledelses- og organisationsteorier samt dertilhørende metoder på en reflekteret måde. Færdigheder • Skal relevant kunne udvælge og vurdere en eller flere metoder til indsamling af empiri. • Skal relevant udvælge teorier og modeller, der kan give projektet befrugtende perspektiver • Skal kunne indsamle empiri, der opbygger det nødvendige argumentationsgrundlag • Skal kunne vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis • Skal kunne formidle komplekse problemstillinger i forhold til organisationen Kompetencer • Skal kunne formulere et konkret projektformål kort og præcist • Skal kunne konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initi-ativer, der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på. • Skal kunne bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen virksomhed/hverdag • Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis Indhold: Projektmetodeundervisningen omhandler følgende temaer: • Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt. • Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser. • Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller. • Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og præsentation. Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning. |
||
Krævede forudsætninger : | Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået. Generelle krav til optagelse på Diplomuddannelse Ingeniørernes Lederuddannelse. Optagelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. |
||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Eksamen: Eksamensform: Eksaminationen vil være individuel som et mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave Opgavens omfang: min.40 – max.50 normalsider á 2400 anslag (max. 120.000 anslag inkl. mellemrum) ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag. Rapporten kan udvides progressivt med max. 20 normalsider pr. studerende. Bedømmelse: Individuel bedømmelse med ekstern censur efter 7-trinsskalaen. I bedømmelsesgrundlaget indgår såvel det skriftlige produkt, præsentation, som det mundtlige forsvar. Bedømmelsens resultat skal være udtryk for en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og det mundtlige forsvar. Afgangsprojektet kan udarbejdes individuelt eller i grupper. Fordelingen af det individuelle ansvar i en gruppebaseret opgave skal tydeligt fremgå i rapporten. Til eksaminationen er der afsat i alt 60 minutter pr. studerende (oplæg samt eksamination og votering). Dato for aflevering og eksamen: Oplyses på CampusNet. Fagansvarlig: Isa Keller-Andreasen isa@ihk.dk |
||
Ansvarlig underviser : |