Dansk - English
Kort version - Fuld version
Kommunikation og teamrelationer (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | CV9084D-U | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 06/08 2012 | Oprettet : | 06/08 2012 |
Placering : | Timer pr. uge : | 7 | |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Formålet med modulet er at skærpe de studerendes forståelse af deres rolle som projektledere og deraf følgende ansvar for at få samarbejdet og kommunikationen mellem projektdeltagere i projektgrupper til at fungere optimalt. De studerende skal ligeledes blive bevidste om, hvordan de kommunikerer og samarbejder med projektets interessenter, således at interessenterne bliver medspillere i forhold til projektet. Modulet giver de studerende indsigt og træning i brugen af værktøjer til kommunikation, samarbejde og projekt-ledelse og udvikler den studerendes evne til at kommunikere effektivt som projektleder samt til at anvende kommunikations- og teamteorier som et aktivt værktøj i projektledelsesprocessen. |
||
Hovedindhold : | Læringsmål: Viden og forståelse • Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til at forstå, hvad der sker i samarbejdet og kom-munikationen internt i projektgrupper og eksternt i forhold til projektets interessenter, og hvordan de ved hjælp af forskellige perspektiver og teorier kan blive bevidste om, hvordan de kan skabe udvikling i dette samarbejde og denne kommunikation mellem projektdeltagere og interessenter • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og reflektere over teorier og metoder inden for kommunikation og samarbejde • Skal have forståelse for metoder og værktøjer inden for kommunikation, samarbejde og projektledelse og skal kunne reflektere over deres anvendelse i praksis samt anvende korrekt fagterminologi • Skal kunne reflektere over egen kommunikation og betydningen for samarbejde Færdigheder • Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af kommunikationen og teamarbejdet • Skal kunne vurdere, udvælge samt begrunde valg af teorier, metoder og værktøjer, der bedst understøtter udviklingen af kommunikation og samarbejde i en konkret kontekst • Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for kommunikation og teamrelationer – både skriftligt og mundtligt – på en professionel måde • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til en udvalgt problemstilling til samspillet mellem projektleder og projektdeltagere, projektdeltagere indbyrdes og projektle-der/projektdeltagere i forhold til interne og eksterne interessenter • Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis som projektleder i forhold til ovenstående. Kompetencer • Skal kunne lede en projektgruppe, så den udvikler sig til et effektivt team • Skal kunne analysere andres behov og motivationsfaktorer, og aktivt anvende kommunikationsteorier og metoder til at skabe engagement og motivation blandt projektets deltagere og samarbejdspartnere • Skal kunne håndtere arbejdet med projektgruppers udvikling og de indbyrdes relationer, herunder kon-flikthåndtering • De studerende skal kunne arbejde med forandringskommunikation, så interne og eksterne interessenter bliver medspillere i forhold til et givent projekt • Skal kunne arbejde med udvikling af egne personlige kompetencer i forhold til projektlederrollen og herunder udvikle egen praksis i relation til kommunikation og samarbejde • Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører • Skal kunne udvikle og tilpasse teorier og metoder inden for kommunikation og samarbejde til egen praksis Indhold: • Personlig adfærdsprofil, herunder afdækning af egne styrker og udviklingsmuligheder i relation til pro-jektlederrollen • Effektiv kommunikation i projektledelse, herunder bl.a. spørge- og lyttetekniker • Fra projektgruppe til projektteam; om dynamik, samspil og effektivitet i projektgruppen • Projektgruppens etablering, udvikling og afslutning • Motivation • Konflikthåndtering og assertion • Effektiv mødeledelse • Forandringskommunikation |
||
Krævede forudsætninger : | Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. |
||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Eksamen: Eksamensform: Mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave Opgavens omfang: Max. 15 normalsider á 2400 anslag (max. 36.000 anslag inkl. mellemrum) Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen. Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet. Fagansvarlig: Merete Hartvig Petersen mrtp@novonordisk.com |
||
Ansvarlig underviser : |