Dansk - English

Kort version - Fuld version


Kommunikation og teamrelationer (Efterår 2012)

Kursuskode : CV9084D-U
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 06/08 2012 Oprettet : 06/08 2012
Placering : Timer pr. uge : 7
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Formålet med modulet er at skærpe de studerendes forståelse af deres rolle som projektledere og deraf følgende ansvar for at få samarbejdet og kommunikationen mellem projektdeltagere i projektgrupper til at fungere optimalt. De studerende skal ligeledes blive bevidste om, hvordan de kommunikerer og samarbejder med projektets interessenter, således at interessenterne bliver medspillere i forhold til projektet.
Modulet giver de studerende indsigt og træning i brugen af værktøjer til kommunikation, samarbejde og projekt-ledelse og udvikler den studerendes evne til at kommunikere effektivt som projektleder samt til at anvende kommunikations- og teamteorier som et aktivt værktøj i projektledelsesprocessen.
Hovedindhold : Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til at forstå, hvad der sker i samarbejdet og kom-munikationen internt i projektgrupper og eksternt i forhold til projektets interessenter, og hvordan de ved hjælp af forskellige perspektiver og teorier kan blive bevidste om, hvordan de kan skabe udvikling i dette samarbejde og denne kommunikation mellem projektdeltagere og interessenter
• Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og reflektere over teorier og metoder inden for kommunikation og samarbejde
• Skal have forståelse for metoder og værktøjer inden for kommunikation, samarbejde og projektledelse og skal kunne reflektere over deres anvendelse i praksis samt anvende korrekt fagterminologi
• Skal kunne reflektere over egen kommunikation og betydningen for samarbejde
Færdigheder
• Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af kommunikationen og teamarbejdet
• Skal kunne vurdere, udvælge samt begrunde valg af teorier, metoder og værktøjer, der bedst understøtter udviklingen af kommunikation og samarbejde i en konkret kontekst
• Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for kommunikation og teamrelationer – både skriftligt og mundtligt – på en professionel måde
• Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til en udvalgt problemstilling til samspillet mellem projektleder og projektdeltagere, projektdeltagere indbyrdes og projektle-der/projektdeltagere i forhold til interne og eksterne interessenter
• Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis som projektleder i forhold til ovenstående.
Kompetencer
• Skal kunne lede en projektgruppe, så den udvikler sig til et effektivt team
• Skal kunne analysere andres behov og motivationsfaktorer, og aktivt anvende kommunikationsteorier og metoder til at skabe engagement og motivation blandt projektets deltagere og samarbejdspartnere
• Skal kunne håndtere arbejdet med projektgruppers udvikling og de indbyrdes relationer, herunder kon-flikthåndtering
• De studerende skal kunne arbejde med forandringskommunikation, så interne og eksterne interessenter bliver medspillere i forhold til et givent projekt
• Skal kunne arbejde med udvikling af egne personlige kompetencer i forhold til projektlederrollen og herunder udvikle egen praksis i relation til kommunikation og samarbejde
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne udvikle og tilpasse teorier og metoder inden for kommunikation og samarbejde til egen praksis
Indhold:
• Personlig adfærdsprofil, herunder afdækning af egne styrker og udviklingsmuligheder i relation til pro-jektlederrollen
• Effektiv kommunikation i projektledelse, herunder bl.a. spørge- og lyttetekniker
• Fra projektgruppe til projektteam; om dynamik, samspil og effektivitet i projektgruppen
• Projektgruppens etablering, udvikling og afslutning
• Motivation
• Konflikthåndtering og assertion
• Effektiv mødeledelse
• Forandringskommunikation
Krævede forudsætninger : Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter:
- At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse.
- At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Eksamen:
Eksamensform: Mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max. 15 normalsider á 2400 anslag (max. 36.000 anslag inkl. mellemrum)
Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet.

Fagansvarlig: Merete Hartvig Petersen mrtp@novonordisk.com
Ansvarlig underviser :