Dansk - English
Kort version - Fuld version
Innovation - metoder og værktøjer (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | CV9098-U | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Tilvalg |
Revideret : | 15/05 2013 | Oprettet : | 15/05 2013 |
Placering : | Timer pr. uge : | 3.5 | |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Modulet har som formål at udvikle de studerende til kompetente innovatører i egen organisation. Via modulet bliver de studerende i stand til at navigere kompetent i innovationsprocessens forskellige faser og udvælge og anvende forskellige metoder og værktøjer til innovation afhængig af behov, målgruppe og kontekst. De studerende vil ved afslutningen på forløbet være i stand til kvalificeret at handle reflekteret og systematisk i innovative processer i egen organisation. | ||
Hovedindhold : | Læringsmål: Viden og forståelse • Skal have viden om forskellen på kreativitet og innovation samt om forskellige tilgange til innovation og innovative processer • Skal have viden om innovationsprocessens forskellige faser og deres karakteristika samt om procesledelse af innovative processer • Skal have forståelse for de typiske personlige og organisatoriske barrierer, der opstår i innovationsprocesser • Skal have viden om de forskelligartede metoder og værktøjer, der kan drive innovationsprocessen frem mod et ønskværdigt resultat • Skal have viden om og evne til at reflektere over den anvendte teori i et videnskabsteoretisk perspektiv Færdigheder • Skal kunne navigere i innovationsprocessen forskellige faser • Skal kunne vurdere behovet og muligheden for forskellige typer af innovation i egen organisation • Skal kunne udvælge, anvende og implementere metoder og værktøjer, der kan fremme innovationsprocessen i egen organisation • Skal kunne identificere barrierer for innovation hos enkeltpersoner og i egen organisation • Skal kunne planlægge og gennemføre en innovativ proces i samarbejde med andre Kompetencer • Skal kunne håndtere innovationsprocesser i egen organisation / hverdag • Skal kunne agere systematisk innovativ i egen organisation / hverdag • Skal kunne kvalificere organisationens udviklingsprocesser med udgangspunkt i opnået viden og færdigheder indenfor innovationsområdet • Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis Hovedindhold: • Forståelse af innovation (og forskellen på ideer og innovation) • Forskellige typer af innovation • Innovationsprocessen og dens forskellige faser • Personlige og organisatoriske barrierer for innovation • Metoder og værktøjer til de kreative faser i innovationsprocessen • Metoder og værktøjer til de forretningsmæssige faser i innovationsprocessen • Innovatørens værktøjskasse • Procesledelse af innovative processer (facilitering) |
||
Krævede forudsætninger : | Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. |
||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Eksamen: Eksamensform: Mundtlig prøve kombineret med synopsis. Eksamen kan gennemføres individuelt eller i en gruppe på 2 eller 3 studerende. Bedømmelse: Ekstern prøve efter 7-trinsskalaen. Der henvises til studie- og eksamensvejledningen for modulet på CampusNet. Dato for aflevering og eksamen: Oplyses på CampusNet. |
||
Undervisningsmateriale : | Se www.cv.ihk.dk | ||
Ansvarlig underviser : |