Dansk - English

Kort version - Fuld version


Innovation - metoder og værktøjer (Efterår 2012)

Kursuskode : CV9098-U
ECTS Point : 5 Status : Tilvalg
Revideret : 15/05 2013 Oprettet : 15/05 2013
Placering : Timer pr. uge : 3.5
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Modulet har som formål at udvikle de studerende til kompetente innovatører i egen organisation. Via modulet bliver de studerende i stand til at navigere kompetent i innovationsprocessens forskellige faser og udvælge og anvende forskellige metoder og værktøjer til innovation afhængig af behov, målgruppe og kontekst. De studerende vil ved afslutningen på forløbet være i stand til kvalificeret at handle reflekteret og systematisk i innovative processer i egen organisation.
Hovedindhold : Læringsmål:
Viden og forståelse
• Skal have viden om forskellen på kreativitet og innovation samt om forskellige tilgange til innovation og innovative processer
• Skal have viden om innovationsprocessens forskellige faser og deres karakteristika samt om procesledelse af innovative processer
• Skal have forståelse for de typiske personlige og organisatoriske barrierer, der opstår i innovationsprocesser
• Skal have viden om de forskelligartede metoder og værktøjer, der kan drive innovationsprocessen frem mod et ønskværdigt resultat
• Skal have viden om og evne til at reflektere over den anvendte teori i et videnskabsteoretisk perspektiv

Færdigheder
• Skal kunne navigere i innovationsprocessen forskellige faser
• Skal kunne vurdere behovet og muligheden for forskellige typer af innovation i egen organisation
• Skal kunne udvælge, anvende og implementere metoder og værktøjer, der kan fremme innovationsprocessen i egen organisation
• Skal kunne identificere barrierer for innovation hos enkeltpersoner og i egen organisation
• Skal kunne planlægge og gennemføre en innovativ proces i samarbejde med andre

Kompetencer
• Skal kunne håndtere innovationsprocesser i egen organisation / hverdag
• Skal kunne agere systematisk innovativ i egen organisation / hverdag
• Skal kunne kvalificere organisationens udviklingsprocesser med udgangspunkt i opnået viden og færdigheder indenfor innovationsområdet
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis

Hovedindhold:
• Forståelse af innovation (og forskellen på ideer og innovation)
• Forskellige typer af innovation
• Innovationsprocessen og dens forskellige faser
• Personlige og organisatoriske barrierer for innovation
• Metoder og værktøjer til de kreative faser i innovationsprocessen
• Metoder og værktøjer til de forretningsmæssige faser i innovationsprocessen
• Innovatørens værktøjskasse
• Procesledelse af innovative processer (facilitering)
Krævede forudsætninger : Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter:
- At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse.
- At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Eksamen:
Eksamensform: Mundtlig prøve kombineret med synopsis.
Eksamen kan gennemføres individuelt eller i en gruppe på 2 eller 3 studerende.
Bedømmelse: Ekstern prøve efter 7-trinsskalaen.
Der henvises til studie- og eksamensvejledningen for modulet på CampusNet.

Dato for aflevering og eksamen: Oplyses på CampusNet.


Undervisningsmateriale : Se www.cv.ihk.dk
Ansvarlig underviser :