Dansk - English
Kort version - Fuld version
Ledelse og medarbejdere 1-2 (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | CVLME12D-U | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 06/08 2012 | Oprettet : | 06/08 2012 |
Placering : | Timer pr. uge : | 7 | |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Ledelse og medarbejdere 1: Ledelse i dynamiske relationer Modul Ob3 ECTS-point: 5 Formål: Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed og forståelse af det dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes som skabt af og medskabende for organisatoriske processer og udviklingsmuligheder i egen organisation. De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med forskellige ledelses- og organisationsteoretiske perspektiver på forholdet mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes. Hensigten hermed er at udvikle de studerendes forståelse og refleksioner af, hvordan teorier om og iagttagelser og refleksioner af organisatoriske værdier, processer og identiteter skaber vilkår og muligheder for udvikling af såvel den enkelte medarbejder som den samlede organisation i egen organisation. De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre læring i og udvikling i egen organisation. Ledelse og medarbejdere 2: Ledelse i lærings- og kompetencerelationer Modul Ob4 ECTS-point: 5 Formål: Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og forståelse af interne og eksterne organisatoriske relationers betydning for og sammenhæng med ledelsesmæssige og organisatoriske tiltag i egen organisation. De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med forskellige organisationsfor-ståelser og -teorier. Hensigten er, at de studerende tilegner sig kompetencer til at forstå og forholde sig reflek-terende til, hvordan centrale organisatoriske udfordringer i egen organisation kan tilføres mening på forskellig vis. Gennem iagttagelser og refleksioner af forskellige organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og -koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser udvikles de studerendes forståelse af hvordan organisationer, og i særdeleshed deres egen, kan/ville kunne ordne sit forhold til sig selv og sin omverden i forskellige strukturelle, kulturelle og processuelle perspektiver. De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre egen læring og udvikling i egen organisation. |
||
Hovedindhold : | Ledelse og medarbejdere 1: Ledelse i dynamiske relationer Indhold: • Der fokuseres på forskellige ledelses- og organisationsteoretiske perspektiver på begreber om ledelse, selvledelse og medledelse og på deres betydning i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere indbyrdes • Der fokuseres på forskellige ledelses- og organisationsteoretiske perspektiver på begreber om ansvarlighed, tillid, loyalitet, kvalitet, deltagelse, involvering og motivation og på deres betydning i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere indbyrdes. • Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå, reflektere og handle strategisk i forhold til, hvordan disse ovenfor nævnte begreber konkret tillægges betydning i fortællinger og fortolk-ninger om personalepolitikker, personaleledelse, personaleudvikling i de studerendes egen organisation, og på hvordan begreberne kan anvendes som ledelses- og styringsredskaber. • Der fokuseres på forskellige ledelses- og organisationsteoretiske perspektiver på, hvordan magt, konflikter og forhandling er centrale fokuspunkter for forståelsen af den måde, hvorpå lederen og medarbejdere beslutninger kommunikeres og beslutningsgrundlag synliggøres i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere indbyrdes. • Der arbejdes, med udgangspunkt i iagttagelser i de studerendes egne organisationer, med at udvikle de studerendes forståelse af, hvordan kompetencen til at træffe beslutninger vedrørende forholdet mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejderne indbyrdes er knyttet til kompetencen til at orientere sig og vælge i det organisatoriske krydspres mellem forskellige beslutningsmuligheder og deres menings-tilskrivninger. Ledelse og medarbejdere 2: Ledelse i lærings- og kompetencerelationer Indhold: • Der fokuseres på forskellige ledelses- og organisationsteoretiske perspektiver på begreber om læring og kompetenceudvikling og på deres betydning for forståelsen af udviklingen af menneskelige ressourcer i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere indbyrdes. • Der fokuseres på forskellige begreber om læring, dannelse og kompetenceudvikling og på deres betydning for forståelsen af udviklingen af menneskelige ressourcer i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere indbyrdes. • Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå, reflektere og handle strategisk i forhold til hvordan disse ovenfor nævnte begreber konkret tillægges betydning i fortællinger og fortolkninger om læring, dannelse, kompetenceudvikling og personaleudvikling i de studerendes egen organisation, og på hvordan begreberne kan anvendes som ledelses- og styringsredskaber. • Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at identificere, reflektere og formidle for-ståelsen af, hvordan forskellige teorier, metoder og tiltag vedrørende læring og kompetenceudvikling, samt HR-koncepter og deres implementering i de studerendes egne organisationer hænger sammen med organisationens overordnede visioner, mål, etikker og værdier, udviklingsstrategier, HR-strategier og personalepolitikker. |
||
Krævede forudsætninger : | Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. |
||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Ledelse og medarbejdere 1: Eksamen: Eksamensform: Skriftlig opgave Opgavens omfang: Max. 7 normalsider á 2400 anslag (max. 16.800 anslag inkl. mellemrum) Bedømmelse: Intern prøve efter 7-trinsskalaen. Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet. Ledelse og medarbejdere 2: Eksamen: Eksamensform: Mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave Opgavens omfang: Max. 5 normalsider á 2400 anslag (max. 12.000 anslag inkl. mellemrum), der gerne må bygge ovenpå erfaringer fra den skriftlige opgave fra delmodul 1 Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen. Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet. Fagansvarlig: Lone Dawe lone@dawe.dk |
||
Ansvarlig underviser : |