Dansk - English

Kort version - Fuld version


Teknologi, Markedsføring og Innovation (Efterår 2012)

Kursuskode : PRTMI-U1
ECTS Point : 5 Status : Obligatorisk
Revideret : 08/12 2010 Oprettet : 13/07 2010
Placering : 3. semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Skabe overblik over og brugskendskab til de relevante begreber indenfor innovation og markedsføring i sammenhæng med teknologi- /produktudvikling, at kunne skabe sammenhæng mellem valg af markedsføringsstrategi og valg af teknologi/produkt på baggrund af innovationstype samt innovationsgrad, kunne se sammenhæng og skabe bro mellem færdigheder indenfor markedsføring, innovation og tekniske færdigheder, ovenstående skal ses i forhold til at faget gennemføres på bachelorniveau.

Læringsmål: En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold:
• redegøre for de forskellige innovationstyper og grader af innovation fra undervisningen
• redegøre for de forskellige marketingsbegreber fra undervisningen
• demonstrere forståelse for og kunne reflektere over sammenhæng mellem valg af innovationstype og den specifikke teknologiske- /produktfokusering med udgangspunkt i synopsis
• demonstrere forståelse for og kunne reflektere over sammenhæng mellem valg af markedsføringsstrategi og den specifikke teknologiske- /produktfokusering med udgangspunkt i synopsis.
Hovedindhold : Innovationsbegrebet, forskellige typer af innovation, grundlæggende markedsføringsprincipper, markedsføringsstrategi, innovationstype og markedsføringsstrategi i forhold til teknologi.
Undervisningsform : Holdundervisning, workshops, eksterne indlæg, link til projektarbejde.
Relationer : Faget skal skabe sammenhæng mellem teknologi, markedsføring og innovation med det formål at skærpe den studerendes kompetencer, indenfor og i sammenhæng mellem ovenstående områder) i forhold til semesterprojektet (3. semester).
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Intern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Mundtlig prøve på baggrund af skriftlig synopsis (maksimum 5 sider)
Undervisningsmateriale : Strategisk metode til Innovativ iværksættelse (Hougaard, 2006)
Game-changing strategies (Markides, 2008
samt supplerende materiale i marketing
Ansvarlig underviser : Jarl Rosenlykke , jaro@dtu.dk