Dansk - English

Kort version - Fuld version


Menneske og Formidling 1 (Efterår 2012)

Kursuskode : SU-MF1-U1
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 02/05 2013 Oprettet : 20/08 2010
Placering : 3. semester Timer pr. uge : 8
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : • Redegøre for samspillet mellem menneske, omgivelser og samfund og reflektere over menneskers socialisering, inklusion og eksklusion muligheder, kulturelle forskelle, og levevilkårs betydning for menneskers brug af sundhedsteknologier.
• Redegøre for grundlæggende og udvalgte dele af det psykologiske felt, der kan bidrage til en forståelse af sundhedsteknologiingeniørens arbejdsområde
• Redegøre for relevante pædagogiske teorier og deres videnskabsteoretiske baggrund
• Redegøre for grundlæggende begreber i kommunikationsteori
Hovedindhold : • Diskutere og vurdere samspillet mellem bruger og ingeniøren i sundhedsteknologi, som eksperten i forbindelse med udviklingen og implementeringen af sundhedsteknologier.
• Kan reflektere over menneskets sociale og kulturelle baggrund i forhold til udvikling af og brug af sundhedsteknologier
• Reflektere over organisationers muligheder og begrænsninger for implementering af sundhedsteknologier i forbindelse med organisationssociologi.
• Redegøre for interaktionen mellem menneske og teknologi
• Redegøre for menneskets psykologiske udvikling og identitetsdannelse gennem forskellige livsfaser
• Redegøre for forskelle i personlighed, samt viden om hvordan man kan afdække disse forskelle og anvende dem som afsæt for personlig udvikling
• Grundlæggende forståelse for menneskets reaktioner på belastninger og sygdom: stress og krisetilstande, copingstategier
• Redegøre for sundhedspsykologi
• Medvirke til at identificere, løse og forebygge konflikter
• Anvende viden og reflektere over menneskets psykologiske udvikling i forhold til den ingeniørfaglige indsats.
• Kan indgå i og vurdere forskellige gruppestrukturer og -processer samt kunne anvende og udvikle etiske og værdimæssige måder at forholde sig på i samarbejdssituationer.
• Konsulentrolle, psykologisk kontrakt, formel kontrakt
• Forstå hvad det kræver at indgå i forskellige organisatoriske kontekster
• Tilpasse egen adfærd i forhold til forskellige brugergruppers livssituation og psykiske tilstand
• Etablere gode samarbejdsrelationer til både andre fagpersoner og forskellige brugergrupper med forskellige forudsætninger
• Indgå i forskellige organisatoriske kontekster
• Etablere kontakt, indgå kontrakt, interviewe, få andres ressourcer og viden frem
• Analysere og vurdere problemstillinger i relation til mundtlig kommunikation, herunder kan reflektere over fremmende og hæmmende faktorer for kommunikation i relationer og grupper
• Målrette kommunikation i relation til formål, borgere/patienter og sundhedsprofessionelle

• Strukturere en præsentation og formidling af viden
• Reflektere og analysere egen og andres kommunikation
• Anvende principperne i den anerkendende samtale
• Anvende og reflektere over kommunikationsstrategier og - metoder i formidling til og dialog med såvel professionelle som til ikke-professionelle samarbejdspartnere
• Udarbejde skriftligt formidlingsmateriale til brugere og samarbejdspartnere
• Tilrettelægge og styre en diskussion
• Tilrettelægge og afholde et møde
• Udarbejde og vurdere informationsmateriale
• Indgå i formidlings-, kommunikations- og samarbejdsprocesser på individ-, gruppe- og organisationsniveau
• Reflektere over læringens kompleksitet, forskellige læringstyper og barrierer og motivation hos målgruppen
• Reflektere over og anvende udvalgt didaktisk teori
• Anvende og reflektere over pædagogiske strategier og - metoder i forhold til såvel professionelle som til ikke-professionelle samarbejdspartnere
• Analysere og vurdere lære- og undervisningsprocesser i tilknytning til udvikling, evaluering og implementering af konkrete sundhedsteknologier
• Planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til enkelt individer og grupper af brugere i anvendelsen af konkrete sundhedsteknologier
Undervisningsform : Klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser, studiebesøg og formidling
Krævede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til uddannelsens optagelses krav
Anbefalede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til uddannelsens optagelses krav
Relationer : Semesterprojektet på 3. semester vil indeholde besvarelse af problemstilling indenfor menneske og formidling 1.
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : Projekteksamen samt afsluttende prøve.

7- trins-skalaen.

3 af skalaens karaktertrin er beskrevet herunder.

Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler.

Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.


Undervisningsmateriale : Kommunikation for sundhedsprofessionelle.
Jørgensen, Kim, Gads Forlag 2010

Introduktion til psykologi
Teori- Anvendelse - Praksis
Koester, Thomas og Kim Frandsen (red.)
2. udgave, 2. oplag,
Forlag Frydenlund, 2005

Supplerende materiale såsom artikler osv. vil blive gjort tilgængelige i løbet af semesteret.
Ansvarlig underviser : John Aasted Sørensen , jaas@dtu.dk