Dansk - English
Kort version - Fuld version
Innovation af forretningskoncepter - projekt (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | XIFP-U1 | ||
ECTS Point : | 7,5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 16/07 2012 | Oprettet : | 12/01 2010 |
Placering : | 7. semester | Timer pr. uge : | 30 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk og engelsk |
Målsætning : | Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk med produktudvikling, innovation og forretningsudvikling i en international sammenhæng. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af forretningskoncepter (der her skal forstås som samlebegreb for produktudvikling, innovation, konsekvenser af globaliseringen, m.v.). Læringsmål: En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes ved den afsluttende prøve at kunne: - demonstrere evner i projektarbejdet til – både selvstændigt og sammen med andre - at vurdere og analysere ovennævnte forandringsprocesser - præsentere på et professionelt niveau hvordan man implementerer forretningsprocesser i praksis i en virksomhed. - reflektere over proces og metodevalg |
||
Hovedindhold : | Der tages bl.a. udgangspunkt i semesterets forudgående undervisning (se kursusbeskrivelsen for XIFT-U1) og knyttes kontakt til en virksomhed gerne med selvstændig produktudvikling og eksport til flere markeder. Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” udarbejdes et projekt i den pågældende virksomhedv med udgangspunkt i en aktuel problemstilling. Projektet skal principielt indeholde følgende tre områder: - Informationsteknologi - Organisationen – specielt set i lyset af de informationsteknologiske muligheder/ændringer - Forretningsmæssige aspekter (økonomi, afsætning, kultur og sprog) Der skal især fokuseres på samspillet mellem disse. Projektarbejdet dokumenteres med en præsentation, der således kommer til at danne et beslutningsgrundlag for virksomheden. |
||
Undervisningsform : | Projektarbejde i teams á 4-6 studerende. De studerende finder selv, gerne med udgangspunkt i praktikvirksomheden et forandringsprojekt i en virksomhed. Det kan f.eks. omhandle implementering af teknologi, større kunderettethed eller andre forretningsoptimeringsprojekter. Projektet forløber over 5 uger og kører fuldtid efter 10 ugers teoriundervisning (se XIFT-U1). Dog fortsættes andet fremmedsprogs-undervisningen. |
||
Krævede forudsætninger : | Ingeniørpraktikken skal være gennemført og Basis - 5. semester bestået. | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Det enkelte team præsenterer sit projekt (maksimalt 25 minutter) på engelsk. Derefter eksamineres teammedlemmerne individuelt i projektet på dansk. Eksaminationsgrundlaget er det projekt, som netop er præsenteret. Man kan aflevere et oplæg (engelsk) til eksamen svarende til maksimalt 5 A4-sider. Oplæget skal afleveres i fem ens eksemplarer på et nærmere fastsat tidspunkt. Med hensyn til selve oplægget er rammerne helt frie. Der gives individuelle karakterer – og kun én pr. studerende. |
||
Undervisningsmateriale : | Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. John Wiley & Sons. samt materiale det benyttet i teorikurset XIFT-U1. Supplerende materiale efter aftale med underviserne. |
||
Ansvarlig underviser : | Lynn Kahle
, lyka@dtu.dk |