Dansk - English

Kort version - Fuld version


Innovation af forretningskoncepter - teori (Efterår 2012)

Kursuskode : XIFT-U1
ECTS Point : 15 Status : Obligatorisk
Placering : 7. semester Timer pr. uge : 20
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk og engelsk

Hovedindhold : Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” undervises der inden for følgende fire områder:
1. Kulturelt (CHJ)
2. Merkantilt (LK)
3. Corporate Entrepreneurship (NMC)
4. Ekstern undervisning (NMC,LK,CHJ)

ad 1. Kulturelt (CHJ)
Kultur, kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og nationalitet, kulturanalyse
Dimensionerne: ”Time & space”
Kulturelle dimensioner (fx Hofsteder, Trompenaar, Triandis)
Sprog, kultur, interkulturel kommunikation og markedskommunikation

ad 2. Merkantilt (LK)
Globalization: opportunities and challenges, strategic implications
Innovation with respect to growth, business development, and value proposition
Communities of practice and design thinking
Selected sources (subject to change): Anderson & Narus, Brown, Chesborough, Drucker, Mintzberg, Prahalad & Ramaswamy, Usunier, von Hippel, Wenger

ad 3. Entrepreneurship (NMC)
Introduction to the entrepreneurial method.
Organization understanding: The evolution of organizations
Changing organizations: the learning organization, change management
Selling your idea or product: Solution Selling, pitching
Selected sources: Hamel, Kotter, Nonaka, Senge, Argyris, Sarasvathy.

ad 4. Ekstern undervisning (NMC, LK, CHJ)
De studerende trænes i at benytte teorien fra de tre undergrupper i praksis gennem præsentation og opgaveløsning af aktuelle udfordringer, som gæsteforelæserne fra erhvervslivet præsenterer.

Der er 3 formål med ekstern undervisning. De studerende får et kendskab til (meget) forskellige virksomheder, et indtryk af typiske udviklingsopgaver i virksomheden og mulighed for at koble lært teori med praksis.
Undervisningsform : De studerende arbejder meget selvstændigt med stoffet, der er udpeget af underviserene, både individuelt og i teams. Ugentlige studenterpræsentationer er en bærende del af undervisningen.

Teoriundervisning og øvelser afvikles i semesterets første 10 uger.

Tirsdag og onsdag er der ”eksterne undervisning”. Tirsdag eftermiddag kommer en ekstern underviser, der dels fortæller om sin virksomhed og dels giver oplæg til de opgaver, der efterfølgende stilles. Disse opgaver arbejdes der med i teams senere samme dag samt fredag morgen. Torsdag eftermiddag kommer den eksterne underviser igen, hvorefter løsningerne præsenteres og diskuteres.
Undervisningen er pensum til eksamen og derfor vil de enkelte teams på skift udarbejde referater. Disse vil sammen med underviserens oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger i den efterfølgende uge blive lagt på CampusNet.

Efter 10 ugers undervisning (sprogundervisningen fortsætter) er der projektarbejde (se kursusbeskrivelse for XIFP).
Krævede forudsætninger : Ingeniørpraktikken skal være gennemført og/eller 1.-5. semester bestået.
Ansvarlig underviser : Lynn Kahle , lyka@dtu.dk