Dansk - English
Kort version - Fuld version
International markedsføring af netværksbaserede IT-systemer (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | XIMNIS-U1 | ||
ECTS Point : | 7,5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 24/08 2009 | Oprettet : | 24/08 2009 |
Placering : | 4. semester B-del | Timer pr. uge : | 12 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | At sætte de studerende i stand til at arbejde tværfagligt med en selvvalgt problemstilling indenfor fagområderne: - Netværksbaserede IT-systemer - International markedsføring - International økonomi - Skriftlig engelsk (Detaljer for indholdet af ovenstående (ikke-sproglige) fagområder fremgår af kursusbeskrivelsen for kurset International Markedsføring, International Økonomi, Netværksteori). At kunne anvende teoretiske modeller, metoder og principper fra merkantile, økonomiske, sproglige, elektrotekniske og informationsteknologiske fagområder ved løsning af den selvvalgte problemstilling. At sætte de studerende i stand til at agere på et ikke-praktisk niveau inden for netværksbaserede IT-systemer. At give de studerende grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg til udlandet. Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det internationale marked. Der fokuseres på internationaliseringsstrategi, der skal gøre den studerende i stand til at træffe valg omkring marked, distribution og styring, konkurrenceevne, brug af relationsmarkedsføring samt mulige beskyttelsespolitikker. Endvidere er e-business/m-commerce og virksomhedens internationale konkurrenceevne emner, der skal gøre den studerende i stand til at vurdere muligheder/begrænsninger på det internationale marked. Sprog (engelsk): • Afpasse rapportens sprog til formålet • Anvende korrekt, klart, præcist og læservenligt sprog • Inkludere korrekte lettilgængelige ordlister omfattende fagspecifikke termer/forkortelser, som forklares på engelsk • Anføre bibliografi og kilder korrekt Læringsmål: En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold: • Dokumentere et ”all-round” kendskab til og overblik over de berørte temaer og begreber inden for de tre fagområder. • Identificere og anvende analytiske modeller inden for de tre fagområder korrekt. • Formulere sig på engelsk i skrift og tale inden for alle tre fagområder og anvende fagterminologi fra de tre fagområder korrekt • At kunne sortere en stor mængde indsamlet materiale og dokumentere projektarbejdets vigtigste resultater så disse fremstår klart og præcist. • At opbygge en projektrapport på en for læseren logisk måde, og sådan at læseren får en sikker fornemmelse af en rød tråd fra problemformuleringen til konklusionen under læsningen af rapporten. • Forholde sig kritisk til andre studerendes materiale og formulere kvalificerede spørgsmål til dette • Arbejde i et projekt-team og udvise samarbejdsevner |
||
Hovedindhold : | De studerende arbejder sammen i grupper, som er sat sammen så alle studerende i gruppen har samme 2. fremmedsprog. Gruppen afleverer efter 5 uger en projekt-rapport. Rapporten læses af kursus-vejlederne og en anden projekt-gruppe. Denne anden projekt-gruppe har som opgave sammen med kursus-vejlederne at stille kritiske/uddybende/opklarende spørgsmål til projekt-rapporten ved eksamen. (Hver gruppe har altså to opgaver - at skrive en rapport selv - og at læse/stille spørgsmål til en anden gruppes rapport). Se i øvrigt også under Prøveform og Bemærkninger. Det faglige hovedindhold fremgår af kursusbeskrivelsen for kurset International Markedsføring, International Økonomi, Netværksteori |
||
Undervisningsform : | Den sidste 1/3-del af semestret arbejder de studerende med projektet på fuld tid. Underviserne er til rådighed for spørgsmål og vejledning. (I de første 2/3-del af semesteret skal kurset International Markedsføring, International Økonomi, Netværksteori følges, og undervisningen her vil bygge op til og være tæt relateret til dette projektkursus). |
||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Peer assessment. Projekt-gruppen afleverer efter 5 uger en projekt-rapport. Rapporten læses af kursus-vejlederne og en anden projekt-gruppe. Denne opponent-gruppe har som opgave sammen med kursus-vejlederne at stille kritiske/uddybende/opklarende spørgsmål til projekt-rapporten ved eksamen. Eksamen varer er par timer for hver rapport. Forløbet vil være: - Projekt-gruppen laver en fælles præsentation af projektet og dets resultater - Peer assessment – opponent-gruppen stiller spørgsmål (suppleret af kursus-vejlederne) - Tilbagemelding på rapporten (ved opponent-gruppe og kursusvejledere) Karaktergivning forestås af kursusvejlederne og karaktererne meddeles den studerende, når såvel eksamen som opponering er overstået. Hver studerende får (af kursus-vejlederne) en individuel karakter på baggrund af: - Kvaliteten af de afsnit i projektrapporten, som den studerende har medvirket til at skrive - Kvaliteten af den studerendes præsentation - Kvaliteten af den studerendes besvarelse af stillede spørgsmål ifm. eksamen - Kvaliteten af de spørgsmål den studerende stiller ifm. eksamen Der er formuleret rammer for spørge-runden ifm. peer assessment, der sikrer: - At alle studerende modtager spørgsmål inden for alle fagområder - at alle studerende får lejlighed til at stille spørgsmål inden for alle fagområder Rammerne er for at sikre alle studerende lige meget taletid ved eksamen, så vidt det er muligt. (Man kan ikke bestå, hvis man møder op uden at have læst den anden rapport eller uden at kunne stille eller besvare et spørgsmål). Der er ligeledes formuleret rammer for, hvordan det skal markeres i rapporten hvilke studerende, der har medvirket ved tilblivelsen af hvilke afsnit. Da tværfagligheden er meget vigtig, stilles det krav i forbindelse med projektet, at alle studerende skal bidrage med afsnit til rapporten inden for alle tre fagområder. |
||
Ansvarlig underviser : | Søren Raagaard
, sraa@dtu.dk |