Dansk - English

Kort version - Fuld version


International Markedsføring, International Økonomi, Netværksteori (Efterår 2012)

Kursuskode : XMØN-U2
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Placering : 4. semester Timer pr. uge : 12
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Hovedindhold : Netværksteori / IT:
Undervisningen tager udgangspunkt i internettets almindeligt anvendte applikationsprotokoller. Herfra bevæger den sig via internettets TCP/IP protokoller frem mod en beskrivelse af virkemåden af såvel kablede som trådløse kommunikationsstandarder. Fokus lægges på begreber som protokoller og interfacing og en samlet forståelse af internettets protokolstak. Desuden gives et godt overblik over specielt de mest anvendte mobile kommunikationsstander.

International markedsføring:
Undervisning i brug af makro- og mikroværktøjer i forbindelse med international markedsanalyse.
I kurset indgår vurdering af virksomhedens internationale konkurrenceevne ved hjælp af Michael Porters teorier. Valg af distributionskanal og styring i forhold til ønske om kontrol overfor økonomisk formåen. Mulige anvendelser af beskyttelsespolitikker for virksomheden med udgangspunkt i brug af patenter.
Udviklingen indenfor e-business og m-commerce og overvejelser omkring virksomhedens forretningsmæssige brug heraf. Endvidere forårsager et stigende fokus på den enkelte kunde strategier, der understøtter individuelle behov. Her tages udgangspunkt i relationsmarkedsføring med fokus på leverandører og kunder. Brugen af customer relationship management vil endvidere indgå.

International økonomi:
Den nationale økonomi er rig på konflikter om, hvad ressourcerne skal bruges til, og hvordan der skal styres; men hele verdnen er i forandringens tegn. ØMU og euro er blevet indarbejdet og har fået en central placering i debatten; men gobalisering er ikke kun en nøgle til velstand, men også til konflikt. Det enkelte lands finans- og pengepolitik skal afstemmes med hensyn til såvel faste som flydende kurser og EU"s vej mod en sammensvejset enhed påkalder sig alle slags vurderinger.

Ved at anvende den økonomiske teoris skarpt skærende redskaber kan konflikterne gøres overskuelige og meget af usikkerheden fjernes. Den økonomiske teori kan give de studerende en relevant forståelse for det beslutningsgrundlag, de politiske valg træffes på

Metodeovervejelser til brug i projektarbejde.
Undervisningsform : Der er teori-undervisning de første 10 uger af semesteret. Herefter arbejdes med projekt-arbejdet på fuld tid, og teorien anvendes i forbindelse hermed.
(Se kursusbeskrivelsen for det tilknyttede projektkursus: International Markedsføring af Netværksbaserede IT-Systemer).
Ansvarlig underviser : Søren Raagaard , sraa@dtu.dk