Dansk - English
Kort version - Fuld version
Naturvidenskab Basis (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | XNB-U2 | ||
ECTS Point : | 7,5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 26/01 2012 | Oprettet : | 12/01 2012 |
Placering : | Basis semester | Timer pr. uge : | 6 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | De overordnede mål for undervisningen er, at den studerende skal - opnå et grundlag for en ingeniøruddannelse eller anden teknisk-naturvidenskabelig uddannelse - få indsigt i nogle centrale områder inden for den klassiske og moderne fysik og kemi, jf. nedenstående hovedindhold - få indsigt i naturvidenskabelig tankegang og metode. Læringsmål: En studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold - definere samtlige fysiske og kemiske størrelser i relation til hovedindholdet - beskrive grundlæggende fysiske og kemiske principper - anvende fysiske og kemiske enheder med stor sikkerhed og en rimelig præcision - gennemføre beregninger af enkle fysiske og kemiske problemstillinger - udarbejde skriftlige besvarelser/løsninger af enkle fysiske og kemiske opgaver på en sammenhængende form og under rimelig hensyntagen til naturvidenskabelige tankegang og metode - gennemføre simple laboratorieøvelser og udarbejde passende rapporter over øvelserne. |
||
Hovedindhold : | a. Stoffernes opbygning - Atomers, ioners, molekylers og saltes opbygning - Grundstoffernes periodiske system - Kemiske bindinger (ion-, kovalent- og metalbinding) - Simple reaktionsskemaer - Tilstandsformer - Atom- og kernefysik b. Mængdeberegninger, - hvori indgår masse, molarmasse, stofmængde, volumen, masse- og volumenprocent, ’ppm’ og molær koncentration. c. Varmelære - Temperaturbegrebet - Termodynamikkens 0’te hovedsætning - Energiforhold ved temperatur- og faseændringer - Indre energi - Termodynamikkens 1’te hovedsætning - Tilstandsligningen for en ideal gas - Termisk ekspansion - Varmeledning - Kalorimetri med og uden faseovergang - Tryk og opdrift d. Introduktion til elektriske kredsløb - Ladning, strømstyrke, spændingskilder, spændingsfald, resistans, elektrisk energi og effekt. - Simple kredsløb, herunder Ohms lov. Måleapparater e. Introduktion til mekanik - Lineær bevægelse med konstant hastighed henholdsvis konstant acceleration - Kraftbegrebet og Newtons love - Eksempler på kræfter, herunder tyngdekraft, gnidnings- og normalkraft, snor- og fjederkraft - Arbejde og energi, herunder potentiel, kinetisk og mekanisk energi - Mekanikkens energisætning - Effekt |
||
Undervisningsform : | Klasseundervisning med opgaveregning. 3 sæt hjemmeopgaver og mindst én mundtlig fremlæggelse. Laboratorieøvelser med journaler | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | Forudsætningskursus for bl.a. - Matematik og naturvidenskab 1 - Projekt 1 - Bæredygtige Produkter - Matematik og naturvidenskab 2 | ||
Prøveform : | Mundtlig prøve | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Vejledende oplysninger om karaktergivningen: Karakteren 12 – Fremragende Den studerende - udtrykker sig med stor sikkerhed og præcision i et flydende sprog - anvender fysiske og kemiske størrelser og principper helt korrekt og med stor nøjagtighed - præsenterer selvstændigt og velstruktureret - demonstrerer stor indsigt i undervisningsmaterialet og inddrager alle væsentlige aspekter i relation til emnet Karakteren 7 – God Den studerende - udtrykker sig både skriftligt og mundtligt med en rimelig sikkerhed og præcision, men i et noget mindre flydende sprog - anvender fysiske og kemiske størrelser og principper korrekt, men med nogen unøjagtighed - præsenterer på en sammenhængende måde - demonstrerer god indsigt i undervisningsmaterialet og inddrager flere relevante aspekter i relation til emnet, men ikke alle Karakteren 02 – Tilstrækkelig Den studerende - udtrykker sig både skriftligt og mundtligt gennemgående forståeligt, men med en mangel på præcision, der i nogen grad går ud over kommunikationen - anvender overvejende de fysiske og kemiske størrelser og principper på den rigtige måde, men med en del alvorlige fejl og mangler - præsenterer stoffet noget usammenhængende - demonstrerer at undervisningsmaterialet i det væsentlige er forstået og inddrager i et tilstrækkeligt omf |
||
Undervisningsmateriale : | University Physics, 13th edition, Young and Freedman Materiale på http://www.natlex.dk |
||
Ansvarlig underviser : | Gitte Mellemgaard
, gime@dtu.dk |