Dansk - English
Kort version - Fuld version
Projekt 3 - Integreret produktudvikling (Efterår 2012) |
|||
Kursuskode : | XPRO3-U1 | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 30/11 2012 | Oprettet : | 10/08 2007 |
Placering : | 3. semester | Timer pr. uge : | 12 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Det overordnede mål for kurset er - at udvikle de studerendes evne til selvstændigt at kunne kombinere og integrere forskellige faglige discipliner, som fx afsætning, erhvervsøkonomi, produktudvikling og produktion - at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med problemløsning samt evnen til at kommunikere en problemløsning Læringsmål: - at kunne analysere og vurdere markeder for nye produkter samt redegøre for, hvordan man beslutter og planlægger en konkret marketingindsats - at kunne diskutere de økonomiske perspektiver ved en virksomheds forskellige funktioner såvel som samspillet mellem disse - at kunne arbejde systematisk med produktudvikling og i denne forbindelse begrunde metodevalg - at kunne forklare en række begreber og systemer inden for området produktionsstyring samt vise, hvordan man beregner centrale størrelser inden for området. |
||
Hovedindhold : | Afsætningsøkonomi: Industriel markedsføring (Business-to-Business): Organisationers købsadfærd, købscentre, købsbeslutningsprocesser, købsklasser, kunderelationer, relationsmarkedsføring, netværk. Personligt salg, forhandlinger, samarbejdsformer. Erhvervsøkonomi: Investeringsbegrebet, rentesregning, opstilling af investeringskalkule, vurderingsmetoder og valgmuligheder. Optimal levetid for anlæg. Afskrivningsprincipper. Finansieringsbehov, vurdering af finansieringskilder, kalkule over finansieringsomkostninger, herunder beregning af effektiv rente af lån. Beskrivelse af virksomhedens økonomi, herunder økonomisk styring, budgettering, årsregnskabet og problemer ved overskudsopgørelse og vurdering af aktiver. Produktion: Projektplanlægning, MRP, SCM, JIT/Kanban, produktivitet, lagerstyring, beslutningsværktøjer, gruppeteknologi, layout, sammenhængen mellem produktionsopgaver og systemer, lokationsstrategier og værktøjer, praktisk produktionsplanlægning. Virksomhedsbesøg: Besøg på udvalgte virksomheder med det formål at se teorierne fra undervisningen anvendt i erhvervslivet. Produktudvikling: Forskellige faser og arbejdsmetoder til at konstruere det bedste produkt til løsning af et givet problem. Behovsanalyse, Idegenerering, Brugergrænseflade, Produktkrav, Valg af løsninger, delfunktioner, 2D- og 3D-modeller, Solid Works, Design af stellet, Prototype, Test. Videnskabsteori: - Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab. - Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde: 1) Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri 2) Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen) 3) Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans, reliabilitet og validitet) - Etiske problemstillinger for ingeniører Projekt - se nærmere under undervisningsform |
||
Undervisningsform : | Forelæsninger, brug af internettet, gruppearbejde, opgaveregning, øvelser, cases. Der er teoriundervisning i de første to tredjedele af semesteret, hvorefter den skemalagte tid er til rådighed for projektarbejdet. Der er i den sidste tredjedel af semesteret faste tider for vejledning inden for de fire teoriområder. Projektet laves i grupper, hvor grupperne selv skal vælge emnet for projektarbejdet. Grupperne dannes inden for de første to uger af semestret. Hver gruppe vælger et overvejende maskinteknisk produkt, som skal udvikles/videreudvikles, produceres og afsættes. Med udgangspunkt i dette produkt gennemføres der produktudvikling, produktion og afsætning, samt kortlægning af de økonomiske konsekvenser for den producerende virksomhed. Der kan vælges mellem en eksisterende virksomhed, en fiktiv virksomhed eller en nyetableret virksomhed. Der tages udgangspunkt i INTP modellen. Projektrapporten skrives på engelsk og må maksimalt være på 50 normalsider |
||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Prøven er en kombineret projekt- og teorieksamen. Rapporten afleveres på et nærmere fastsat tidspunkt. Inden eksamen er rapporten blevet vurderet af eksaminatorer og censor. Den studerende eksamineres i projektet samt generelt i teori (inden for de fire områder). Der gives en samlet karakter (projekt og teori). |
||
Undervisningsmateriale : | Afsætningsøkonomi: Marketing Management: Kotler m.fl. Organisationers købsadfærd i grundtræk, Orla Nielsen, Ricky Wilke & Mogens Bjerre, 6. udgave, Samfundslitteratur Erhvervsøkonomi: Investering og Finansiering, Peter Lynggaard. Nyt Nordisk Forlag, Arnold Busck, København, seneste udgave samt bøgerne fra EØK/1. semester - dvs. Økonomisk Virksomhedsbeskrivelse af Charlotte Stisen Flyger, Preben Melander og Ove Hedegaard, DJØF-Forlag Erhvervsøkonomi Kompendium af Charlotte Stisen Flyger og Ove Hedegaard. Produktionsstyring: Production and Operations Management (POM), J. Heizer, B. Render, Prentice Hall 2006 (8th edition). Følgende kan lånes på biblioteket (et eksemplar pr. gruppe): The Goal, Goldratt, Fox, North River Press, 1995. |
||
Ansvarlig underviser : | Jesper Skjødt
, jskj@dtu.dk |