Dansk - English
Kort version - Fuld version
Kredsløbsteori og analog elektronik (Forår 2004) |
|||
Kursuskode : | EKRA3-U01 | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 26/01 2004 | Oprettet : | 05/03 2001 |
Placering : | 3. semester | Timer pr. uge : | 12 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk og engelsk |
Målsætning : | At lære nogle grundlæggende begreber, teorier, komponenter og metoder inden for analog elektronik. Gennem projekt arbejde at sikre øvelse og fordybelse i flest mulige af emnerne nævnt under ”hovedindhold”. Gennem projekt arbejde at styrke generelle ingeniørmæssige kvalifikationer og procedurer: Samarbejde, tidsplanlægning, specifikation, analyse og design, simulering, konstruktion, test, dokumentation. | ||
Hovedindhold : | Begreber og teori: Uafhængige og afhængige generatorer, resistans, kapacitet, induktans. Ohms lov Spændingsdeling Kirchhoff"s strøm- og spændingslov ; Knudepunkts- og maskeligning. Thevenin og Norton ækvivalent. Effekt og energi. Kompleks frekvens (”s”): Overføringsfunktion, poler, nulpunkter, frekvensrespons, Bodeplot, egensvingning, tidskonstant, resonansfrekvens, godhed. Impedans. Komponenter og metoder: Modstand, kondensator, spole, operationsforstærker. Computer baserede matematik værktøjer. Tids- og frekvens-domæne kredsløbs-simulering. Tids- og frekvens-domæne måling. | ||
Undervisningsform : | Klasseundervisning bestående af oversigtsforelæsninger blandet med delvist PC-baserede opgaver. Klasseundervisningen udgør samlet 50% af den skemalagte undervisningstid, fordelt med 100% I starten og 0% I slutningen af semesteret. Læreren udvælger 3 opgaver til at være obligatoriske. (Disse 3 opgaver skal afleveres og godkendes af læreren) Resten af tiden bruges til projektarbejde i grupper. Der ydes vejledning indenfor skemalagt tid. Ud fra en given projekt definition kræves gennemløb af den ingeniørmæssige (delvist iterative) proces: Specifikation*, analyse og design, simulering, konstruktion, test og dokumentation. Projektet dokumenteres med en rapport og en fremlæggelse ved eksamen (se "Prøveform") * For at sikre passende dækning af fagets hovedindhold vil "specifikation" i nogen grad være givet i en projekt definition udarbejdet af læreren . | ||
Krævede forudsætninger : | Dokumenteret viden svarende til VKET, KOM1 og DSM2 | ||
Relationer : | KRA3 er forudsætningsfag for alle efterfølgende fag inden for analog og power elektronik. ELF3 følges parallelt. | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af udført projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | De 3 obligatoriske opgaver skal være godkendt af læreren for at den studerende kan blive indstillet til eksamen. De studerende danner selv projektgrupper fra kursets start. Gruppestørrelsen bør være 3-4 personer. Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan læreren tillade andre gruppestørrelser. Hvis et gruppemedlem gentagne gange ikke overholder fælles aftaler, vedtaget af gruppen, kan gruppen indstille at vedkommende ekskluderes. Hvis en studerende ikke bidrager til projektarbejdet kan læreren nægte vedkommende indstilling til eksamen. Eksamen: Der afsættes en halv time pr. studerende (alt incl.) Eksamen er en gruppeeksamen, men bedømmelsen er individuel. Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af hvor højt et niveau den studerende har nået i relation til kursets "målsætning". Dette vurderes ud fra projektrapporten, den mundtlige præstation og projektets funktionalitet. Gruppen starter med at fremlægge projektet idet hver studerende laver en velforberedt præsentation af 15 minutters varighed. Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne således at projektets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde. Efter fremlæggelsen stiller vejledere og censor spørgsmål inspireret af præsentationerne og projektrapporten. Spørgsmålene er som udgangspunkt individuelle, men kan hvis vejledere eller censor finder det relevant være udgangspunkt for en bredere diskussion i gruppen. Under vejledere/censors bedømmelse forlader gruppen lokalet. Gruppen indkaldes herefter og der redegøres for den individuelle bedømmelse. Ved eksamen er der kun kort tid til denne redegørelse - Derfor kan studerende/grupper, som ønsker det, efter eksamen kontakte læreren (via email) og aftale en konsultation hvor eksamen og projekt rapport kan diskuteres nærmere. Studerende som ikke er bestået, vejledes ved denne konsultation i hvordan der kan arbejdes målrettet hen mod at bestå et ny eksamensforsøg. Konsultationen vil normalt ligge i starten af det følgende semester. | ||
Undervisningsmateriale : | Circuits: Engineering Concepts and Analysis of Linear Electric Circuits, 1st Edition A. Bruce Carlson Brooks/Cole 2000 ISBN/ISSN 0-534-37097-7 | ||
Ansvarlig underviser : | Lars Maack
, lmaa@dtu.dk |