Dansk - English

Kort version - Fuld version


Strategi-spil (Forår 2004)

Kursuskode : ISTRAT-U01
ECTS Point : 7,5 Status : Tilvalg for den valgte retning
Placering : 5-7 semester Timer pr. uge : 4
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk hvis der ikke er engelsksprogede studerende tilstede

Hovedindhold : Bred introduktion til kunstig intelligens Hvordan virker en skak-computer ?
Vi vil se på hvordan man kan implementere regler og strategi i en skak-computer. Vi skal selv prøve at designe og programmere et strategi-spil.
Endelig skal vi også se på andre områder indenfor kunstig intelligens: Neurale netværk, selvlærende systemer.
Vi skal lære hvordan en computer selv kan lære den bedste strategi for et simpelt spil – givet reglerne. Således oplæres computeren mens man spiller med den – den bliver bedre for hvert spil den spiller.
Emneord er: Skak-computer, kunstig intelligens, algoritmer, datastrukturer, vidensrepræsentation, selvlærende systemer.
Undervisningsform : Første del af kurset vil indeholde teori samt små eksperimenter med simple spil.Anden del er en kursusopgave, hvor vi gruppevis implementerer et spil, som gruppen har valgt. Indtil nu har de studerende valgt Skak, Dam, Reversi, Backgammon, Tredimensionel tre-på-stribe.Kurset afsluttes med en turnering, hvor gruppernes spil konkurrerer indbyrdes. Der er mulighed for at lave praktikprojekt sideløbende med kurset.
Krævede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til OOP2
Ansvarlig underviser : Bjørn Klint Christensen , bjchr@dtu.dk