Dansk - English
Kort version - Fuld version
Projektenhed 1 (Forår 2004) |
|||
Kursuskode : | XPE-1-U1 | ||
ECTS Point : | 15 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 17/02 2004 | Oprettet : | 06/01 2003 |
Placering : | 1. semester | Timer pr. uge : | 12 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | At den studerende opnår indsigt i kommunikationsprocesser og bliver i stand til at formidle en teknisk problemstilling fra en afsender til en defineret målgruppe. At den studerende får erfaring med design af såvel statiske som dynamiske web-sites. At den studerende lærer at arbejde inden for de formkrav der stilles til teknisk/videnskabelige rapporter. At den studerende øves i korrekt og præcis skriftlig fremstilling på engelsk og anvendelse af engelsk som projektsprog. At den studerende får styrket sine udtryksfærdigheder på 2. fremmedsprog. At give den studerende en introduktion til de politiske, kulturelle, sociale og geografiske forhold i engelsk talende lande (specielt USA) og i 2. fremmedsprogslande. At den studerende får øvelse i mundtlig præsentation af et projektarbejde. At den studerende får erfaring med projektrelateret gruppearbejde. | ||
Hovedindhold : | Tema: IT, sprog, kommunikation og samarbejde Inden for IT og kommunikation undervises der i anvendelse af relevante værktøjer til design af såvel statiske som dynamiske websider. Derudover undervises der i planlægning af kommunikation og test af kommunikationsprocessen. I engelskundervisningen arbejdes der med at forbedre og underbygge den mundtlige og især den skriftlige sprogfærdighed og udbygge den studerendes generelle ordforråd. Desuden understøtter engelskundervisningen den projektorienterede tværfaglighed gennem introduktion af engelsk som projektsprog. Undervisningen inden for 2. fremmedsprog indledes med 5 ugers basisgrammatik i hold opdelt i tysk, fransk og spansk. Efterfølgende undervises inden for de tre sprog, med hovedvægten på sociale og kulturelle forhold i de respektive 2. fremmedsprogslande og grammatik. Som opstart til projektarbejdet undervises i informationssøgning på bibliotek og Internet, samt projektskrivning. Endvidere gives der en introduktion til grundlæggende emner i forbindelse med samarbejde i projektgrupper. Midtvejs i semesteret dannes der administrativt en række projektgrupper der arbejder med det afsluttende tværfaglige projekt. For at deltage i en projektgruppe, skal den studerende have været studieaktiv i den første del af semester. I det afsluttende tværfaglige projekt arbejdes der med formidling af en teknisk problemstilling til en målgruppe via et web-site. Projektgruppen arbejder med en selvvalgt problemstilling. Der udarbejdes en rapport på engelsk, hvor gruppen dokumenterer arbejdet med den tekniske problemstilling og de valg der er truffet med hensyn til at formidle den tekniske viden videre til målgruppen via et web-site. | ||
Undervisningsform : | En kombination af klasse-/holdundervisning, gruppearbejde, opgaveløsning, video, sproglaboratorium og studenteroplæg. | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Projekt | ||
Censur : | Ekstern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | Som afslutning på projektenheden afleverer hver projektgruppe en projektrapport skrevet på engelsk samt et web-site. Desuden afleverer hver studerende en individuel procesbeskrivelse af projektforløbet, skrevet på 2. fremmedsprog. Ved en mundtlig eksamination fremlægger hver gruppe deres projekt for en opponentgruppe samt vejledere og censor. På baggrund af rapportens tekniske og sproglige (engelsk) kvalitet , web-site, fremlæggelse og opponering gives én samlet karakter efter 13-skalaen. Den individuelle procesbeskrivelse godkendes af 2. fremmedsprogslæreren. For at deltage i den mundtlige eksamination skal obligatoriske opgaver være afleveret til den meddelte dato og godkendt af læreren og den studerende skal have deltaget i sprogtest i 2. fremmedsprog. Valg af 2. fremmedsprog: Den studerende skal vælge et 2. fremmedsprog (1. fremmedsprog er engelsk) Valget træffes umiddelbart efter studiestart på baggrund af den adgangsgivende eksamen. Der er mulighed for at vælge tysk, fransk eller spansk. Hvis den studerende har forudsætninger for at vælge mellem flere af de udbudte 2. fremmedsprog er det muligt at vælge om inden for de første 5 uger. Herefter er valget af 2. fremmedsprog bindende for resten af studieforløbet. Dvs. at skift fra ét sprog til et andet midt i studieforløbet kan normalt ikke lade sig gøre. | ||
Undervisningsmateriale : | 25 spørgsmål, Jan Kragh Jacobsen. Brugervenlig webdesign, Rolf Molich, ISBN 87-571-2285-7. Engelsk: The Longman Dictionary of English Language and Culture. ½ års abonenement på NEWSWEEK. Udvalgte artikler fra engelsksprogede publikationer samt video og andet materiale, som kan underbygge de i målsætningen anførte færdigheder. David Mauk & John Oakland, American Civilization, Routledge. Et grammatisk referenceværk efter nærmere aftale med læreren. Eventuelle yderligere læremidler efter nærmere aftale med læreren. Collins: Pocket Thesaurus. Tysk: Munksgaard, Dahlgreen et. al.: Sprog på tværs: Elevhæfte, Gyldendal. Agnete Bruun Hansen et. al.: Tysk grammatik, Gyldendal. Fritz J. Sauer (Hrsg): Neue Dreiländerkunde, Inform Verlag Gmbh. Fransk: Munksgaard, Dahlgreen et.al.: Sprog på tværs & elevhæfte, Gyldendal. Gyldendals Gymnasiale Grammatikker, La Grammaire og øvebog 2. Grammatikkompendium. Spansk: Sprog på tværs, elevhæfte, Munksgaard, Dahlgreen et. al., Gyldendal. Den Lille Spanske (grammatik-oversigt), Ulla Sørup Espana, ayer y hoy - Itinerario de Cultura y Civilizacion, SGEL. | ||
Ansvarlig underviser : | Knud Holm Hansen
, Knud.Holm.Hansen@fysik.dtu.dk |