Dansk - English
Kort version - Fuld version
Digital design (Forår 2005) |
|||
Kursuskode : | EDIG1A-U01 | ||
ECTS Point : | 10 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 11/01 2005 | Oprettet : | 12/05 2003 |
Placering : | 1. semester | Timer pr. uge : | 8 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | At kunne beskrive, designe og teste samt realisere kombinatoriske og sekventielle digitale kredsløb ved hjælp af henholdsvis sandhedstabeller og tilstandsdiagrammer. At kunne benytte udviklingsværktøjet til test og realisering. | ||
Hovedindhold : | Binære og hexadecimal talsystemer, boole"sk algebra, sandhedstabeller, kombinatoriske kredsløb, flip-flops, sekvenskredsløb herunder tællere. Programmérbare kredse (PLD’er). VHDL-beskrivelser for kombinatoriske og sekventielle digitale kredsløb samt tilstandsmaskiner. Strukturelt design vha. blokdiagram og/eller en strukturel VHDL-beskrivelse. Test af kombinatoriske og sekventielle kredsløb vha. testbenches. | ||
Undervisningsform : | Undervisningen er en vekselvirkning mellem løsning af opgaver, kursusopgaver og teorigennemgang. Arbejdet foregår i grupper. | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Mundtlig evaluering på grundlag af kursusopgaver | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 13-skala | ||
Bemærkninger : | Der udføres et antal obligatoriske kursusopgaver, som dokumenteres gennem journaler. For at blive indstillet til eksamen, skal alle kursusopgaver være afleveret. Faget afsluttes med en mundtlig eksamen. Eksamen er en gruppeeksamen, men bedømmelsen er individuel. Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af hvor højt et niveau den studerende har nået i relation til kursets "målsætning". Vurderingen baseres på journalerne, den mundtlige præstation og funktionaliteterne af de enkelte designs. Gruppen starter med at fremlægge deres pointer og/eller problemer fra deres skriftlige kursusopgaver, idet hver studerende laver en velforberedt præsentation. Varigheden af præsentationen er 5 minutter pr. studerende Det er et krav, at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne således, at kursusarbejdernes væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og at de hver for sig har en god faglig spændvidde. Efter fremlæggelsen stiller vejledere og censor spørgsmål inspireret af præsentationerne og journalerne. Spørgsmålene er som udgangspunkt individuelle, men kan, hvis vejledere eller censor finder det relevant, være udgangspunkt for en bredere diskussion i gruppen. Under vejledere/censors bedømmelse forlader gruppen lokalet. Gruppen indkaldes herefter og der redegøres for den individuelle bedømmelse. I tilfælde af at kurset ikke bestås, gives der vejledning i hvordan den studerende kan forbedre sine chancer for at bestå. XILINX WebPack/Foundation ISE anvendes som udviklingsværktøj |
||
Undervisningsmateriale : | John F. Wakerly: Digital Design Principles & Practice. 3rd ed. | ||
Ansvarlig underviser : | Ole Schultz
, osch@dtu.dk |