Dansk - English

Kort version - Fuld version


Digital signalbehandling og matematik 2 (Forår 2006)

Kursuskode : EDSM2-U01
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 01/02 2006 Oprettet : 11/12 2000
Placering : 2. semester Timer pr. uge : 8
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk og engelsk

Målsætning : Den studerende skal efter kurset:
Forstå hvorledes aliasering kan optræde i forbindelse med konvertering af kontinuert-tid signaler til diskret-tid signaler.
Kunne analysere digitale filtre (FIR og IIR) under anvendelse af begreberne: Foldning, differensligning, impulsrespons, frekvensrespons, overføringsfunktion i z-domæne og poler/nulpunkter.
Kunne opstille krav til amplituderespons for digitale FIR og IIR filtre og efterfølgende anvende MATLAB"s designværktøjer til bestemmelse af filterkoefficienter.
Have kendskab til implementering af digitale filtre vha. et DSP-udviklingskit.
Ud over disse faglige mål, skal den studerende efter kurset:
Gennem kursus- og gruppearbejde have styrket evnen til at samarbejde, planlægge eget arbejde, selvstændigt tilegne sig nyt stof samt at kommunikere klart i skrift og tale.
Hovedindhold : - Analyse af diskret-tid systemer i tidsdomæne, frekvensdomæne og z-domæne.
- Design og implementering af digitale filtre.
- Praktisk signalprocessor system med A/D og D/A convertere.
Som værktøjer til støtte for indlæringen anvendes MATLAB.
Undervisningsform : Kombination af klasseundervisning, problemløsning i grupper samt kursusarbejde. Der arbejdes i grupper med kursusopgaver løbende under kurset.
Krævede forudsætninger : Dokumenteret viden svarende til DSM1
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : Kurset efterfølges af DSM3 (studerende på Informations- og kommunikationsteknologi) eller DSM4 (studerende på Elektronik og Datateknik).
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 13-skala
Bemærkninger : De studerende danner selv projektgrupper fra kursets start. Gruppestørrelsen bør være 3-5 personer. Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan læreren tillade mindre gruppestørrelser. Hver gruppe får tilknyttet en vejleder som følger gruppen og varetager eksaminationen. Hvis flere lærere er involveret i undervisningen fordeles grupperne mellem lærerne, af lærerne.

Hvis et gruppemedlem gentagne gange ikke overholder fælles aftaler, vedtaget af gruppen, kan gruppen indstille at vedkommende ekskluderes. Hvis en studerende ikke bidrager til projektarbejdet kan vejlederen nægte vedkommende indstilling til eksamen.

Før eksaminationen: Fremlægger gruppen projektet idet hver studerende laver en velforberedt præsentation af 10 minutters varighed. Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer præsentationerne således at projektets væsentligste emner dækkes, at præsentationerne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde.

Individuel eksamen: Der afsættes 20 minutter pr. studerende. Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af hvor højt et niveau den studerende har nået i relation til kursets målsætning. Dette vurderes ud fra projektrapporterne, den mundtlige præstation og produktets funktionalitet.

Under den individuelle eksamen stiller vejledere og censor spørgsmål med udgangspunkt i præsentationerne og projektrapporten, således at kursets mål og indhold dækkes.

Efter eksamen: kan studerende/grupper, som ønsker det, kontakte vejlederen (via email) og aftale en konsultation hvor eksamen og projekt rapport kan diskuteres nærmere. Studerende som ikke er bestået, vejledes ved denne konsultation i hvordan der kan arbejdes målrettet hen mod at bestå et ny eksamensforsøg. Konsultationen vil normalt ligge i starten af det følgende semester.
Undervisningsmateriale : Signal Processing First, 1st edition, Pearson Prentice Hall 2003, ISBN: 0-13-120265-0
Ansvarlig underviser : Hans Ellegaard , hel@ihk.dk