Dansk - English

Kort version - Fuld version


Innovation af forretningskoncepter (Forår 2006)

Kursuskode : XPE8-1-U2
ECTS Point : 15 Status : Obligatorisk
Revideret : 09/02 2006 Oprettet : 26/01 2004
Placering : 8. semester Timer pr. uge : 23
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk og engelsk

Målsætning : Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og sammen med andre - at arbejde systematisk og kontinuerligt med produktudvikling, innovation og forretningsudvikling. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i håndteringen af en forretningsudvikling.
Herunder er delmålene:
- at gøre den studerende kvalificeret til at arbejde effektivt med innovation og produktudvikling, bl.a. gennem brug af relevante systemer og værktøjer
- at give den studerende en dybere forståelse af den tekniske side af e-business og de underliggende datakommunikationsteknologier samt en teoretisk viden om internettets sikkerhedsteknologier
- at gøre den studerende fortrolig med en virksomheds internationaliseringsproblemer og det internationale markedsføringsmiljø
- at give den studerende praktisk og teoretisk viden om og forståelse af kultur, kulturmønstre og interkulturelle forhold samt forhandling i interkulturelle sammenhænge.
Hovedindhold : Teknologi, innovation og produktudvikling:
- Forskellige forfatteres bud på hvordan man udvikler innovative miljøer (Senge, Argyris, Goldratt, m.fl.)
- Eksempler på hvordan man i virksomheder arbejder systematisk med teknologistyring
- Sammensætning af teams i forbindelse med produktudvikling
- PDM (Product Data Management)
- GT (klassifikation, taksonomi)
- Der arbejdes på egen hånd med følgende emner: Teknologierhvervelse, teknologiudnyttelse og teknologiledelse (technology acquisition, technology exploitation og technology management)*.

Web teknologi:
- Netværkssikkerhed: Kryptografi, autentifikation, integritet, certificering og adgangskontrol.
- Opbygning af en web-shop i praksis.

International markedsføring:
- Globalisering og international forretning
- Produktstandardisering og -modifikation
- Prisfastsættelse, international distribution og promotion (Usunier, Schneider og Barsoux)
- Konkurrent- og brancheanalyser
- Overordnede strategier (Porter, Dahringer og Muelbacher)

Interkulturel kommunikation:
- Kulturanalyse
- Kommunikation
- Forhandling i forbindelse med andre kulturer, herunder mål, midler og taktik (Hofstede, Hall).

* Der henvises til
Ford og Saren: Managing and Marketing Technology, Thomson Learning, 2001 og
Bessant, Pavitt og Tidd: Managing Innovation, John Wiley & Sons, 2001 og
internettet
Undervisningsform : Kursusformen lægger op til en høj grad af studenteraktiv undervisning ligesom der også må påregnes en høj grad af selvstudium med læsning af ganske meget obligatorisk pensum hver uge.
Internettet bruges i høj grad i forbindelse med undervisningen, ligesom de studerendes erfaringer fra praktikken udnyttes maksimalt.

Teoriundervisning og øvelser afvikles i semesterets første 10 uger.
Herunder er der medvirken af eksterne undervisere torsdage/fredage. Torsdag eftermiddag kommer en ekstern underviser, der dels fortæller om sin virksomhed og dels giver oplæg til de opgaver, der også stilles. Disse opgaver arbejdes der med i teams senere samme dag samt fredag formiddag. Fredag eftermiddag kommer den eksterne underviser igen, hvorefter løsningerne præsenteres og diskuteres.

Efter de 10 uger er der projektarbejde (se kursus- og projektbeskrivelser for PE-8-2), hvor der tages afsæt i ovenstående undervisning.
Krævede forudsætninger : Ingeniørpraktikken skal være gennemført og/eller 1.-5. semester bestået.
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : -
Prøveform : Se under bemærkninger
Censur : Ekstern
Bedømmelse : 13-skala
Bemærkninger : Mundtlig prøve.
Omkring den 14. uge i semesteret udleveres ca. 10 eksamensspørgsmål (hvor elementer fra ovenstående hovedindhold er kombineret).
Umiddelbart inden eksaminationen trækker den studerende ét af disse kombinationsspørgsmål. Eksaminationen foregår på dansk.
Der gives én samlet karakter.

En forudsætning for at kunne indstille sig til prøven kan eventuelt være, at den praktiske del af Web teknologi er afsluttet efter 10 ugers undervisning med en godkendelse fra den respektive underviser.
Undervisningsmateriale : Ford og Saren: Managing and Marketing Technology, Thomson Learning, 2001, ISBN 1-86152-594-X.
Constantinos, C., Markides Paul Geroski: FAST SECOND: How Smart Companies Bypass Radical Innovation to Enter Dominate New Markets.
Martiny, Ankjær: Pejling af teknologi og teknologer, CBSP 1998, ISBN 87-16-13419-2.
Usunier, Jean-Claude: Marketing Across Cultures, Pearson Education 2000, ISBN 0-13-010668-2.
Grundlæggende Programmering I ASP, Ole K. Mose, ISBN 87-7900-129-7.
Ansvarlig underviser : Carl Ankjær Nielsen , can@ihk.dk