Dansk - English
Kort version - Fuld version
Elektriske Maskiner 1 (Forår 2008) |
|||
Kursuskode : | FEMASK1-U | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 21/11 2007 | Oprettet : | 11/06 2004 |
Placering : | 3. semester | Timer pr. uge : | 4 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | Overordnet mål: Elektriske maskiner - mere præcis - roterende elektriske maskiner eller el. motorer anvendes overalt i industrien og de tekniske "Apparater" som vi omgiver os med. Det sker i mange sammenhæng, at stærkstrøms- og maskiningeniører projekterer og igangsætter anlæg eller deltager i nyudvikling af maskiner til specielle formål. Det forventes derfor at stærkstrøms- og maskiningeniører har et kendskab til motorernes virkemåde og tilpasning til en given applikation. Kurset er grundlag for de øvrige fag, som beskæftiger sig med emnet: Elektriske Maskiner. Procesmål: Den studerende skal møde til undervisning, projektarbejdet og lab.forsøg Den studerende skal tilegne sig en effektiv studieteknik. Den studerende skal tilegne sig de nødvendige engelskfærdigheder til at kunne forstå lærebogen. Den studerende skal være indstillet på at bidrage og deltage i IHK"s internationale studie- aktiviteter, som kan indebære, at nogle af undervisningstimer og/eller projektarbejde samt lab.- forsøg foretages et andet sted en IHK, evt. endda i udlandet. Den studerende skal kunne indgå i et team hvor interdisciplinere opgaver skal løses. Læringsmål: Den studerende, der fuldt ud opfylder kursets mål, forventes at kunne følgende, jf. nedenstående hovedindhold: - Definere strøm- og spændingsgeneratorer (DC og AC) samt afbrydere. - Beskrive strøm/spændingsrelationer (Kirchhoffs love) - Beskriv strøm/spændingsrelationer for basale kredsløbselementer. - Beregne kredsløb indeholdende: Modstande, spoler, kondensatorer og generatorer. - Anvende basale måleinstrumenter og tilvejebringe elektriske forbindelser ud fra et diagram og tilslutte såvel DC-motorer samt 1 og 3 fase asynkronmotorer. - Beskrive hvilke fysiske/elektriske love kommer til anvendelse for at forklare, hvorfor en elektromotor drejer rund. - Analysere forskelle og ligheder imellem DC- og AC-motorer. - Analysere mulighederne til at bremse en motor. - Analysere sammenhængen mellem "slip" og rotorstrømmen i en 3 fase asynkronmotor. - diskutere forskellige målemetoder til måling af den optagne/ afgivne effekt at en elektromotor i både et 1 fase som 3 fase net. - vurdere hvilken motor (katalog) der vil passe bedst til en given applikation. Ikke faglige læringsmål: - Udarbejde skriftlige besvarelser/løsninger af enkelte opgaver inden for det elektrotekniske fagområde på en sammenhængende form og under rimelig hensyntagen til den naturvidenskabelige tankegang og metode. - Gennemføre simple designprocesser og udarbejde rapporter over projekterne. (Se også hovedindholdet) |
||
Hovedindhold : | Kurset består af 3 dele: I den første del får M-studerende undervisning i grundlæggende elektroteknik og EP-studerende får undervisning i elementær maskinlære (aksler, lejre, koblinger og udvekslinger m. m.) I den anden del får alle studerende undervisning i følgende emner: - 3-fase veksekspænding - elektriske forhold omkring jævn og vekselstrømsmaskiner (motorer og generatorer) - start / drift / bremse forhod I den tredje del udfører de studerende praktiske øvelser i grupper. Så vidt muligt, skal gruppens medlemmer komme fra såvel EP- som M-afdelingen. Gruppernes størrelse: 3 - 4 studerende. |
||
Undervisningsform : | Klasseundervisning med obligatoriske opgaver. Lab. øvelser. Rapportskrivning og feedback. Vejledende tests |
||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | Lærebogen aftales med de studerende. Noter. | ||
Relationer : | SEMASK2, MMELM1 | ||
Prøveform : | Se under bemærkninger | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | Bestået/Ikke-bestået | ||
Bemærkninger : | Bedømmelse forudsætter en tilpas mængde afleverede obligatoriske opgaver. Rapporterne (2) skal afleveres til tiden og skal være godkendte Fælles for M og EP 02 - tilstrækkelig Den studerende - udtrykker sig både skriftligt og mundtligt gennemgående forståelig, men med en mangel på præcision, der i nogen grad går ud over kommunikationen. - anvender overvejende de fysiske størrelser og mekaniske principper på den rigtige måde, men med en del alvorlige fejl og mangler. - præsenterer stoffet noget usammenhængende. - demonstrerer, at undervisningsmaterialet i et væsentlige er forstået og inddrager i et tilstrækkeligt omfang væsentlige aspekter. |
||
Undervisningsmateriale : | Electrical Machines, Drives and Power Systems af Teodore Wildi. Pearson Education International ISBN 0-13-196918-8 |
||
Ansvarlig underviser : | Wolfgang Schröder
, wosc@dtu.dk |