Dansk - English

Kort version - Fuld version


Elektrofysik (Forår 2008)

Kursuskode : SELF-U01
ECTS Point : 10 Status : Obligatorisk
Revideret : 14/02 2007 Oprettet : 28/01 2004
Placering : 2. semester Timer pr. uge : 8
Længde : 1 semester Undervisningssprog : Dansk

Målsætning : Det er kursets formål at give den studerende en forståelse for elektrofysikken i såvel teoretiske som eksperimentelle situationer.
Hovedindhold : E-feltet (med dielektrika).
B-feltet.
Induktion.
Magnetiske materialer.
Undervisningsform : Teoriundervisning og fremlæggelser to formiddage pr. uge.
I løbet af semestret skal der afleveres et antal fremlæggelser svarende til antal kapitler i lærebogen og det udleverede materiale.
Ved fremlæggelse forstås her, at de studerende - opdelt i grupper - gennemarbejder den af læreren gennemgåede teori og udarbejder en skriftlig præsentation med figurer og eksempler på praktiske anvendelser. Regneopgaver, som belyser anvendelser af teorien kan vedlægges efter eget valg fra en liste af opgaver.
Teoriundervisningen er målrettet mod at kunne fremlægge teorien mundtligt, idet der indgår eksempler på praktiske anvendelser.
Undervisningen gennemføres typisk på flg. måde:
kl.8:30-9:15: Grupperne præsenterer deres fremlæggelse for andre grupper. F.eks. starter gruppe 1 med at præsentere deres fremlæggelse mundtligt for gruppe 2 i et kvarter. Derefter vil gruppe 2 evaluere og stille spørgsmål til gruppe 1. Nu byttes om, så gruppe 2 præsenterer deres fremlæggelse mundtligt for gruppe 1 i et kvarter. Gruppe 1 evaluerer og stiller spørgsmål til gruppe 2. Tilsvarende for de andre grupper to og to.
Hver gruppe udarbejder én fremlæggelse af hvert kapitel, som afleveres til læreren senest en uge efter behandlingen af det pgl. kapitel er afsluttet i undervisningen. Fremlæggelsen skal indeholde en kortfattet beskrivelse af centrale dele af teorien fra det pgl. kapitel. De studerende opfordres til at inkludere eksempler på praktiske anvendelser og evt. små regneøvelser.
De studerende kan medbringe fremlæggelserne fra deres egen gruppe til eksamen. Eksamen er mundtlig og individuel. Der trækkes et spørgsmål svarende til én af fremlæggelserne. Kvaliteten af den skriftlige fremlæggelse udført af gruppen og den individuelle mundtlige fremlæggelse er udgangspunkt for karaktérgivningen.
kl.09.20-10:05 og 10:25-11:10. Læreren gennemgår vigtige dele af teorien, bl.a. vha. figurer, ca 10-20 min ad gangen, hvorefter de studerende i grupper arbejder 10-20 min med at gennemregne små eksempler og forstå praktiske anvendelser.
kl.11:15-12:00. I det omfang tiden tillader, begynder grupperne på at udarbejde deres præsentationer af den netop gennemgåede teori og anvendelser med mulighed for at kunne stille spørgsmål. Dette arbejde gøres færdig som forberedelse til næste undervisningsformiddag.
Krævede forudsætninger : -
Anbefalede forudsætninger : -
Relationer : KRAEP
Prøveform : Mundtlig prøve
Censur : Intern
Bedømmelse : 7-trinsskala
Bemærkninger : De studerende skal udføre et antal fremlæggelser, som skal godkendes for at blive indstillet til eksamen. Disse fremlæggelser kan medbringes til eksamen.

De studerende danner selv projektgrupper fra kursets start. Gruppestørrelsen bør være 3-5 personer. Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan læreren tillade mindre gruppestørrelser. Læreren/vejlederen følger gruppen og varetager eksaminationen. Hvis flere lærere er involveret i undervisningen fordeles grupperne mellem lærerne, af lærerne.

Studerende som ikke har dannet grupper inden, en af læreren fastsat dato, betragtes som værende inaktive i gruppearbejdet og kan blive nægtet indstilling til eksamen!

Hvis et gruppemedlem gentagne gange ikke overholder fælles aftaler, vedtaget af gruppen, kan gruppen indstille at vedkommende ekskluderes. Hvis en studerende ikke bidrager til projektarbejdet kan vejlederen nægte vedkommende indstilling til eksamen.

Eksamen: Der afsættes 20 minutter pr. studerende (alt incl.). Eksamen er individuel.
Hver studerende laver en velforberedt fremlæggelse af ca. 7 minutters varighed. Det er et krav at gruppens medlemmer koordinerer fremlæggelserne således, at væsentlige emner dækkes, at fremlæggelserne bliver forskellige og hver for sig har en god faglig spændvidde.

Vejleder og censor stiller spørgsmål til pensum inspireret af fremlæggelsen. Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af hvor højt et niveau den studerende har nået i relation til kursets "målsætning".

Efter eksamen kan studerende, som ønsker det, kontakte vejlederen (via email) og aftale en konsultation hvor eksamen og rapport kan diskuteres nærmere. Studerende som ikke er bestået, vejledes ved denne konsultation i hvordan der kan arbejdes målrettet hen mod at bestå et ny eksamensforsøg. Konsultationen vil normalt ligge i starten af det følgende semester.
Undervisningsmateriale : Hugh D. Young, Roger A. Freedman: University Physics, seneste udgave, Addison Wesley Longman.

Noter
Ansvarlig underviser : Niels-Ebbe Dam , nida@dtu.dk