Dansk - English
Kort version - Fuld version
Elforsyning, projekt og laboratorieøvelser (Forår 2008) |
|||
Kursuskode : | SELFOR1-U1 | ||
ECTS Point : | 5 | Status : | Obligatorisk |
Revideret : | 25/03 2008 | Oprettet : | 25/03 2008 |
Placering : | 2. semester | Timer pr. uge : | 4 |
Længde : | 1 semester | Undervisningssprog : | Dansk |
Målsætning : | At give en introduktion til det elektrotekniske fagområde, således den studerende opnår viden om og kendskab til fagområdets vigtigste elementer. Den studerende gives en indgående forståelse af transformerens opbygning og egenskaber samt grundlaget for videregående behandling og beregning af transformere i elforsyningsnet. Den studerende skal: - Kunne gøre rede for de grundlæggende forhold vedr. magnetiske og elektriske felter. - Kunne analysere og foretage beregninger på 3-fasede vekselstrømskredsløb. - Kunne redegøre for begreberne strøm, spænding, effekt, tilsyneladende effekt og reaktiv effekt, samt effektivværdi for strøm og spænding. - Kunne tegne vektordiagrammer for vekselstrømskredsløb og herunder redegøre for beregninger med vektorer og komplekse tal. - Kunne vælge og anvende egnede måleinstrumenter i forbindelse med målinger på ovenstående kredsløb, samt have forståelse vedrørende nøjagtigheden af de udførte målinger, herunder også forskellen på digitale og analoge instrumenter. - Have kendskab til elektriske kredsskemaer. - Anvende beregningsværktøjer |
||
Hovedindhold : | Beregninger på vekselstrømskredsløb ved hjælp af den kompleks symbolske metode: Repetition af enfasede systemer. Introduktion til trefasede systemer, herunder enfasede ækvivalentsdiagrammer. Kompleks effekt: Effektbegrebet generelt, herunder øjeblikseffekt, middeleffekt og tilsyneladende effekt for såvel en- som for tre-fasede systemer. Fasekompensering: Gennemgås såvel vha. impedansbetragtninger som ved effektbetragtninger. Målinger: Trefasede målinger vha. forskellige wattmeter-metoder. Viserdiagrammer: Potential- og fasediagrammer for såvel for en- som for tre-fasede systemer. Værktøjer: Gennem kurset anvendes forskellige simuleringsværktøjer til verificering og kontrol. |
||
Undervisningsform : | Første 2/3 del af kurset består af traditionel klasseundervisning understøttet af hjemmeopgaver. Den resterende 1/3 til løsning af en projektopgave. Projektopgaven løses i grupper bestående af maksimalt 3 studerende og understøtter den gennemgående teori. Udover projektopgaven skal en række laboratorieøvelser gennemføres. | ||
Krævede forudsætninger : | - | ||
Anbefalede forudsætninger : | - | ||
Relationer : | - | ||
Prøveform : | Skriftlig 2½-timers prøve | ||
Censur : | Intern | ||
Bedømmelse : | 7-trinsskala | ||
Bemærkninger : | Indstilling til eksamen forudsætter godkendelse af projektopgaven og laboratorieøvelserne. Godkendelse af projektopgaven baseres på rapportens generelle niveau samt en samtale med de studerende , hvorunder det konstateres om alle har bidraget aktivt. Godkendelse af laboratorieøvelser baseres på, at disse er gennemført og journalerne godkendt. | ||
Undervisningsmateriale : | - | ||
Ansvarlig underviser : |